Författare Ämne: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.  (läst 25115 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #20 skrivet: mars 05, 2013, 12:12 »
Förresten var håller fackföreningarna hus? Var är DIK? Varför så svaga protester över att outbildade sätts att ta brödet ur munnen på oss som har akademisk utbildning inom kulturarvssektorn?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #21 skrivet: april 10, 2013, 08:45 »
Här är en lista på aktuella projekt inom kulturarvslyftet. Kunde inte de projektetn utförts av akademiker med relevant utbildning istället?

Kulturarvslyftet- aktuella projekt som fått bidrag
Ju äldre desto bättre.

Utloggad netza

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #22 skrivet: december 24, 2013, 10:11 »
I min grannkommun har det tilldelats pengar till 4 tjänster för ett digitaliseringsprojekt som ska starta 2014. Min handläggare på AF berättade att han ville försöka få in mig där för de hade inga bland sina utförsäkrade som var passande tyckte han. Men jag har ju utbildning och erfarenhet så han hade tänkt på mig direkt, men kunde inte lova något då jag "bara" är långtidsarbetslös. Alla dessa regler... man kan bli tokig för mindre. Ska återkoppla till honom i januari och kolla hur det blir. Önska mig lycka till... :)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #23 skrivet: maj 14, 2014, 12:19 »
Ja lycka till (ifall du inte fått svar än).

Förövrigt tycker jag att det ju egentligen är en skandal att man överhuvudtaget kan komma fram till något så befängt som kulturarvslyftet. Istället för att ge resurserna till de många kultur- och kulturarvsutbildade som går arbetslösa så låter man deras arbetsuppgifter skötas av sjuka människor, de flesta av dem utan någon adekvat utbildning, istället för att låta dessa vara sjukskrivna tills de blivit friska.

Många är de kultur- och kulturarvsutbildade som har digra studielån att betala tillbaka men som har mycket svårt att få jobb inom sin sektor. Istället hamnar en hel del i arbetslöshet och till slut i Fas 3 (ännu ett arbetsmarknadspolitikens missfoster) där de får jobba mer eller mindre gratis (det finns sådana som får ut ca 5000 kr i månaden som ersättning för arbete på heltid) ofta med saker som inte har med deras utbildning att göra..

Man får innerligt hoppas att det blir en radikal ändring efter riksdagsvalet i september och man får också hoppas att svenska folket aldrig mer röstar fram en så monstruöst kulturfientlig regering som den vi ha nu.



Här är några av de arbeten som egentligen skulle kunna utföras av kultur- och kulturarvsutbildade.

http://www.raa.se/app/uploads/2012/09/Kulturarvslyftet.pdf
Ju äldre desto bättre.

Utloggad netza

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #24 skrivet: maj 14, 2014, 18:07 »
Ja lycka till (ifall du inte fått svar än).

Förövrigt tycker jag att det ju egentligen är en skandal att man överhuvudtaget kan komma fram till något så befängt som kulturarvslyftet. Istället för att ge resurserna till de många kultur- och kulturarvsutbildade som går arbetslösa så låter man deras arbetsuppgifter skötas av sjuka människor, de flesta av dem utan någon adekvat utbildning, istället för att låta dessa vara sjukskrivna tills de blivit friska.

Många är de kultur- och kulturarvsutbildade som har digra studielån att betala tillbaka men som har mycket svårt att få jobb inom sin sektor. Istället hamnar en hel del i arbetslöshet och till slut i Fas 3 (ännu ett arbetsmarknadspolitikens missfoster) där de får jobba mer eller mindre gratis (det finns sådana som får ut ca 5000 kr i månaden som ersättning för arbete på heltid) ofta med saker som inte har med deras utbildning att göra..

Man får innerligt hoppas att det blir en radikal ändring efter riksdagsvalet i september och man får också hoppas att svenska folket aldrig mer röstar fram en så monstruöst kulturfientlig regering som den vi ha nu.



Här är några av de arbeten som egentligen skulle kunna utföras av kultur- och kulturarvsutbildade.

http://www.raa.se/app/uploads/2012/09/Kulturarvslyftet.pdf

Det blev ingenting av det då min handläggare inte tyckte verksamheten fungerade så bra och flera hade tydligen vantrivts och hoppat av.

Håller med dig annars. Det känns helt befängt och missriktat. Förstår inte heller tankarna bakom för varför utförsäkrade utan utbildning ska arbeta med kulturarv istället för att få den stora hop av utbildade som är arbetslösa i arbete med det istället. Det är otroligt märkligt! Fast de kanske väntar på att vi ska hamna i Fas 3 också att det blir blir både bra och billigt?

