Författare Ämne: Eldande inomhus.  (läst 9121 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Eldande inomhus.
« skrivet: september 15, 2011, 00:03 »
 
Skulle vilja diskutera inomhuseldandets konst i en egen tråd då vi riskerar att helt ta över dom trådar som egentligen handlar om något annat..  Eventuel konsensus kan ju bringas tillbaka till de trådar det kan beröra.  ;D
 
 
 
1  Värmestrålning är inte nog att värma alla i en stor byggnad utan det att elden är mycket stor. Tänk på att man kan stå 15-20 m från en mycket stor majbrasa som omfattar många hundratals kilo brännbart material. Tänk också på att man kan hålla fingret 3 cm brevid en tändsticks utan att känna värme. Tänk på var stockelden skall vara vid ett timrat vindskydd  Räckvidden är alltså ganska begränsad.  Den som verkligen vill veta kan enklet själv prova. Förutom den begränsade räckvidden så är går inte strålning igenom människor (iallafall inte i praktiken) vilket innebär att bara de som inte har någon emellan sig och elden kan tillgodogöra sig värmen. Dessutom skulle man bli varm bara på den sida man vänder mot elden. (om man inte har reflektor bakom sig)
 
Det här är enkla fysiska fakta som relativt enkelt kan provas.
 
2.  Att ha en fast rököppning som alltid släpper ut all varmluft omedelbart är omöjligt.  Det är självklart att del varm luft cirkulerar ut i rummet. Annars skulle du ju inte ens känna lukten av en brasa då alla brandgaser skulle gå rakt upp och försvinna. Så fungerar det inte.
 
 
Jag har eldat mycket, faktiskt undervisat ungdomar i eldantets konst.  Så pass mycket att jag är alldeles säker på att ovan två punkter stämmer. Det ska något alldeles till för att jag ska bli övertygad att jag har fel i punkt 1 och om punkt 2 är fel får vi skriva om våra läroböckeri fysik.
 
Det vore intressant att "spåna" hur man med vårt vetande skulle lösa eldandet i ett hus som saknar spår efter skorsten.
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #1 skrivet: september 15, 2011, 00:12 »
Att ha en fast rököppning enligt punkt 2 ger problem OM man har öppningen högst upp i taket.  Om man väljer att  ha en mindre öppning i de båda  gavlarna  (tror dom hade sådana i Eketorp)    vore mycket bättre, i synnerhet om man med relativt enkla anordningar kunde  reglera inflödet av luft från det håll det för tillfället blåste.
Man kan på detta sätt få ett inomhusklimat som är mycket skönare.  Man får dels LITE  värme från elden   och dels MYCKET värme från den rök-kudde som ligger under  innertaket där värmen STRÅLAR ner.  Alltså om denna kudde inte blåser bort.    Där förvarade man även sådan mat som kunde   långtidlagras med hjälp av  röknin,  typ rökt skinka.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #2 skrivet: september 15, 2011, 00:18 »
Har under de senaste 10 åren varit med och byggt ett antal  MODERNA hus av halmbalar, och det har flera gånger slagit mej hur skönt inneklimat det blivit bara man fått upp väggarna,  alltså innan man börjat någon form av uppvärming.

Om man dessutom förutsätter att rumsvolymerna per person inte var så stor (som vi har idag)    och att man hade djur i ena änden av huset  (och det hade man in på 1950-talet på sina håll i Sverige)   så måste man beräkna  värmen från grisar och kor och hästar  avger till huset. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #3 skrivet: september 15, 2011, 00:34 »
Att ha en fast rököppning enligt punkt 2 ger problem OM man har öppningen högst upp i taket.  Om man väljer att  ha en mindre öppning i de båda  gavlarna  (tror dom hade sådana i Eketorp)    vore mycket bättre, i synnerhet om man med relativt enkla anordningar kunde  reglera inflödet av luft från det håll det för tillfället blåste.
Man kan på detta sätt få ett inomhusklimat som är mycket skönare.  Man får dels LITE  värme från elden   och dels MYCKET värme från den rök-kudde som ligger under  innertaket där värmen STRÅLAR ner.  Alltså om denna kudde inte blåser bort.    Där förvarade man även sådan mat som kunde   långtidlagras med hjälp av  röknin,  typ rökt skinka.

