Författare Ämne: Ej registrerade fornminnen  (läst 9266 gånger)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
Ej registrerade fornminnen
« skrivet: september 21, 2011, 20:31 »
Att det är ett flagrant brott mot fornminneslagen att gräva i ett registrerat fornminne råder det förhoppningsvis ingen tvekan om, men vad skulle brottsrubriceringen bli om man grävde i en anläggning som inte registrerats? Har man som privatperson - låt vara arkeolog - skyldighet att anmäla möjliga fornminnen? Jag misstänker att man på RAÄ årligen får sin beskärda del av samtal från diverse privatpersoner som tror sig ha hittat något; har man resurser att åka på allt? Knappast troligt säger jag. Kunde vara kul att få lite feedback i ämnet-
Hell thir regin donaraz!

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #1 skrivet: september 22, 2011, 09:09 »
Att det är ett flagrant brott mot fornminneslagen att gräva i ett registrerat fornminne råder det förhoppningsvis ingen tvekan om, men vad skulle brottsrubriceringen bli om man grävde i en anläggning som inte registrerats? Har man som privatperson - låt vara arkeolog - skyldighet att anmäla möjliga fornminnen? Jag misstänker att man på RAÄ årligen får sin beskärda del av samtal från diverse privatpersoner som tror sig ha hittat något; har man resurser att åka på allt? Knappast troligt säger jag. Kunde vara kul att få lite feedback i ämnet-

Intressant..

Vad jag förstår så är man tvungen att sluta om man hittar något fynd, och sedan ringa Länsstyrelsen för att informera om fynd och fyndplats. Jag misstänker dock att detta inte görs alla gånger. Vem vill ha dit Länsstyrelsen och ett gäng arkeologer, som du själv dessutom får bekosta. Det där hundstaketet du köpte på rea blev helt plötsligt 1000 gånger dyrare.

MEN..

I kulturminneslagen finns en generell anmälningsplikt. Det innebär att man är skyldig att anmäla till Länsstyrelsen om man stöter på under mark dolda fornlämningar vid t.ex. grävningsarbeten. Om du inte anmäler ett fynd så händer väl egentligen inget. Platsen är fortfarande sårbar, men den är totalt oskyddad vilket innebär att den "onda grävmaskinisten ifrån Vetlanda" kan komma dit en dag och roa sig med sin stora skopa och med största sannolikhet förstöra hela fornminnet

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #2 skrivet: september 22, 2011, 13:18 »
Vad jag förstår så är man tvungen att sluta om man hittar något fynd, och sedan ringa Länsstyrelsen för att informera om fynd och fyndplats. Jag misstänker dock att detta inte görs alla gånger. Vem vill ha dit Länsstyrelsen och ett gäng arkeologer, som du själv dessutom får bekosta. Det där hundstaketet du köpte på rea blev helt plötsligt 1000 gånger dyrare.

Tror inte man behöver bekosta undersökningen om fornlämningen inte förut var känd. I kulturminneslagen anges:

Citera
14 § Den som utför ett arbetsföretag som berör fast fornlämning svarar för kostnaden för åtgärder enligt 13 §.
   Företagaren svarar dock inte för kostnad som
1. hänför sig till en fornlämning som inte förut varit känd, ...

Kanske någon från RAÄ eller länsstyrelse kan instämma, eller invända?

/Mats

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #3 skrivet: september 22, 2011, 13:31 »
Tror inte man behöver bekosta undersökningen om fornlämningen inte förut var känd. I kulturminneslagen anges:

Kanske någon från RAÄ eller länsstyrelse kan instämma, eller invända?

/Mats

Jag vet att det finns någon form av bidrag man kan söka. Dock är jag osäker om detta bidrag täcker hela kostnaden.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #4 skrivet: september 22, 2011, 13:48 »
Jo, men det är för de fall när man är skyldig att bekosta undersökningen, men förväntas ha svårt att betala, då kan man ansöka om det bidraget. I det nämnda fallet tror jag alltså inte att man ens är skyldig att bekosta, men som sagt, andra kanske kan utveckla detta närmare.

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #5 skrivet: september 22, 2011, 13:58 »
Jag vet inte hur det är för privatpersoner, men om tex ett byggföretag stöter på en okänd fornlämning som länsstyrelsen missat när de beslutat om det behövs en arkeologisk utredning eller förundersökning, så faller kostnaden för undersökningen på länsstyrelsen.

Om det gäller en privatperson och enklare tomtarbeten så är väl chansen större att man helt enkelt får byggförbud. Men det är bara en gissning. Undersökningar av kända fornlämningar får privatpersoner oftast bekosta själva.

Sen tror jag att lekmän ganska sällan upptäcker fornlämningar. Kulturlager och anläggningar som tex stolphål är svåra att känna igen utan lite specialkunskap, och jag tror inte att de flesta skulle känna igen tex en skadad stensättning om de stötte på en sådan. Det är nog snarare om det dyker upp tydligt förhistoriska föremål (välbevarade stenyxor eller så) som det känns igen, men då håller nog många tyst.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #6 skrivet: september 22, 2011, 14:20 »
Om det gäller en privatperson och enklare tomtarbeten så är väl chansen större att man helt enkelt får byggförbud. Men det är bara en gissning.

Är det frågan om ett ingrepp  som inte behöver bygglov (typ gräva potatisland) så kan jag förstå att man helt enkelt blir förbjuden att fortsätta, platsen blir ev. en registrerad fornlämning och får sen inte skadas. I bygglovs-fallet däremot, om man redan fått bygglov, så kan ju privatpersonen redan ha bundit/investerat kapital i projektet och måste väl hållas skadeslös på något sätt. (Nu pratar jag fortfarande om icke på förhand kända lämningar alltså).

