Författare Ämne: Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?  (läst 2854 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?
« skrivet: september 09, 2011, 23:42 »
Jag undrar om den nya generation arkeologer födda på 1980- eller 1990- har andra perspektiv än vi något äldre?
Anledningen är att på Foteviken där jag arbetar kommer ett antal att pensioneras inom några år. Vi har unga arkeologistudenter som praktikanter, vilket tydligen nästan alla är kvinnor. Bland oss äldre är det en stark dominans av män.
Dock är det inte könsperspektivet utan åldersperspektivet jag tänker på.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?
« Svar #1 skrivet: september 10, 2011, 00:27 »
Ni "gamlingar" är starkt präglade av auktoritet och förlitar er mycket på vad ni blivit lärda.  De "unga" är starkt dragna år att forma sin egen verklighet och ger sin egen vilja stort utrymme.
 
Det gäller inte bara arkeologi, utan livet i stort, om man får tro påven!     
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?
« Svar #2 skrivet: september 10, 2011, 00:32 »
Då unga kvinnor verkar tendera att bli mer som män och vice versa, spelar kanske könsperspektivet mindre roll. ;)

Synen på arkeologi ändras väl över tid, precis som det mesta, men överlag är arkeologer rätt konservativa av sig. Enligt mitt förmenande är arkeologi först och främst ett hantverk (för att inte säga konsthantverk) snarare än en vetenskaplig disciplin.

Vad jag tycker mig se är en övertro på ny teknik. Det är lite som med bilkörning; att köra en automatväxlad servostyrd bil med fyrhjulsdrift, farthållare och gps är inte bilkörning, if you catch my drift.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?
« Svar #3 skrivet: september 10, 2011, 00:55 »
Då unga kvinnor verkar tendera att bli mer som män och vice versa, spelar kanske könsperspektivet mindre roll. ;)

Synen på arkeologi ändras väl över tid, precis som det mesta, men överlag är arkeologer rätt konservativa av sig. Enligt mitt förmenande är arkeologi först och främst ett hantverk (för att inte säga konsthantverk) snarare än en vetenskaplig disciplin.

Vad jag tycker mig se är en övertro på ny teknik. Det är lite som med bilkörning; att köra en automatväxlad servostyrd bil med fyrhjulsdrift, farthållare och gps är inte bilkörning, if you catch my drift.....

Antar därmed att du föredrar att veva igång din bil, och tycker att osynkad låda är att föredra. Ändå framsynt av dig att överge häst och vagn, får dig trots allt att framstå som en modern människa! :P 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?
« Svar #4 skrivet: september 10, 2011, 01:05 »
Jag undrar om jag ska ta det som en komplimang...... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?
« Svar #5 skrivet: september 10, 2011, 02:17 »
När jag tänker efter, jag föredrar att ro framför att sitta framför en bullrande stinkande motor... så ta det som en komplimang då! ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya arkeologiska perspektiv för unga nya arkeologer?
« Svar #6 skrivet: september 10, 2011, 23:27 »
En ny stor, till och med enorm, grävskopa skulle köpas in till gruvdriften - vilket skulle medföra att 10 grävskopeförare skulle bli arbetslösa – så alla grävskopeförare gick ut i vild strejk och argumenterade högljutt och med starka känslor för det orättvisa i en sådan utveckling.

Deras motpart sa att det inte var så länge sedan som en vanlig liten grävskopa ersatte 100 män med spadar – så vad snackar ni om för orättvis utveckling?

Samma sak med arkeologi. Utgrävningar kommer alltid att utföras – det hela är en fråga om vilka metoder man beslutar att använda sig av.

• Någon jäkla pilot måste ju ro lokomotivet i land…

Thomas
Historia är färskvara.