Att ett rökmoln skulle kunna stråla värme tror jag inte på, energiinnehållet är mycket litet. 

Ändå tror jag också på just denna rökkudde.

Om man fyller vinden med varm rök så att där bildas en rökkudde.   När den varma rumsluften stiger mot innertaket hindras den att sippra igenom då rökkudden är varmare, rumsluften är helt enkelt tyngre än rökkudden.   PÅ så sätt blir rumsluften kvar längre i rummet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #4 skrivet: september 15, 2011, 00:42 »
Värme sprids på tre sätt -  strålning strömning och ledning.    Utan att jag kan beräkna så tror jag att värmen togs tillvara på dessa tre sätt i olika kombinationer,   naturligtvis beroende på omständigheterna. 

Tusenårig praktisk erfarenhet borde ha lett fram till ett klokt utnyttjande av de resurser som fanns.
Så länge man hade självhushållning var man noggrann med resurserna, först när man  kunde utnyttja ANDRAS överskott struntade man i  resurserslöseri.   
 Makt  (kan vi kalla det i brist på bättre)   var viktigare än att leva resurs-snålt.   

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #5 skrivet: september 15, 2011, 01:13 »
Yngwe, det är bra om du är envis – jag är lika envis – så vi lär få det trevligt!

Jag rekommenderar boken Eldkonst för de som vill veta mer om eldande. Den innehåller väldigt mycket fakta om eldande, ved, och om hur man levde förr ur Samiskt perspektiv. Absolut läsvärd!

Värmestrålning går helt riktigt inte igenom människor, därför blir man varm på den sida som vetter mot elden – och kall på skuggsidan. Samma sak med ljuset från elden, bakom de sittande blir det skugga. Detta innebär att ju fler människor som sitter vid elden – ju mindre värms väggarna upp – och ju mer fuktig luft bildas i kåtan genom utandningsluft från de församlade. Sitter någon bakom de andra – får de ingen värme från elden, t.ex. när man har sovande småbarn bakom sig måste man ha kontroll över hur deras klimat är.

Jag har hela tiden sagt att eldens storlek är konstant – den bestäms av rököppningens storlek – rököppningens storlek är alltså ett fast ”späll”. Man har alltså en bestämd storlek på elden – men den brinner inom vissa gränser och det är inte millimeterprecision på elden, den kan minska – men den får inte bli större än vad man bestämt – då kan kåtan ta eld i taket. På insidan taket avsätts tjära, sot och aska som fastnar i tjäran. Dessa ingredienser är tillsammans är lättantändliga – och trät här uppe är absolut snustorrt. Elden för alltså inte bli större – men den kan bli mindre när den t.ex skall slockna för natten.

Draghål finns på båda sidor dörren – samt mitt emot vid köket. Det drar alltså mot elden från 2 håll, och därmed blir sidorna, där folk uppehåller sig, nästan dragfria – men inte till 100%. Luften rör sig när man har en öppen eld på golvet. – som du säger, det är ren fysik.

2. Man hade en fast rököppning – och man utnyttjade bara 5% av vedens energi – 95% av vedens energi gick ut med röken. Det man använde sig av var strålningsvärmen. Så här ser det ut:

Eldstad på golvet                         5%                    = 95%   av värmeenergin utnyttjas ej
Öppen spis                    5-10%   
Kakelugn äldre typ                   50-70%   
Modern kakelugn                   70-90%   
Gammal vedpanna                   40-70%   
Modern vedpanna                   80-90%
Spisinsats i öppen spis   50-70%
Braskamin Modern                   80-95%
Täljstenskamin 1-2000 kilo   80-90%   =10-20% av värmeenergin utnyttjas ej

Det kan tyckas vara slöseri med ved – och det var det ur vårt sätt att se – men de som eldade i en eldstad på golvet visste inte att 95% av vedens värme försvann ut med röken. (tror jag)...

