Författare Ämne: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder  (läst 4890 gånger)

Utloggad Elskr

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« skrivet: september 14, 2011, 19:35 »
Hej, jag tycker det är väldigt intressant att tänka tillbaka hur det kunde sett ut förr och sedan ändra landskapet i photoshop, men jag kan inte riktigt så mycket om forntiden som jag skulle vilja :)

Så jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på den här manipuleringen, hur dåligt/bra stämmer den på ett ungefär.

Platsen är Bifrost, Mölndal om ni vill titta i google earth eller liknande.
Ska bergen vara helt fria från natur?
Vattennivå osv.

Ska föreställa tidigt/mitten av bronsåldern och jag är helt o hållet amatör :)


[Bifogad bild borttagen då den bröt mot forumets regler (nr 5.11). /Johan - Admin]

Stor: http://oi54.tinypic.com/25qeoed.jpg
« Senast ändrad: september 15, 2011, 18:12 av Gorm »

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #1 skrivet: september 15, 2011, 00:43 »
Her er lidt topografisk hjælp fra Bronzealderen:

[Bifogad bild borttagen då den bröt mot forumets regler (nr 5.11). /Johan - Admin]

Helleristning fra Stenbacken, Tanum Socken, Bohuslen dateret til ca. år 1000 f.Kr. (bildnr. 31223121084, Raä nr. 66). Vi ser en vig med en flåde liggende underdrejet og på bedding på stranden. Kvæget græsser på de tilstødende jorde. Dette er Bronzealder "Tani" (Daner)-folkets "Tanum, Tanheim” (hjemmet ved vandet). Udover at være det tidligste landkort fra Skandinavien, ser vi her en fantastisk gengivelse af livet og dagligheden for et søfarende kvægdriver-folk. Billedkilde: Vitlycke museum, Tanumshede, Bohuslen.

Hvis du vil se hvorledes vi byggede vore langhuse så klik på mit afsnit "Begravelse - ligbrænding i skib" (underafnit "

http://verasir.dk/show.php?file=chap21-1-2.html#toc96-4

(du skal helt ned i bunden afsnittet)

Her gengiver jeg en række etruskiske Valhal-urner, der også kendes fra Skandinavien i samtiden (og dette er ingen tilfældighed). Vi kender dem også som "Hytteurne - Husurne", og det skyldes naturligvis at urnerne er nøjagtige modeller af Bronzealderens langhus.

mvh

Flemming
« Senast ändrad: september 15, 2011, 18:10 av Gorm »

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #2 skrivet: september 15, 2011, 00:54 »
Hej, jag tycker det är väldigt intressant att tänka tillbaka hur det kunde sett ut förr och sedan ändra landskapet i photoshop, men jag kan inte riktigt så mycket om forntiden som jag skulle vilja :)

Så jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på den här manipuleringen, hur dåligt/bra stämmer den på ett ungefär.

Platsen är Bifrost, Mölndal om ni vill titta i google earth eller liknande.
Ska bergen vara helt fria från natur?
Vattennivå osv.

Ska föreställa tidigt/mitten av bronsåldern och jag är helt o hållet amatör :)

Kul,  har själv letat efter ett World-Creator program av enklare slaget just för att kunna visualisera miljöer.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Elskr

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #3 skrivet: september 16, 2011, 08:21 »
Satelitfotot är taget från Google earth, utan deras medgivande.
Tar ett eget fotografi när jag fixat helikopter och flygkort, eller när jag samlat ihop till en satelit  ;D

Tack för tipsen Odinkarr, mitt nästa steg är att zooma in på platserna och rekonstruera deras levnadsmiljöer lite närmare!

Yngwe, jag har aldrig ens hört termen World-Creator. Men jag gillar photoshop det är bara ens egen fantasi och kunskap som sätter gränserna.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #4 skrivet: september 16, 2011, 12:18 »
World Creator program ger dig möjlighet att själv skapa miljöer från grunden, allt från naturlandskap till städer med invånare.   Tyvärr är det svårt att få tag på något enkelt, dom som går att få tag på verkar alla vara för mycket avancerat bruk som kräver omfattande utbildning!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #5 skrivet: september 16, 2011, 13:45 »
Citera
[Bifogad bild borttagen då den bröt mot forumets regler (nr 5.11). /Johan - Admin]

Johan, hvad betyder dette?

mvh

Flemming

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #6 skrivet: september 16, 2011, 15:00 »
 :o  om Elskr bara hade laggt upp sin bearbetade bild här hade det varit ok antar jag, men inte urklippet från GE.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #7 skrivet: september 16, 2011, 17:14 »
Google har ett gratis 3D program som heter Sketchup, bara att ladda ned, enkelt att lära sig. Man kan ta ett flygfoto från Google Earth, lägga in det skalenligt i Sketchup, använda det som finns på fotot och bygga upp landformationer, borgar, hus – vad man vill, skalenligt.

Konturerna blir lite kantiga när det gäller natur, men det kan man leva med. Det går att få dem mjuka, men jag har inte brytt mig om att lära mig dessa funktionerna.

Följ denna länk, titta på bilderna – ni kan, om ni vill, med några timmar träning skapa bilder ungefär som dessa – utan förkunskaper.

Man kan rita stora byggkomplex – eller göra en ritning på en stol, ett bord eller en enkel hylla – med millimeterprecision, trycka ut en ritning – och sedan tillverka efter ritningen.

Jag byggde en länga på 12x6 meter, först i Sketchup, sedan i verkligheten. Sketchup gav mig alla mått, virkesåtgång osv vilket underlättade bygget rejält.

   http://www.google.se/search?q=sketchup+pictures&num=100&hl=sv&newwindow=1&rlz=1R2GGIE_svSE377&prmd=imvnsb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=dmZzTuOSOePV4QSm98T-DA&ved=0CCYQsAQ&biw=1280&bih=799

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Photshoppad bild Nutid / Bronsålder
« Svar #8 skrivet: september 16, 2011, 22:44 »
Johan, hvad betyder dette?

mvh

Flemming

Forumreglerna hittar du som första rubrik under startsidan, men här har du nr 5.11 och den lika relevanta 5.12:

Citera
5.11. Det är endast tillåtet att posta foton (i albumet, som avatar samt i inlägg) som du själv har upphovsrätt till eller som du fått tillstånd av upphovsmannen att posta. Oavsett vilket så ska det alltid nämnas vem som tagit bilden. Bilder utan denna uppgift kommer att modereras.

5.12. Direktlänkning innebär att man infogar t ex en bild direkt i ett inlägg. Det är inte tillåtet att direktlänka bilder som inläggsförfattaren inte själv har upphovsrätt till. För att undvika missförstånd skall det vid direktlänkning tydligt framgå vem som är upphovsman och/eller vart bilden är tagen ifrån. Osäkra fall kommer att modereras. Se dessutom posten om Kulturmiljöbild (KMB)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/