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #7 skrivet: september 22, 2011, 14:56 »
Ja absolut. Om ett bygglov har getts så har ju länsstyrelsen missat som inte uppmärksammat att det kan finnas en fornlämning på platsen. Då får länsstyrelsen betala på samma sätt som om det vore ett byggföretag, vad jag förstår. Jag tänkte mer på mindre markingrepp som man sällan söker bygglov för (verandor, rabatter, trädplantering, staket osv). 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #8 skrivet: september 22, 2011, 15:35 »
Det stora problemet för en byggherre är väl att tidsramen för bygget spricker vilket kan innebära mycket stora kostnader.
 
När jag byggde hus och en grävmaskinist från Vetlanda (alldeles sant) fick uppdraget att göra markarbetet så uppmanade han mig att inte titta för noga där han grävt för med otur tar det stopp och då har man ingenstans att ställa sitt modulhus som kommer om 6 veckor.....  och då har man verkligen gjort det i det blå skåpet.
 
Hur intresserad man än är av vad som döljs i backen tittar man då inte ner i gropen...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #9 skrivet: september 22, 2011, 16:20 »
Det stora problemet för en byggherre är väl att tidsramen för bygget spricker vilket kan innebära mycket stora kostnader.
 
När jag byggde hus och en grävmaskinist från Vetlanda (alldeles sant) fick uppdraget att göra markarbetet så uppmanade han mig att inte titta för noga där han grävt för med otur tar det stopp och då har man ingenstans att ställa sitt modulhus som kommer om 6 veckor.....  och då har man verkligen gjort det i det blå skåpet.
 
Hur intresserad man än är av vad som döljs i backen tittar man då inte ner i gropen...

Detta tycks även inträffat i min kommun ett antal gånger enligt en pensionerad snickare jag talat med. Det gick t.o.m så långt att de grävde ned fynden. eftersom tidsplanen inte skulle spricka så var det (tydligen) enklare att gräva ett extra djupt hål och dumpa fynden där. Alltid är det tid och pengar som spelar roll, tyvärr!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #10 skrivet: september 22, 2011, 18:16 »
Hörde det samma av "vanligt folk" i uppsala, en bekant som byggde hus hittade lite "järnskrot och pilspetsar" - grannarna sade åt honom att för allt i världen inte anmäla detta då det skulle försena hans husbygge avsevärt.


Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #11 skrivet: september 24, 2011, 13:06 »
Enstaka fynd av oädla metaller har man ingen skyldighet att anmäla, såvitt jag vet, så en kniv eller pilspets går bra att behålla. Skulle det däremot ligga t.ex. två pilspetsar och en kniv tillsammans räklnas det som ett depåfynd, och måste anmälas.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #12 skrivet: september 24, 2011, 20:31 »
Enstaka fynd av oädla metaller har man ingen skyldighet att anmäla, såvitt jag vet, så en kniv eller pilspets går bra att behålla. Skulle det däremot ligga t.ex. två pilspetsar och en kniv tillsammans räklnas det som ett depåfynd, och måste anmälas.

Vänta lite här nu! Om jag hittar ett bronssvärd ute på en åker, så behöver jag inte anmäla detta då detta är ett lösfynd (enstaka)? Jag trodde man var  tvungen att anmäla alla fynd förutom enstaka stenåldersfynd..


Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #13 skrivet: september 25, 2011, 00:37 »
Det finns gråzoner när man kommer till KML och nyfunna fornlämningar och det finns många historier om icke-anmälda fynd. Principen enligt KML är dock att man alltid ska stoppa arbeten och anmäla till sin länsstyrelse om man hittar något under ett arbetsföretag som man tror är en eventuell fornlämning, oavsett om det rör sig om ett fynd eller flera. Om man hittar enstaka fynd fynd i sin åker anses detta dock inte per nödvändighet leda till undersökningar då det ingår i det pågående nyttjandet av marken. Man bör dock anmäla det.

Vid mindre arbetsföretag, t ex om man nu sätter upp ett staket e.d. och stöter på en fornlämning betyder inte detta att denna behöver undersökas – däremot betyder det att man ska anmäla detta och att försiktighet bör iakttagas. Normalt sätt är det endast vid en exploatering som undersökningar av olika slag krävs. Vid större markarbeten, byggnadsarbeten etc. eller förändring av markanvändatet tex från skog till åker  måste alltid länsstyrelsen kontaktas och då rör det inte endast kulturmiljö utan vatten, miljö mm.

Att bygga nytt eller bygga till kräver i regel bygglov och i samband med detta kommer länsstyrelsen in och därmed kommer kulturmiljön in – att det sedan finns folk som skiter i detta är svårt att komma från men i de flesta fall fungerar det sannolikt ändå ganska bra.

Magnus
« Senast ändrad: september 25, 2011, 10:39 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ej registrerade fornminnen
« Svar #14 skrivet: september 25, 2011, 17:55 »
Vänta lite här nu! Om jag hittar ett bronssvärd ute på en åker, så behöver jag inte anmäla detta då detta är ett lösfynd (enstaka)? Jag trodde man var  tvungen att anmäla alla fynd förutom enstaka stenåldersfynd..

Som ädelmetaller räknas även legeringar som mässing och brons.
Hell thir regin donaraz!