Att rumsluft värms upp stämmer – men vad vi nu pratar om är några enstaka grader, detta eftersom en eld på golvet ”drar” 500 kubikmeter luft per timme. Det blir drygt 8 kubikmeter per minut. Luften i en kåta på ca 50 kubikmeter omsätts alltså 10 ggr på en timme, alltså var sjätte minut. Hur hög rumsluft kan du då få i en kåta?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #6 skrivet: september 15, 2011, 01:33 »
Thomas, du har helt rätt i att det är strålningsvärmen man använder i största utsträckning, den del av röken som inte går direkt ut ligger så högt att man inte har någon direkt värmeeffekt av den.
 
Men strålningen värmer upp luft, människor och andra ting, som då i sin tur strålar värme.  Den luften som värms upp av strålningen rör sig i rummet. Då den inte alls är lika varm som röken kan den inte försvinna ut lika fort då röken hela tiden lägger sig ovanpå denna.  På så vis når en viss värme även barnen bakom din rygg.  Denna varma luft är det man ska fånga, den innehåller inte mycket brandgaser och är lagom varm.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Eldande inomhus.
« Svar #7 skrivet: september 15, 2011, 07:52 »
Rökkudde är väl själva poängen med pörten och eldhus?
http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6rte


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #8 skrivet: september 15, 2011, 15:49 »
Supergeten, rökpörtet handlar om sen medeltid, alltså 15-1600 tal ungefär – och du har rätt i att man då lärt sig hantera en del saker, alltså, till en liten del ”bromsa upp” rökavgaserna genom ett innertak – samt till lika liten del minska inkommande friskluft.

Vedåtgången sjönk något, inte mycket - men tillräckligt mycket för att göra det intressant att bygga på det här sättet. Min uppskattning är att man kanske minskade vedåtgången med ca: 5-10%.

Som jag skrev i en annan tråd är det ju också som så att ALL luft inne i ett rum rör sig mot elden – även om man har draghål som för in friskluft utifrån  som mynnar ut inne i själva eldstaden. Luften i rummet byts allstå ut regelbundet – vad man gör är att man bygger sig längre tid mellan dessa luftbyten.

Luft skall bytas ut regelbundet i alla rum/hus. Vi använder oss av ventiler i väggarna för detta ändamål, eller balanserad ventilation. Vi har lärt oss kontrollera till och frånluft. Så utbyte av luft i ett rum/hus är inget negativt – det hela är en fråga om hur snabbt, eller långsamt, detta luftbyte skall ske.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #9 skrivet: september 15, 2011, 16:13 »
Yngwe, bra, då är vi två överens om strålningsvärmen!

Visst har du rätt, strålningsvärmen värmer upp allt den träffar = ju fler som sitter runt elden – ju kallare blir det bakom dem. Sitter det många människor runt elden avger de ett visst antal vattenånga per timme , delar av denna vattenånga dras ut med rökavgaserna, andra delar kondenseras på väggar osv. Efter en rejäl fest i en torvkåta med många människor är stockarna på kåtan blöta, det kan till och med rinna fukt på dem.

Ju färre som sitter vid elden – ju varmare blir det totalt i kåtan. Här är vi alltså helt överens.

Strålningsvärmen avtar med avståndet. Därför sitter man intill elden på ca 1-1,5 meters avstånd. Där min ”skugga” träffar värms alltså ingenting upp av strålningsvärmen.

ALL luft i kåtan/huset, dras mot elden = hur jag än bygger finns detta ständiga lilla drag – även om jag har dragkanaler som leder ända in i eldstaden. Jag kan alltså minska draget – men inte bygga bort det helt – så länge jag inte elden instängd i ett eget slutet rum där jag kan påverka både till och från luft.

Så, visst värms även luften upp – men vad vi pratar om nu är några få grader. Det innebär inte att det är kallt i kåtan!

