Författare Ämne: Vikingatida handelsplats vid Göta Älv hittad  (läst 11498 gånger)

Utloggad Stfan

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
SV: Vikingatida handelsplats vid Göta Älv hittad
« Svar #20 skrivet: september 02, 2011, 17:57 »
Det skulle väl kunna vara en flodfåra men det är minst 5-6 meter över nuvarande älvnivå samt det är ingen
höjdskillnad alls på det svartfärgade området  och det intill på åkern. Men det konstigaste är att det ser ut som att man delvis tagit hänsyn till ovalformen på den vänstra sidan när man dragit gränserna för åkertegarna. Detta skulle ju faktiskt kunna vara en riktigt gammal tomtgräns.
Man kan från marken inte alls se denna ovala struktur. Vad det är? Jag har ingen aning. Jag glömde förresten att bönderna nämnde att det tydligen skulle finnas något arkeologiskt  intill träddungen i ovalen ( Precis där vägen möter dungen på den norra sidan).   

Stefan Ahl
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #21 skrivet: september 02, 2011, 23:18 »
Det ligger en fornborg 4 km österut från älven från denna plats (Stenhuskullen).

Från nordost går det ned en kil av gräs i den stora ovalen, väster om älven. I dess spets rinner tydligen en kallkälla upp (?) vars vatten sedan rinner ned i älven norrut (?). OM så är fallet (och var fallet då) finns alltså friskt källvatten på denna plats – en mycket positiv sak vid en bosättning.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #22 skrivet: september 03, 2011, 09:44 »
Cirkelformationen ligger nedströms fynden. Den är dessutom mindre än andra kända, exempelvis Löddeköpinge och Västergarn. Området har varit mycket utsatt för krig, från vikingatiden och framåt. Pratade med en äldre arkeolog som sa att ett av slagen i de Norska Kungasagorna med viss säkerhet borde stått mycket nära platsen(mellan Götar och Norrmän). Kan det vara;? 1. En vall kring en boplats från Vikingatid. 2. En försvarsanläggning från vikingatid att sätta i samband med en spärr. 3. En försvarsanläggning från modernare tid.

MVH/Martin

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #23 skrivet: september 03, 2011, 09:57 »
Här är det jag inbillade mig kunde vara ett hus ute i åkern, men det är väl kanske mer en misslyckad jättelimpa :D

http://kartor.eniro.se/m/aOlcC

Alldeles precis i kanten av det ovala område jag tror stfan menade och sindre ritade in. Hm, om man tittar på eniros bilder finns kanske samma åkerfärg även längre söderut.

Kanske är det bara inbillning :) Hur som helst är det kul att spekulera.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #24 skrivet: september 03, 2011, 14:07 »
På enirobilden så ser det faktiskt mindre ut som en flodfåra. Vad jag har börjat intressera mig för är vad denna ovala formation är, en kort bit väster om förgreningen:

Samma formation i Eniro: http://kartor.eniro.se/m/aOc5f

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
  • Antal inlägg: 187
« Svar #25 skrivet: september 03, 2011, 21:14 »
Mycket spekulationer här  ..Det vore intressant att höra Frank Leverins tankar om detta som förmodligen kan området bäst och säkert lagt ner åtskilliga timmar där ::)

Utloggad fleverin

• Novis
  • Antal inlägg: 2
« Svar #26 skrivet: september 16, 2011, 14:11 »
Det är ju kul att så många intresserar sig för detta område kring Köpingen och Torpa! Visst blir det mycket spekulationer när man försöker tolka satellitbilderna. Området har ju en fantastisk och omvälvande historia, både geologiskt och kulturhistoriskt, vilket båda har satt sina spår i landskapet.

Den mystiska formation som ligger strax söder om Slumpåns mynning och syns på satellitbilderna är ett markras som inträffade någon gång på 1950-60-talet. Det har även inträffat ett stort ras i området norr om Slumpån och upp mot Torpa Säteri. I detta område har också legat ett sentida tegelbruk, en hamn för omlastning av gods samt en saltkälla med tillhörande byggnader, vilka även dessa verksamheter har påverkat områdets topografi.

Den mest intressanta formation som syns på satellitbilderna är väl ändå den ring som ligger strax söder om bryggan vid Torpa strand. Enlig uppgift som jag har fått av markägaren på Torpa Säteri, som studerat gårdens historia, lär det under vikingatid funnits en större byggnad med en omgivande vall och palisad någonstans i området, samt en pålspärr tvärs över älven...

Hoppas att efterundersökningarna vid Köpingen kommer igång snart - så kanske även Torpaområdet kan undersökas med tiden.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #27 skrivet: september 16, 2011, 14:46 »
Tack för svar Frank! Då kan man avfärda den sydvästra formationen. Hoppas också området tar och undersöks ordentligt snart.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #28 skrivet: september 16, 2011, 16:13 »
Den mest intressanta formation som syns på satellitbilderna är väl ändå den ring som ligger strax söder om bryggan vid Torpa strand. Enlig uppgift som jag har fått av markägaren på Torpa Säteri, som studerat gårdens historia, lär det under vikingatid funnits en större byggnad med en omgivande vall och palisad någonstans i området, samt en pålspärr tvärs över älven...

En jätteintressant tanke, men hur i allsin dar kan man veta det utan ingående arkeologiska undersökningar? Eller har det redan grävts på platsen?

Utloggad JanneF

• Medlem
  • Antal inlägg: 50
« Svar #29 skrivet: september 20, 2011, 00:27 »
På  Lantmäterikartan 1686 så består Torpa Säteri  av Torpa Säteri med Köping.
På kartan 1735 består Torpa av 2 gårdar med 1 mantal vadera och Köping av 1 mantal. Köpings ägarinna är Grevinnan fru Elenora Ascheberg  som begär delning av den samfällda skogen.
Källa: Historiska kartor, lantmäteriet

Utloggad JanneF

• Medlem
  • Antal inlägg: 50
« Svar #30 skrivet: september 20, 2011, 00:36 »
Vad jag ville sagt med det var att det finns väldigt fina GAMLA kartor över områdena på Historiska kartor!

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #31 skrivet: september 20, 2011, 12:08 »
En jätteintressant tanke, men hur i allsin dar kan man veta det utan ingående arkeologiska undersökningar? Eller har det redan grävts på platsen?

Ingen har väl påstått sig veta nåt, annat än att det är "tradition" från platsen?

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #32 skrivet: september 20, 2011, 13:36 »
Nja, formuleringen var att det "lär ha funnits" vilket för mig känns starkare än "det finns tradition". Men ok.

Dock fascinerande om det verkligen funnits en sådan tradition. Tror inte att jag någonsin hört om lokala traditioner som varit så specifika att de berättat om hur specifika byggnader såg ut på vikingatid. Sådana där lokala traditioner brukar ju snarare vara kopplade till konstiga synliga fornlämningar eller ovanliga topografiska element. (Har själv varit med och grävt ut en gravfält som i folkmun döpts efter djävulen, antagligen för att det låg en enorm treudd på gravfältet som förbryllade folk)

Måste dock vara svårt att skilja på genuina traditioner med lång historia, och traditioner som uppkommit under nationalromantikens dagar. Framför allt vid ett säteri där folk med intresse av historia och utbildning i dåtidens intellektuella strömningar rörde sig. 

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #33 skrivet: september 20, 2011, 15:15 »
Håller med dig men det finns några exempel, exempelvis Tingstäde (Bulverket) på Gotland som levde kvar i folktradition.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulverket