Författare Ämne: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?  (läst 3925 gånger)

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« skrivet: september 19, 2011, 11:39 »
Kan befolkningen bakom våra Svenska mesolitiska teknokomplex från mellansverige  och söderut  fram till 6000 BC i huvudsak ha bestått av de folk vi idag kallar samer? 

Vad talar för, resp. emot?     

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #1 skrivet: september 19, 2011, 12:58 »
Oj, har för mig att det här är minerad mark...

Men nej, vad jag förstår (och jag är ingen stenåldersexpert ska tilläggas) så kan man för det första inte dra tillbaka etnisk identitet så lång. Det fanns lika lite "samefolk" som "svenskar" eller "germaner" under mesolitikum. Vi pratar trots allt om en tidsperiod som sträcker sig mellan 15 000 - 6000 år sen. För det andra så har de mesolitiska materiella kulturerna i sydskandinavien framför allt gemensamma drag med liknande kulturer på kontinenten söder om Östersjön snarare än öster om Östersjön. Tex så tog sig aldrig den finska kamkeramiska mesolitiska kulturen hit till det som skulle bli Sverige. En tydlig differentiering mellan södra och norra Skandinavien skedde betydligt senare i och med jordbrukets introduktion, och den berodde nog mer på olika klimat- och topografiska förutsättningar än kulturella skillnader. Samtidigt skedde det ju hela tiden ett utbyte mellan Skandinavien och andra regioner, och med vilken region det utbytet var som starkast varierade ju förstås med var någonstans i Skandinavien man befann sig.
En tydligt östligt påverkad materiell kultur som möjligtvis skulle kunna kopplas till en samisk identitet har jag för mig dyker upp under sista årtusendet f.Kr., och då framför allt i det norrländska inlandet.   

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #2 skrivet: september 19, 2011, 13:28 »
Man kanske först skulle ställa sig frågan:  Kan samekulturen ha sina rötter i den nordtyska renjagande Ahrensburgskulturen? 
Att sen Ahrensburgskultur  finns rikligt representerad längs tex den Svenska & Norska västkusten i form av den vad vi här kallar tidig Hensbackakultur  (Tosskärrsstadiet ) Å.Fredsjö 51.  betvivlas knappast längre  av någon seriös forskare.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #3 skrivet: september 19, 2011, 13:48 »
Jag borde verkligen inte ge mig in i den här diskussionen...

Men jag tror att hela frågan är felställd. Tidsdjupen är för stora för att det ska vara meningsfullt att prata om "rötter". Den historiska samekulturen har smällt samman till dagens samer många tusen år senare än Ahrensburgskulturen genom både lokal utveckling och påverkan utifrån. Vad jag förstår så har de skandinaviska samerna framför allt kulturella kopplingar till grupper som lever i nordvästra Ryssland. Många av dagens synliga kulturella markörer som vi ser som "samiska" kommer nog därifrån, och betydligt senare än stenålder eller bronsålder. Har tidiga mesolitiska grupper som kommit till Skandinavien både söder och öster ifrån bidragit till den befolkning som med tiden gett upphov till dagens samer? Visst, mycket troligt. Den kulturella kopplingen måste dock ses som mycket svag.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #4 skrivet: september 19, 2011, 14:19 »
Visst är dessa frågor i dagens läge lite känsliga, men inte desto mindre intressanta.   Samerna har som du säger tagit till sig många östliga kulturella särdrag från liknande cirkompulära ekonomier och språkligt har man kommit finskan nära. Men då det gäller genetiska markörer så finns det inga som helst kopplingar österut så vitt jag vet.  Ursprunget är fortfarande en gåta.

Jag är ingen expert på samisk kultur och är därför bara full av frågor.   All information/tankar  kring det samiska folkets invandringsvägar  motages med tacksamhet.   Som stenåldersark  söker jag av naturliga skäl svaren i vår egen stenålder.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #5 skrivet: september 19, 2011, 14:28 »
Tja, jag menar bara att man som arkeolog måste vara försiktig med att försöka spåra "etnicitet" över flera 1000-tals år. Men det vet du säkert redan. Oberoende av hur tex ahrensburgskulturen förhåller sig till dagens samer (jag skulle inte tro att de är närmare samerna än de är alla andra nordeuropeer. Alla var jägare och samlare på den tiden.) så kan vi nog vara överens om att chansen är astronomiskt liten att någon som levde under mesolitikum såg sig som "same" eller någon annan modern etnicitet heller för den delen.

Själv är jag försiktig när jag läser om dna-analyser. Vad som är tydligt, till skillnad från resultaten man fått hittills, är att området i sig är otroligt komplicerat och svårt att tolka, även för dem som är experter inom det. Jag har pluggat biomedicin men tappar ändå bort mig bland haplogrupper, genetic drift, founder events osv.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #6 skrivet: september 19, 2011, 14:37 »
Förväntningarna/tron på DNA forskingens revolutionerande rön kring folkvandringarna var skyhöga i början av 90-talen. Idag med facit i hand har detta för många "ended upp" i ren besvikelse.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #7 skrivet: september 19, 2011, 15:38 »
Samen och tillika språkforskaren Aikio har "hittat" många lånord från germanska språk i ursamiskan, relaterade till metaller. Mesolitisk Ulfberht med IKEA-företag runtom Skandinavien?

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #8 skrivet: september 20, 2011, 12:44 »
Ska man titta på mt-DNA och y-DNA haplogrupper så kan man nog säga att de moderna samer som testat sig tex på 23andme eller FTDNA, har några intressanta drag som kanske kan nämnas. Till 98% har de autosomala gener komna från de  som räknas som gamla västeuropeiska. 2% eller däromkring är asiatiska och då till stor del nordöstasiatiska. Det kan vara ett mycket gammalt ursprung då många av de samer som testat sig också är besläktade med amerikas indianer, både syd- och nordamerikas.

I det senare fallet är de likadana som många av de finländare, som testat sig. Samer har besläktat Y-DNA med finländarna från ffa östra Finland, Hg N, och mt-DNA Hg U5b1b1(a1), som också finns i hela Finland. Dessa undersökningar har gällt ffa de renskötande samerna, som säkerligen är en minoritet även bland samer. Samer har annars vanligen Y-DNA Hg I1.

Det finns bland samerna därför andra mt-DNA som man inte observerat i de tidigare vetenskapliga undersökningar, Hg som  tex finns bland de gotska gropkeramikerna i de undersökningarna av Helena Malmström.
Tex en mycket stor del av  sydsamerna har ett för Europa typiskt mt-DNA Hg H, vilken clade är inte undersökt, jag tippar H1.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Samefolk i det sydliga Sverige under mesoliticum?
« Svar #9 skrivet: september 20, 2011, 13:07 »
Tack för dessa intressanta uppgifter Ájlis.