Kanske låter allt detta som om kåtor var besvärliga att bo i – så är det inte. Klimatet i en kåta, sommar som vinter, är mycket behagligt. Man kan sitta med bar överkropp om man vill (men då måste man ha en” skärm” bakom sig för att stoppa draget just där jag sitter) Det är torrt, varmt, skönt, luktar gott, en härlig typ av bostad – men det finns problem också, drag och rök är de två största, lågtryck med hård blåst är ett annat. Men man lär sig leva med detta också – men man strävar hela tiden att minimera dessa saker. Det absolut största problemet är röken och askflagorna.

Strålningsvärmen är det enda man kan använda sig av. Den värmer upp det den träffar. Ju längre bort detta är – ju mindre värms det upp. ALL luft i kåtan dras mot elden – ju närmare elden, ju snabbare dras luften dit. Kall luft kommer utifrån, blandas med den ”varma” rumsluften – och dras mot elden.

Överens?
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #10 skrivet: september 15, 2011, 22:57 »
Nej Thomas
 
Det finns förvisso fysiska lagar som vill dra all luft till elden, det stämmer . Men det finns också fysiska lagar som motverkar detta.
 
Du skriver ju själv att det är rökigt i en kåta. Det kan det omöjligtvis vara om all luft dras mot elden för att sedan skickas upp med värmen från elden.  Röken bevisar att all varm luft inte går rakt ut, utan att den stannar, lukten av eld i din näsa likaså. Rök och lukt stiger från elden men av olika anledningar kommer de inte ut utan vänder tillbaka i rummer.   Om röken är 100 grader varm innebär det att 25 gradig luft inte kan passera igenom den, det är lika omöjligt som att lägga vatten på luft!
 
 
Kåtan är en liten miljö, dina erfarenheter därifrån handlar säkerligen om värmestrålning då hela dess funktion är anpassad till värmestrålning.   Den koniska formen är dålig på att fånga luft, men ideal för att reflektera strålning.   
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #11 skrivet: september 16, 2011, 00:38 »
Yngwe, när vi diskuterar att ALL luft dras mot elden så är det en process vi diskuterar, inte någonting snabbt och explosivt. Vi har båda rätt som jag ser det. Utgående varmluft är också en process som hela tiden förnyas underifrån, den skapar ett drag genom att den rör sig uppåt. Rököppningens storlek förhindrar LITE av rökens passage, alltså, ett visst ”motstånd” finns – och 100% av rökavgaserna går inte direkt ut. Rök finns i kåtan ned till ca 1,5 meter över golv, därunder är det rökfritt (om man eldar rätt). Drygt 8 kubikmeter luft går ut genom rököppningen per minut (det blir ca 16 liter per sekund) – lika mycket kommer in i kåtan genom draghålen, eller, springor i väggarna.

Elden brinner som den brinner, jag kan inte påverka det den släpper ifrån sig, alltså utgående luft mängd – och jag kan inte heller påverka det den då kompenserar sig med, alltså ingående luftmängd, den kan jag bara ”kanalisera” så att jag slippar direkt drag. (Jag kan göra stor eld eller liten eld – och jag kan släcka elden, det är den enda påverkan jag kan göra när den väl brinner).

Nu är detta drag inte en storm så att jag måste hålla i hatten där jag sitter – men det är tillräckligt för att jag, efter en stund, skall uppleva att det blir kallt om ryggen – och då försöker jag minimera detta drag genom att styra det till platser där ingen sitter = ta upp draghål. Jag kan inte få bort draget helt eftersom luften i kåtan rör sig mot elden – men jag kan minimera det.

 Oavsett vad jag gör – varm luft stiger uppåt och kall luft sjunker nedåt. Den uppåtgående luftströmmen + inkommande kalluft, skapar viss  ”turbulens” inne i kåtan – och luften värms upp olika beroende på avstånd från elden- och luften dras mot elden i och med den varma uppåtgående luftströmmen.

