Författare Ämne: Döing i källaren  (läst 4403 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Döing i källaren
« skrivet: september 15, 2011, 07:52 »
Läste en artikel i tidningen Byggvärlden vilket först fick mig att le men efter lite funderande fann jag saken något osmaklig. Att man magasinerar t.ex. kristna kvarlämningar i museimagasin för forskning må vara hänt även om jag anser att de bör vila på ett för deras religion vigt område. Så har man t.ex. gjort för offren för skeppet Kronan 1676. Dessa har begravts i en betongkasun på Hulterstads kyrkogård på Öland, alltså tillgängliga för framtida forskning men behandlade på ett pietetsfullt sätt. Men att ha en öppen grav med synligt skelett inne i ett bostadshus källare ... är det rätt?

Läs här:
http://www.byggvarlden.se/nyheter/ekonomi/article3237468.ece

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Döing i källaren
« Svar #1 skrivet: september 15, 2011, 07:55 »
Läste en artikel i tidningen Byggvärlden vilket först fick mig att le men efter lite funderande fann jag saken något osmaklig. Att man magasinerar t.ex. kristna kvarlämningar i museimagasin för forskning må vara hänt även om jag anser att de bör vila på ett för deras religion vigt område. Så har man t.ex. gjort för offren för skeppet Kronan 1676. Dessa har begravt i en betongkasun på Hulterstads kyrkogård på Öland, alltså tillgängliga för framtida forskning men behandlade på ett pietetsfullt sätt. Men att ha en öppen grav med synligt skelett inne i ett bostadshus källare ... är det rätt?

Läs här:
http://www.byggvarlden.se/nyheter/ekonomi/article3237468.ece

Det är helt vansinnigt om du frågar mig. "Skelettet är lite kuriosa"... :/


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Döing i källaren
« Svar #2 skrivet: september 15, 2011, 10:50 »
Jag pratade nyligen med någon vars släkting har ägt det där huset, och vad jag förstår så ligger huset på den gamla Ryska Kyrkan som grävdes ut på 70-talet. Skelettet ligger på den plats den begravdes, alltså i vigd jord, och jag har svårt att se några starka argument för varför man hellre skulle plocka upp det och begrava det någon annanstans. Det enda jag kan se som tveksamt är att man förslutit graven på så sätt att skelettet är synligt, men i princip har jag inga problem med det heller. Det är knappast så att vi behandlar mer nyligen döda mer pietetsfullt, då moderna gravar ofta inte ligger kvar längre än 50-75 år. Har gått på många kyrkogårdar där sentida benrester kan hittas i skräphögar lite här och där.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Döing i källaren
« Svar #3 skrivet: september 15, 2011, 14:33 »
Egentligen är det ingen större skillnad på den här döingen och de som ligger på display på muséerna, fast att man kan äga en främmande människas grav är ju lite underligt. Undrar om han spökar........
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Döing i källaren
« Svar #4 skrivet: september 15, 2011, 14:39 »
Tror inte att man äger graven om man köper huset. Vad jag förstår från artikeln så är källaren tillgänglig för den som äger huset, men den faller under fornminneslagen så man får inte påverka den på något sätt. Det är precis samma sak som att tex ha ett gravfält på sin tomt.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Döing i källaren
« Svar #5 skrivet: september 15, 2011, 15:29 »
Mig stör det dock. I museerna har man förhoppningsvis koll på sina saker men att ha ett lagskyddat skelett in situ i ett privathem är bisart. Vi har väl något som heter gravfrid i det här landet. Att man hittar människoben på kyrkogårdar är beklagligt och ingår definitivt inte i de regler som svenska kyrkan ställt upp för gravskötsel och gravfrid. 

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Döing i källaren
« Svar #6 skrivet: september 15, 2011, 16:11 »
Jag läste en gång om en man i England (var annars?) som hade sin mumifierade hustru i en glaskista i vardagsrummet. Av någon underlig anledning slutade hans vänner att hälsa på.........
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Döing i källaren
« Svar #7 skrivet: september 15, 2011, 18:44 »
Mig stör det dock. I museerna har man förhoppningsvis koll på sina saker men att ha ett lagskyddat skelett in situ i ett privathem är bisart. Vi har väl något som heter gravfrid i det här landet. Att man hittar människoben på kyrkogårdar är beklagligt och ingår definitivt inte i de regler som svenska kyrkan ställt upp för gravskötsel och gravfrid.

Jag kan förstå att det stör många. Men som jag ser det så har den som ligger där i källaren, om man ska tala om gravfrid, haft en väldig tur som fortfarande ligger där han begravdes 800 år senare. Det kommer nog vara ytterst få av de som lever idag som kommer ha den turen. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Döing i källaren
« Svar #8 skrivet: november 02, 2011, 19:52 »
I kvällens Tv4 program "Halvåtta hos mig" äts det middag hemma hos en ung frisörstjej i Visby som har ryska gravar i sin källare. De är inte i lika fint skick som den inglasade graven nämnd här tidigare.

Ni hittar programmet på TV4Play.se (onsdagens program ligger kvar en vecka till)

Thomas I