Författare Ämne: Kompletterande grävkurser?  (läst 5607 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Kompletterande grävkurser?
« skrivet: maj 08, 2014, 13:37 »
Finns det några bra kompletterande grävkurser som tar upp de senaste metoderna? I vilken mån ökar de ens chanser på arbetsmarknaden vad gäller grävjobb?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2014, 14:37 »
Jag vet inte om det finns några fristående grävkurser, men jag skulle säga att även om all gräverfarenhet hjälper när man söker grävjobb, så står nog grävkurser lägst i kurs. Exploateringsgrävningar tenderar att utföras på betydligt mer modernt vis än grävkurser, och dessutom med ett helt annat fokus på effektivitet. Personligen så var det praktik på grävföretag så var min biljett in. Då får man jobba en längre tid (ofta 10 veckor) på en professionell utgrävning med alla de krav som finns på en exploateringsgrävning, och man lär känna folk som sedan faktiskt kan komma att anställa dig.

Jag hade praktik när jag gjorde min master, men det finns säkert andra sätt att få praktik.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2014, 12:21 »
Tack för informationen.

Vad gäller grävkurser, vilka är mest up to date, de som arrangeras av universiteten eller de som anordnas av t ex Dan Carlsson på Gotland (förutom att de sistnämnda är svindyra)?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2014, 12:47 »
Dan Carlsson är en trevlig prick och många av de som gräver med honom har varit med många gånger; det är mest glada amatörer som vill ha något roligt och intressant på sin semester istället för att bara ligga på stranden. Jag vet inte om han har införskaffat någon totalstation, när jag varit med (-94, -95, -03, -07, -08) har vi använt teodolit och latta. Men som sagt, alldeles för dyrt...
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2014, 13:34 »
Problemet med grävkurser är generellt sett att det inte finns pengar till att arbeta "up to date", med totalstation/gps, kontinuerlig provtagning osv. Dessutom brukar allting utföras för hand, till skillnad från exploateringsarkeologi där man gräver mycket med maskin. Dessutom är ofta frågeställningarna lite annorlunda än på en exploateringsgrävning.

Missförstå mig inte. Det är aldrig fel att få gräverfarenhet, och man lär sig jättemycket på bra grävkurser. Att kunna göra saker för hand, även om det är ovanligt i den professionella arkeologin, är värdefullt. Bara att lära sig hantera en skärslev och att arbeta med kulturlager är värdefullt, liksom att lära sig rita profiler.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2014, 12:18 »
För att inte tala om sållning när man får öga för det.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2014, 12:48 »
Absolut. Sållning är (tyvärr kan man känna ibland när det är blött och kallt) någonting alla arkeologer kommer lägga mycket tid på.

Den långsammare takten på forskningsgrävningar är gynnsam när det gäller att lära sig känna igen lager, lagersekvenser, olika sorters jord osv.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2014, 13:58 »
Vad gäller erfarenhet, är det inte lite av ett moment 22? Du måste ha erfarenhet av utgrävningar för att få grävjobb, men samtidigt är det svårt att få gräverfarenhet ifall man inte får något grävjobb.

Kanske måste man vara rik och åka runt på en massa volontärgrävningar för att få den rätta erfarenheten? Då blir det ju helt plötsligt en klassfråga, att de som har pengar får en bättre chans att få jobb.

Hur ofta tar de grävande institutionerna emot nybörjare?

Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2014, 20:33 »
Tja, hela arbetsmarknaden är ju idag lite av en paradox. Inom alla branscher vill man ha folk med erfarenhet, så nyutexaminerade har svårt att få en första anställning.

Igentligen så är problemet förstås att det inte finns tillräckligt många grävjobb för arkeologer, så självklart så ges de som finns framför allt till arkeologer med erfarenhet. Det finns idag många arkeologer i 30-årsåldern med 10 års erfarenhet som fortfarande jobbar på projektanställning varje år, och går arbetslösa på vintrarna.

Men visst går det att få projektanställning på en arkeologisk undersökning som nyutexaminerad utan särskilt mycket erfarenhet. Man behöver lite tur (vara på rätt plats vid rätt tillfälle, under en bra säsong), och uthållighet. Tex brukar antalet tillgängliga erfarna arkeologer minska mot slutet av säsongen, så om man fortfarande är tillgänglig så kan chansen att få ett anställning öka fram mot augusti.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2014, 12:18 »
Hela kultursektorn är gravt eftersatt och själen riskerar att dö av svält i Sverige idag. Vi verkar redan ha en hel generation som tappat sin kontext. Min röst för de som skjuter till en extra miljard till kulturen, återinför den fria entrén på museerna och stärker historieämnet i skolorna.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Kompletterande grävkurser?
« Svar #10 skrivet: maj 16, 2014, 23:50 »
Bra idéer, men de hjälper inte arkeologerna. I grund och botten så finns det för många utbildningsplatser för en lite för liten sektor. Sedan kan man förstås diskutera prispressen inom exploateringsarkeologin, som gör att aktörerna inte har möjlighet att erbjuda fasta tjänster till fler än en liten grupp projektledare, samt ofta leder till att slutundersökningar sker med lite mindre personal än vad som kanske skulle vara optimalt. Dessutom har rapporttiden krympt till kanske hälften av vad den var för 10-20 år sedan, vilket betyder att det är ovanligt att projektanställda får vara med och skriver rapporter när det inte är grävsäsong.