 Det är rökfritt upptill ca 1,5 meter från golvet, däröver finns det rök i varierande mängd. Eldar jag mycket sänker sig röken ned eftersom röken inte hinner ut genom rököppningen, eldar jag för lite täpper inte röken igen rököppningen och kall luft börjar sugas ned genom rököppningen – och tar med sig kall rök ned. Det hela är en fråga om balans mellan ”tillgång och efterfrågan”.

I och med att jag eldar samma antal kg ved per timme hålls elden konstant – och kåtan blir varken rökig, för varm eller för kall – och vedåtgången blir därmed konstant.

Jag har inte penetrerat allt in i minsta detalj – men jag har legat på rygg på golvet, mätt och belåten, druckit mitt kaffe efter maten och studerat hur dammet rör sig, hur röken rör sig, hur elden brinner,  hur gardinerna ”fladdrar” och ställt frågor till mig själv om varför saker och ting rör sig som de gör – för det syns (ibland) hur ”luften” rör sig.

25 gradig luft kan passera tillsammans (parallellt) med 100 gradig rök ut genom rököppningen, det strider inte mot fysikens lagar – men – jag har inte följt det hela med termometer i näven… så jag kan inte gå in på sådana detaljer.

Kåtans koniska form är bra på många sätt, det viktigaste är väl en ”stor” golvyta – men en liten volym i och med den koniska formen – och det finns inga ”kalla hörn” i en kåta. Ett hus med samma golvyta har en större volym. Avståndet till dess hörn blir långa.

Kåtans koniska form gör att dess stockar ligger på ungefär samma avstånd från eldstadens stenar . Stockarna värms upp av elden, inga stora temperaturhöjningar – men dock blir de lite varmare av strålningsvärmen, ju högre upp, ju varmare blir de, intill rököppningen är de rejält varma efter en stunds eldande - och det påverkar naturligtvis inomhusklimatet lite det också. Inte heller här jag har mätt med termometer…

Huvudsaken är väl att vi är överens i de stora svängarna, att det är strålningsvärmen som värmer upp huset/kåtan?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Eldande inomhus.
« Svar #12 skrivet: september 16, 2011, 00:41 »
Sköldar som hängdes på väggen kanske fungerat bra som reflektorer?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #13 skrivet: september 16, 2011, 00:56 »
Grejen är Thomas att en kåta och ett betydligt större hus inte är samma sak, de har olika förutsättningar och olika funktion.  I den lilla kåtan är strålningsvärmen alldeles tillräcklig. I det stora huset räcker inte dess direkta verkan.
 
Kåtan är inte liten för att den ska bli värmd av strålning enbart, kåtan är lite för att det passar dess boendes levnadsmönster. i en flyttbar bostad har man inte möjlighet att börja laborera med en massa olika takformer och finesser.  Det handlar istället om att få med sig det relativt enkelt, den ska vara enkelt att sätta upp och ta ner, och det ska inte minst klara väder och vind.  Kåtan är mycket dålig på att hålla kvar luft men den är otoligt bra mot väder och vind, och den är lätt. Om den hålls liten fungerar också uppvärmningen mycket bra.
 
Huset behöver inte ta hänsyn till att vara lätt att flytta och lätt att sätta upp, man kan  bygga in en massa detaljer som påverkar värmespridningen.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #14 skrivet: september 16, 2011, 02:11 »
Tältkåtor är något helt annat Yngwe. Det jag har pratat om är torvkåtor byggda av stockar – alltså byggda som hus men med annorlunda design + att jag gissar att de är lite tätare än hus genom att de har ett lager näver och torv utanför stockarna.

Vad jag pratar om när det gäller öppen eld på golvet, på en plattform, eller i en öppen spis är att den inte går att påverka speciellt mycket. Den avger en viss mängd kubikmeter varmluft per timme som försvinner ut – och kompenserar detta genom att dra in lika mycket kalluft.

