Författare Ämne: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.  (läst 25090 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #40 skrivet: maj 16, 2014, 23:35 »
Det är min personliga åsikt för att den är en vacker byggnad som jag tror först och främst beundras av den anledningen. Men det onnebär inte att jag inte tycker att även den kan diskuteras.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #41 skrivet: maj 16, 2014, 23:54 »
Det är min personliga åsikt för att den är en vacker byggnad som jag tror först och främst beundras av den anledningen. Men det onnebär inte att jag inte tycker att även den kan diskuteras.

Jag respekterar din åsikt, men hävdar att det är fel att sätta nutidens filter framför fönstret till dåtiden.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #42 skrivet: maj 17, 2014, 00:03 »
En staty på våra gator är inte dåtid. Det är nu och det är vi som har den där. Vi kan inte skylla ifrån oss på våra förfäder.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #43 skrivet: maj 17, 2014, 00:10 »
Nu har jag inte tid med mer oikofobi, mina norska förfäder kallar på uppmärksamhet - Ja, vi elsker dette landet! ;)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #44 skrivet: maj 17, 2014, 13:04 »
Framtiden har passerat sitt bäst före datum.........
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #45 skrivet: maj 17, 2014, 13:09 »
Oikofobi, åh, Scruton som referens....




Nåväl, termen är knappast relevant. Att vårda och vara stolt över sin historia kräver på inget vis att man har krigarkungar på pedestal. Det finns som sagt gott om alternativ och därmet gott om underlag för att föra en öppen diskussion om vem eller vad man dekorerar det offentliga rummet med.


På tal om oikofobi så kan man ju undra om inte iallafall Karl XII verkligen är resultatet av oikofobi. Tydligen tyckte man under flera generatione inte det fanns lämpliga företrädare för landet inom dess egna befolkning....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"