Författare Ämne: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.  (läst 9769 gånger)

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« skrivet: september 20, 2011, 08:12 »
Citera
Ett antal omkring 8 000 år gamla kranier har hittas i samband med ett järnvägsbygge i Motala, rapporterar lokala medier. Två av skallarna har monterats på trästavar


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/unikt-fynd-kranier-pa-trastavar_6482210.svd

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #1 skrivet: september 20, 2011, 15:24 »
Lite mer om fyndet ifråga:


Ancient Swedish Fishers Put Human Heads On Stakes

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #2 skrivet: september 20, 2011, 15:25 »
--
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #3 skrivet: september 20, 2011, 15:58 »
Ännu mer om skallarna:


Människoskallar monterade på trästavar – unikt fynd från äldre stenålder vid Kanaljorden, Motala

http://www.kmmd.se/Kanaljorden-Motala/Pressrelease-/

http://www.kmmd.se/Kanaljorden-Motala/Vinterbrev-2011/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #4 skrivet: september 20, 2011, 19:27 »
Hmma.. Spännande..

Ser man saken logiskt...

Kannibalism, Straff, Offer eller Hot (Djävlas inte med oss)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #5 skrivet: september 20, 2011, 19:55 »
Aj då, där föll tesen om att det brutala våldet kom med asatron då. ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #6 skrivet: september 20, 2011, 20:45 »
Nja, det är väl inte avgjort ännu att det finns tecken på våld i detta material. Det där med att ett tinningsben från en kvinna var avsiktligt instoppat i kraniet från en annan kvinna tyder ju på någon form av ceremoni, helt klart. "Underliga" begravningsceremonier har förekommit på många håll under historiens gång.

/Mats

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #7 skrivet: september 20, 2011, 21:29 »
Varför skulle det nödvändigtvis vara kannibalism, Straff, Offer eller Hot?
 
Kan det inte vara så att farfars kranie, tittande in över ens boplats, gav trygghet åt boplatsen? En kontinuitet mellan generationerna? Att en bit av en äldre förmoders kranie stoppas in i nästa generations kranie kanske bara förstärkte detta kranies skydd åt boplatsen? Mormor och mormorsmors andar -  i samma kranie – kanske kändes det extra positivt?

Jag har lite svårt att tänka mig att man bygger en stenplattform 14X14 meter och kanske någon meter hög = 196 kubikmeter sten – bara för att förnedra (?) ett antal fiender? Jag kan mycket väl tänka mig att man förflyttade samma mängd sten för att hedra förfäder…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #8 skrivet: september 21, 2011, 00:04 »
Varför skulle det nödvändigtvis vara kannibalism, Straff, Offer eller Hot?
 
Kan det inte vara så att farfars kranie, tittande in över ens boplats, gav trygghet åt boplatsen? En kontinuitet mellan generationerna? Att en bit av en äldre förmoders kranie stoppas in i nästa generations kranie kanske bara förstärkte detta kranies skydd åt boplatsen? Mormor och mormorsmors andar -  i samma kranie – kanske kändes det extra positivt?

Jag har lite svårt att tänka mig att man bygger en stenplattform 14X14 meter och kanske någon meter hög = 196 kubikmeter sten – bara för att förnedra (?) ett antal fiender? Jag kan mycket väl tänka mig att man förflyttade samma mängd sten för att hedra förfäder…

Thomas

Legitimitet handlar ju i stora drag om hur man får människor att lyda. Ett sätt att göra detta är att hota. "Se så här går det om du inte gör som jag/vi säger." Det finns förstås andra liknande tankar som kommer upp. Ett kranie på en påle skulle kunna uppfattas som antingen "håll er borta" eller "fara" Just att man använder den egna artens kranie får en mer hotfull bild än om man hade kraniet av en räv på en påle. Jag har inga belägg på min tes (förståss), men jag skulle tro att i grunden är stenåldersmänniskan och vi ganska lika, trots att det skiljer ett par tusen år, så reagerar alla människor på att se eller hitta delar av en död person.

Trots det jag skrev ovan så finns det fynd/teorier om kannibalism hos stenåldersmänniskan. Det skulle förklara varför inte hela kroppen är bevarad, då det inte direkt finns mycket kött på skallen men det är ju förstås spekulationer.
 
Då vi inte vet vilka gudar som man offrade till kan man egentligen inte heller dra slutsatser om mänskliga offer. De kunde lika väl offrat blommor/örter och redskap. Dock är det lätt att göra denna slutsats, då att offra någon av den egna arten, ex sin bror, barn eller någon annan familjemedlem måste ses som det ultimata offret 

En annan del som vi inte tagit upp, som kanske är lite Scifi. skulle kunna vara att dessa pålar med kranie och  med en benbit innuti, skulle användes som en slags skallra för schamaner, beroende på vad för typ av trolldom som skulle utövas
 
Att ha en familjemedlems döskalle som tittar ut över boplatsen skulle mycket väl kunna vara som du säger, men av någon orsak som jag inte kan sätta fingret på så känns det fel..