Mycket av det digitaliseringsarbete som har gjorts inom olika verksamheter råder redan kvalitets- och faktabrist. Det kommer därmed behöva läggas resurser för att åtgärda detta istället för att det blev ordentligt gjort från början. Dumsnålt är ett ord som känns bra att använda.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #25 skrivet: maj 15, 2014, 13:55 »
Ja, dumsnålt är verkligen ett bra ord. Få se om det blir en ny regering och vad de har att erbjuda i så fall. Socialdemokraternas kulturtalesman har i alla fall gett någon form av löfte om en ny kulturarbetsmarknadspolitik:

Citera
Kulturarvslyftet är ett fiasko - vi använder arbetsmarknadspengar till att skapa 600 nya kulturjobb för bland andra Fas 3-deltagare, skriver Gunilla C Carlsson.
---
Några av dem som erbjuds sysselsättning inom ramen för Fas 3 verkar inom den ideella sektorn. Både anordnare och deltagare kan vara tillfreds med den lösningen. För dem erbjuder vi 5 500 föreningsjobb - en 75-procentig anställning där staten står för den avtalsenliga lönekostnaden.

200 miljoner kr till 600 nya kulturjobb

Får hoppas att de genomför detta så att det inte bara är valfläsk.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #26 skrivet: maj 15, 2014, 19:57 »
...blir nog säkert problematiskt:

MP: "Det finns inget svenskt kulturarv"
https://www.youtube.com/watch?v=pua00vorleY   


Statyerna föreställande Karl XII och Gustav II Adolf står för krig och förtryck.
Det menar två miljöpartistiska riksdagsledamöter, som nu vill flytta på statyerna. 


  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15578603.ab 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #27 skrivet: maj 15, 2014, 20:16 »
Ja att säga att dessa två kungar är tätt förknippade med krig kan ju inte sägas vara vare sig lögn eller överdrift....


 Vad är det egentligen för "stolt tradition" de står där och representerar? 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #28 skrivet: maj 15, 2014, 20:34 »
Ja att säga att dessa två kungar är tätt förknippade med krig kan ju inte sägas vara vare sig lögn eller överdrift....


 Vad är det egentligen för "stolt tradition" de står där och representerar?


"Stolt tradition"? Vem säger det?



Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #29 skrivet: maj 15, 2014, 21:03 »
Ja inte vet jag. Gör dom inte det, varför ska dessa krigiska herrar då stå där dom står? Vi har ju då möjlighet att ersätta dom med något som företräder något vi kan vara stolta över!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #30 skrivet: maj 15, 2014, 21:56 »
Ja inte vet jag. Gör dom inte det, varför ska dessa krigiska herrar då stå där dom står? Vi har ju då möjlighet att ersätta dom med något som företräder något vi kan vara stolta över!

Intressant. Anser du även att man bör riva triumfbågen, statyn över Lord Nelson, Martell, osv?


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #31 skrivet: maj 15, 2014, 22:24 »
Triumfbågen, definitivt nej, eftersom jag tycker det är en vacker byggnad och som jag tror främst beundras som sådan. Lord Nelson tycker jag definitivt man kan avvara. Martel vet jag inte, jag har inte riktigt bilden av honom klar för mig.




Överlag tycker jag man kanske borde göra upp med sig själv vilka minnen man vårdar. Gustav Ii Adolf är t.ex. den direkta anledningen till att man ännu efter 300 år skrämde barn med att svensken kommer om man inte sköter sig. Ett eko av ett gigantiskt katastrofalt trauma. Hans militära geni och ambitioner fick oerhörda konsekvenser.  Är det verkligen en person som passar för att lyfta flanörers blickar och mana till eftertanke?  Om man syftar till eftertanke om krigets fasor, vore inte den utslitne och sargade knekten då mer passande?



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #32 skrivet: maj 15, 2014, 22:34 »
Triumfbågen, definitivt nej, eftersom jag tycker det är en vacker byggnad och som jag tror främst beundras som sådan. Lord Nelson tycker jag definitivt man kan avvara. Martel vet jag inte, jag har inte riktigt bilden av honom klar för mig.




Överlag tycker jag man kanske borde göra upp med sig själv vilka minnen man vårdar. Gustav Ii Adolf är t.ex. den direkta anledningen till att man ännu efter 300 år skrämde barn med att svensken kommer om man inte sköter sig. Ett eko av ett gigantiskt katastrofalt trauma. Hans militära geni och ambitioner fick oerhörda konsekvenser.  Är det verkligen en person som passar för att lyfta flanörers blickar och mana till eftertanke?  Om man syftar till eftertanke om krigets fasor, vore inte den utslitne och sargade knekten då mer passande?

Nej. Inget skall bort, däremot kan saker hanteras på olika sätt. Man kan ju även resa en knektstaty om man så önskar.

Martel var den som stoppade muslimerna från att erövra hela Europa. En hjälte för många - men oavsett - en oerhört viktig historisk figur. Precis som våra svenska kungar.


...ibland önskar jag dock numera att Karl XII hade haft sådana där dialogsoldater som MP förespråkar, då hade vi nu sluppit se ett land helt upplösas i ett oikofobiskt och sorgligt kaos.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #33 skrivet: maj 16, 2014, 00:31 »
Ja ja, den ene stoppade muslimer och den andre katoliker, tur att vi har sådana hjältar.