När du bygger en kåta, eller ett hus, måste du bestämma eldens storlek – och sedan anpassa rököppningen mot eldens storlek – eller rättare sagt, utgående mängd rökavgaser. Vill du ha en stor eld, en riktigt stockvedsbrasa – så går detta utmärkt – men du måste då ha högt i tak, stor rököppning – och inget brännbart mellan eld och rököppning. En stor hall kunde då ha en rejäl stockvedsbrasa inomhus - utan problem för eldfara.

Men andra problem uppstår, man kan inte vara nära elden, alltså man kan inte t.ex laga mat på den eftersom dess strålningsvärme blir mycket hög på nära håll. Man kan inte heller sitta närmare än 4 – 5 meter, kanske ännu mer, ifrån elden eftersom det skulle bli för varmt. Om detta inte är något problem, skulle en sådan brasa ge en ordentlig värme i ett sort hus.

Vad jag säger är alltså att du kan laborera med eldens storlek för att värma en större volym – men det är fortfarande strålningsvärmen som gäller. Har du stor eld kan du inte vistas nära den = man förlorar golvyta. Det man måste hitta är en balans mellan eldens storlek och den volym som lokalen skall ha. Man kan också ha två, eller flera normalstora eldstäder - och även fler rököppningar –men återigen, man vinner vissa saker – och förlorar andra saker.

Fram till dess att kakelugnen kom gällde strålningsvärmen. Efter det att kakelugnen kom fick man ett inomhusklimat med varm rumsluft.

Min moderna braskamin drar 2,5 kg ved (5 vedträd) per timme och ger 7000 kw i värme och den drar 8 kubikmeter ingående luft per timme – att jämföra med en öppen eld som drar 8 kubik per minut. Förutsättningen för detta är ett litet slutet rum (en eldstad) där jag kan påverka inkommande luft – och ett spjäll där jag kan bromsa utgående luft – eller ett fast minimalt ställt spjäll. Genom att balansera dessa två saker kan jag då bestämma ”klimatet” i det slutna rummet.

 Om eldstaden hade en luftläcka – kan jag inte längre påverka klimatet i eldstaden ( = om min bostad inte är 100% tät kan jag inte heller bygga någonting som skulle ge mig en högre rumstemperatur, speciellt om jag då inte samtidigt kan bromsa utgående luftmängd).

Min braskamin har två järnrör som går ”genom” eldstaden. När dessa järnrör blir varma börjar luft dras igenom dessa rör. Dom tar alltså kall rumsluft, värmer upp den, och ”sprutar” ut den igen i samma rum. Det är mycket effektivt – och den använder då enbart rumsluft för detta. Rumsluften ”cirkulerar” alltså genom rören. Jag kan, om jag vill, komplettera dessa rör med en fläkt som ökar genomströmningstakten på luften – men jag gillar självdrag - och låga elräkningar… (Denna nya braskamin medförde ca 3.500 kr lägre elräkningar per månad under vinterhalvåret. Veden kostade 5000 + arbete).

Principiellt kunde alltså våra förfäder bygga en eldstad utomhus, låta trälar sköta den, låta flera ”järnrör” gå genom eldstaden – och dessa rörs båda mynningar skulle då vara inne i huset, alltså samma rumsluft cirkulerade – alternativt, luft togs från utsidan och pumpades in uppvärmd i huset – och en ventil, placerad på andra sidan rummet, skulle släppa ut övertrycket som bildades. Det skulle fungera – om deras hus varit isolerade. ;)
Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Eldande inomhus.
« Svar #15 skrivet: september 16, 2011, 08:27 »
Har sovit många nätter i eldpallkoja, uppbyggd stor eldplats, på stenbädd, centralt med uppbyggda stora breda bänkar i samma höjd som elden. Helt suveränt.

Detta måste man ju utgå från att man insåg på järnådern?
Vad gäller matlagning, som ju måste ske ståendes vid eldplatsen, så antar jag att långkoket/sod (sjuda) i en stor gryta länge var det vanliga matlagningssättet av just denna anledning - släng i, ät sen.