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #9 skrivet: september 21, 2011, 01:06 »
En plats där de levande möter de döda och frågar dem till råds, en tröskel mellan världarna, deras egen axis mundi så att säga. Det är vad jag tror, och jag tror även att det riktigt intressanta kan ligga under stenen......
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #10 skrivet: september 21, 2011, 01:29 »
En sådan chef har jag haft en gång – han blev inte gammal som chef… >:D

Jag ställer mig alltid frågande inför kannibalism här i landet, jag har ingenting emot det alls, mina förfäder får äta vad de vill, även goda vänner.  ;)

Vad vi har hittat är benrester med skär-märken som tyder på att köttet är bortskuret. Ok. Hur skall vi tolka detta? En misstanke är naturligtvis kannibalsim, en annan att man skar bort köttet för man ville bevara skelettet, för att bevara skelettet ville man kötta av det – så man skar bort köttet istället för att låta det ruttna bort – eller låta fåglarna äta upp det. Att bevara skelettdelar är ju en inte ovanlig sed runt om i världen, så varför inte även här?

Skärmärken på ben kan alltså vara många saker. Det behöver inte automatiskt betyda kannibalsim – men kannibalism kan inte heller uteslutas.

OM kraniet med benbiten inuti blivit använd som skallra får vi snart besked om eftersom benbiten då skulle ha blivit nött av skallrandet. Men varför trolldom? Gav man inte sina barn en skallra då också?  :)

Att det känns fel är bara en ovana för dig – testa och se! Praktisk arkeologi!!!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #11 skrivet: september 21, 2011, 08:35 »
Att ha en familjemedlems döskalle som tittar ut över boplatsen skulle mycket väl kunna vara som du säger, men av någon orsak som jag inte kan sätta fingret på så känns det fel..

Ja, känns lite fel idag, men sådant är nog etnografiskt känt. Och man vet väl inte mycket om eventuella överbyggnader som funnits men förmultnat. Kan ju vara en form av dödshus.
http://blog.travelpod.com/travel-photo/gonroamin/1/1286330649/the-skull-house-heads-of-old-chiefs.jpg/tpod.html

/Mats

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #12 skrivet: september 21, 2011, 09:05 »
Ja, känns lite fel idag, men sådant är nog etnografiskt känt. Och man vet väl inte mycket om eventuella överbyggnader som funnits men förmultnat. Kan ju vara en form av dödshus.
http://blog.travelpod.com/travel-photo/gonroamin/1/1286330649/the-skull-house-heads-of-old-chiefs.jpg/tpod.html

/Mats

Lite som Kutna Hora i Prag med andra ord..  Annan relion men någonting i den stilen kanske. Jag hittar inte information varför man började pryda denna kyrka med ben., men antar att det är lite för mycket offtopic

http://livinginprague.blogspot.com/2008/03/bone-church-kutna-hora-cz.html

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #13 skrivet: oktober 13, 2011, 13:38 »
Radioreportage om fynden i Motala

Människoskallar uppsatta på trästavar i Motala
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412&sida=2
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #14 skrivet: oktober 13, 2011, 22:19 »
Hmma.. Spännande..

Ser man saken logiskt...

Kannibalism, Straff, Offer eller Hot (Djävlas inte med oss)


Påminner om Röde Orms kommentar om att han skulle komma ihåg normandernas sed att sätta upp huvuden på pålar längs kusten när han kom hem "då sådant kunde visa sig gagneligt för fårskötseln".

Och man kanske inte nödvändigtvis måste hitta oskyldiga och politiskt korrekta förklaringar till allt. Jag påminner mig vad en papuan sade till mig en gång då vi talade om att det ingalunda är helt riskfritt att röra sig i Nya Guineas regnskogar: "folk här har tyvärr inte läst läroböckerna om hur fredliga stenåldersmänniskor är" (han hade själv läst antropologi).

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #15 skrivet: oktober 13, 2011, 23:15 »

Påminner om Röde Orms kommentar om att han skulle komma ihåg normandernas sed att sätta upp huvuden på pålar längs kusten när han kom hem "då sådant kunde visa sig gagneligt för fårskötseln".

Och man kanske inte nödvändigtvis måste hitta oskyldiga och politiskt korrekta förklaringar till allt. Jag påminner mig vad en papuan sade till mig en gång då vi talade om att det ingalunda är helt riskfritt att röra sig i Nya Guineas regnskogar: "folk här har tyvärr inte läst läroböckerna om hur fredliga stenåldersmänniskor är" (han hade själv läst antropologi).

Mycket tänkvärt! :)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #17 skrivet: december 06, 2011, 15:22 »
”Att ha huvudet på skaft”  är ju faktiskt ett gammalt uttryck – hur gammalt?  ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Heimund

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #18 skrivet: december 20, 2011, 12:03 »
riktigt intressant... får tankar om Vikingarnas "sätta nid" så väl som medeltida kroppstraff som rådbråkning och stegling.... spännande fynd!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Unikt fynd i Motala: Kranier på trästavar.
« Svar #19 skrivet: december 20, 2011, 19:54 »
Vikingarnas nidstång och fårsköttselns farhågor har tydligen långa rötter i Mottala-trakten. Dom ritualiserade kranerna är fortfarande 8.000 år gammal...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”