Författare Ämne: Målade runorna i Asby kyrka  (läst 2492 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Målade runorna i Asby kyrka
« skrivet: april 25, 2012, 01:16 »
Har någon en bild på Ög Cnattingius1964;3 M? Denna målade runrad ska finnas i Asby kyrka i Ydre kommun. Den finns inte med i runtextdatabasen än, men har lagts till i loggboken. Jag var i Asby kyrka i söndags och granskade väggmålningarna i jakten på runor. Inskriftens läge beskrivs av Cnattingius som "i högra delen av absidmålningen (under aposteln nr. 2) t.h. om det igensatta fönstret".  Runloggboken beskriver läget på ungefär samma sätt; Cnattingius är ju källan. Det enda som liknade en runrad var dock beläget under den tredje aposteln på höger sida, från det f.d. fönstret räknat. Kan Cnattingius ha skrivit fel, eller finns det en runrad under apostel nr 2 som är så sliten att jag inte kunde se den? Var i så fall det jag såg under apostel nr 3 inte någon riktig runrad? Har någon en bild på vad som avses så kan jag avgöra. Ingen sådan bild fanns i Cnattingius bok om kyrkan.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Målade runorna i Asby kyrka
« Svar #1 skrivet: april 28, 2012, 17:32 »
Jag lägger upp en bild på vad jag såg under apostel nr 3 på höger sida om det igensatta fönstret, dvs det som mest liknade runor. Tror ni detta är vad Cnattingius menade?