Fanns väl viktigare saker att göra än att leka matlagningsprogram liksom :)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #16 skrivet: september 16, 2011, 12:11 »
En torvkåta är ju något annat, det är ju mer att jämföra med ett "vanligt hus".  Men den isolerar man ju också rejält med just torv.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #17 skrivet: september 16, 2011, 17:05 »
När man byggde permanenta hus så lär man ha byggt efter VÄL beprövad erfarenhet och tradition.   De som byggde hus förr var mer vana att bygga hus, än dagens människor,  nu när husbyggandet har blivit ett yrke och de flesta av oss arbetar med något helt annat, kanske skrivbordsarbete, (typ arkeologi ??   ;)  )      Dessutom var dessa människor varken klokare eller dummare än oss.

Är det någon som vill testa våra diskussioner  och sova i ett långhus, en långhelg i Januari 2012? 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #18 skrivet: september 16, 2011, 18:01 »
Supergeten, med all sannolikhet fanns det du beskriver. Jag skulle tro att man lärde sig allt som rör strålningsvärmens praktik väldigt snabbt = höjer jag eldstaden måste jag bygga bänkar att ligga på - som nås av strålningsvärmen. Jag sov några nätter i en fäbod som hade just upphöjd eldstad samt 2 meter djupa bänkar där man sov med fötterna mot eldstaden. Plattformen var dessutom vinklad så att huvudändan var högre än fotändan = hela kroppen nåddes av stålningsvärmen.  :)


Yngwe, torven är i grunden ingen isolering ,man staplade torv längs kåtans utsida för att den skulle hålla kvar näversjoken. Näversjoken togs på våren när man fällde årsveden, lades i vatten med stentyngder så att de blev plana, togs upp, torkades, samt lades på utsidan kåtans timmer så som man lägger tegelpannor på ett tak – och torven höll sedan näversjoken på plats. Torvkåtan blev därmed vattentät.

En praktisk funktion – som även gav en bra isolering. Men, isolering fungerar inte i en bostad med öppen eld och rököppning. Den största nyttan torven gjorde var att täta mot drag. Därmed kunde man ta upp draghål på de platser man ville ha drag, alltså där ingen sitter. De platser där man satt fick då betydligt mindre drag.


Sven-Åke, jag tror man byggde efter de principer man kände till. Man var skicklig på träarbete osv och folk var händiga. Före kakelugnen byggde man så täta hus som möjligt för att slipa drag. Jag tror inte att de försökte isolera sina hus eftersom en isolering inte har någon som helst effekt eftersom luften i huset hela tiden byts ut med luft utifrån i och med att man har en öppen eld – och en rököppning. Det som hittas och som man idag tror är isolering -  är alltså material man har tätat sina hus mot drag med.

När kakelugnen kom måste man lära nytt. Husen måste vara ännu tätare mot drag – och de måste isoleras mot kyla. Det var ett helt nytt byggnadssätt – men det gav för första gången ett inomhusklimat med varm rumsluft om man byggde rätt – och det tror jag lärde sig mycket snabbt att göra.

Har du tillgång till ett långhus? Kul!

Hur stor är eldstaden? Hur högt upp sitter rököppningen? Hur stor är rököppningen totalt? Hur är draghålen placerade?
Om ni inte har några draghål, om dom är felplacerade eller för stora eller för små, om rököppningen är för stor eller för liten – så kan ju ingenting testas - eftersom långhuset inte är korrekt byggt ur värmesynpunkt…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Eldande inomhus.
« Svar #19 skrivet: september 16, 2011, 18:45 »
När man byggde permanenta hus så lär man ha byggt efter VÄL beprövad erfarenhet och tradition.   De som byggde hus förr var mer vana att bygga hus, än dagens människor,  nu när husbyggandet har blivit ett yrke och de flesta av oss arbetar med något helt annat, kanske skrivbordsarbete, (typ arkeologi ??   ;)  )      Dessutom var dessa människor varken klokare eller dummare än oss.

Är det någon som vill testa våra diskussioner  och sova i ett långhus, en långhelg i Januari 2012?

Är det inte alltför lång resa för mig så prövar jag gärna att sova i ett långhus :)