Själv har jag svårt att låta bli att se dessa herrar som annat än som makthungriga män som för egen vinnings skull låter tusen och åter tusen dö.   Jag har dessutom svårt att förstå att man gärna kan ha krigsgenieerna Gustav II Adolf och Lord Nelson som staty men inte Erwin Rommel....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #34 skrivet: maj 16, 2014, 07:27 »
Ja ja, den ene stoppade muslimer och den andre katoliker, tur att vi har sådana hjältar.


Själv har jag svårt att låta bli att se dessa herrar som annat än som makthungriga män som för egen vinnings skull låter tusen och åter tusen dö.   Jag har dessutom svårt att förstå att man gärna kan ha krigsgenieerna Gustav II Adolf och Lord Nelson som staty men inte Erwin Rommel....

Jag tror inte du riktigt förstår vad du förespråkar, låt säga att man imorgon river statyn på Nelson och Gustav Adolf. Vad händer då?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #35 skrivet: maj 16, 2014, 12:12 »
Erwin Rommel är en tysk krigshjälte och borde naturligtvis ha en staty rest över sig i Tyskland, det har inget med nazism att göra. (Nu kommer det en moderering typ OT närsomhelst....)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #36 skrivet: maj 16, 2014, 13:26 »
Just min poäng Adils. Frågan är alltså finns det verkligen ett behov av statyer av gamla krigshjältar?


Supergeten, jag är fullt och fast övertygad om att borttagandet av Kalle dussins staty skulle reta upp ett antal nassar, skapa en viss debatt inom kulturkretsar, men sen resultera i precis ingenting. En sådan staty fyller ingen verklig funktion som inte kan ersättas av en annan staty.  En väl genomtänkt staty däremot kan kanske mana till eftertanke , stolthet med mera.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #37 skrivet: maj 16, 2014, 19:01 »
Just min poäng Adils. Frågan är alltså finns det verkligen ett behov av statyer av gamla krigshjältar?


Supergeten, jag är fullt och fast övertygad om att borttagandet av Kalle dussins staty skulle reta upp ett antal nassar, skapa en viss debatt inom kulturkretsar, men sen resultera i precis ingenting. En sådan staty fyller ingen verklig funktion som inte kan ersättas av en annan staty.  En väl genomtänkt staty däremot kan kanske mana till eftertanke , stolthet med mera.

Det är du som ställer fel fråga. "Behövs" har inget med saken att göra, de är vår historia. Det hanterar man, inte suddar ut. "Precis ingenting", hmm... samtidigt röstar 6 miljoner fransmän på ett nazistiskt parti. Det är nog lite mer än "precis ingenting"?

Du gillade triumfbågen sa du:

  ”Detta monument, som påbörjades år 1806 för att hedra den utmärkta armén, lämnades ofullbordat i många år. Det fortsatte byggas år 1823 med en ny avsikt och var klart år 1836 under regeringstiden av kung Ludvig Filip I, som dedicerade det till äran av Frankrikes stridskrafter. G. A. Blouet, arkitekt.”   

Napoleons monument över segern vid Austerlitz handlar om att hylla och stärka den franska nationalismen. Självklart skall väl även den rivas?

Och sen, när så statyn över Karl XII är borta så kanske "nassarna" i Sverige väljer en ny symbol för sin syn på nationen Sverige som de vill hylla - Engelbrektstatyn, nästa till rivningshögen? Efter det kanske de väljer att lyfta alla folkets hus som en symbol för när Sverige var "en riktig nation". Eller, osv...


Goda föresatser, det är vad vägbyggarna som sliter med E4:an till helvetet arbetar med. Och vägen är snart fyrfilig och kantad med restauranger som självklart endast serverar kravodlat.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #38 skrivet: maj 16, 2014, 21:19 »
För mig kan aldrig historien vara alibi för vårt beteende. Att flera av våra kungar var totalitära, krigiska, ibland tyranniska kan vi inte göra något åt. Däremot kan vi faktiskt påverka hur vi använder det offentliga rummet. Att låta krigarkungen stå kvar kan inte försvaras med att han är vår historia, för vår historia består av så mycket mer att vi har gott om möjligheter att välja.


Att frågan lyfts är därför väl motiverad. Givetvis har myntet flera sidor. Men att en staty av en krigarkung skulle vara något vi måste dras med är helt enkelt inte sant. Vi har full valfrihet i dennes roll i vårt samhälles offentliga rum. Och det valet visar vilka vi är. Om våra val är kloka kan varken nassar eller andra ta dom ifrån oss.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya museitjänster för utförsäkrade från sjukkassan.
« Svar #39 skrivet: maj 16, 2014, 21:32 »
Att flera av våra kungar var totalitära, krigiska, ibland tyranniska kan vi inte göra något åt. Däremot kan vi faktiskt påverka hur vi använder det offentliga rummet. Att låta krigarkungen stå kvar kan inte försvaras med att han är vår historia, för vår historia består av så mycket mer att vi har gott om möjligheter att välja.






Men triumfbågen skall inte rivas för att..?