Författare Ämne: Duger bronsvapen i strid?  (läst 39520 gånger)

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Duger bronsvapen i strid?
« Svar #60 skrivet: januari 09, 2012, 18:46 »
Bronzealderskibet - til langfart



Bronzealderskib med mast, rigning, sejl og styreåre

Under sommeren 1922 fandt Konsul H. H. Holta flere skibshelleristninger på et klippefremspring ned mod jernbanelinjen i Gjerpen, Skien (udtalt ”Skjeen”), Telemark. En af disse helleristninger er skibet vist ovenfor.

Skibet er fremstillet som vi kender disse fra Bronzealderen, og viser et hestehoved i for- og agterstavn.

Homer: Odyssey (Bog IV: 707-709), hvor Penelope, Odysseus’ viv, tiltaler marskallen, der netop har forklaret hende at sønnen Telemakhos er sejlet bort for at søge tidender om sin forsvundne fader Odysseus, i min oversættelse til nudansk:

”Greve [græsk ”kērux”, her opfattet som det oldengelske "gerefa"], hvorfor er min søn bortrejst?  Han havde intet behov for at borde hurtigt-sejlende skibe, der tjener menneskene som dybets heste, og bærer dem vidt over søens bølger".

Homer: Odyssey (Bog XIII: 46-52), i beskrivelsen af det skib fra Kong ”Ἀλκίνο” (Alkino) og Dronning “ἀρετὴν” (Areten, Arete), der hersker over ”Φαιήκων” (Phaiekon)-folket, hvis landskab ligger i ”Echerie, Echeria” (Scheria), der skal bringe Odysseus tilbage til sin hjemstavn i tiden efter Troja’s Fald år 1184 f.Kr., i min oversættelse til nudansk:

”Skibet sprang fremad på sin kurs som en ”fire-i-hånd” [dvs. firspandet] stridsvogn flyver ud af banen når hestene mærker pisken. Hendes forstavns hvælving var som nakken på en hingst, og en stor bølge af mørkt skummende vand kogte i hendes kølvand”.

Lidt til venstre for midtskibs ses den rejste mast, den tværgående rå (raa), og et ovalt sejl. Antager vi at den hvide streg, der i højre side strækker sig lodret fra stavn til under kølen, og derfor under vandlinjen, er en assymetrisk styreåre, er sejlretningen fra højre mod venstre. Masten er derfor rejst mellem midtskibs og forstavn. Derfor er ringen foran hestehovedet i skibets forstavn sikkert Solen, efter hvilken man har stukket sin kurs.

Der er aftryk af to fodsåler agterud, inde i hvilken er gengivet to kors med lige store bjælker – liv-korset – vort symbol på livet. Da fodsålerne og livkorsene tydeligvis skal ses som et samlet hele med langskibet på langfart, fristes man til at gengive H.C. Andersen: Mit Livs eventyr (1855, kap. XI:2): ”At reise er at leve”.
Billedkilde: H. H. Holta: En hittil ukjendt helleristning i Gjerpen (1923); Dr. Just Bing: Helleristningen paa Tufte ved Skien (1924)



Jeg har absolut ingen viden om brugen af et elghoved som pryd i stavnen, og det skyldes at jeg aldrig er stødt på det i mine undersøgelser om emnet i det sydlige Skandinavien. Jeg er derfor tilbøjelig til at være helt enig i antagelsen at dette ser ud til at være en Finnmark /samisk sæd fra arilds tid.

I Bronzealderen er stavnen på langfartsskibene  i det sydlige Skandinavien prydet med et hestehoved.

Såvel skibskonstruktion, som brug af drage-hoved i stavn (på billedsten, på guldskillinger, på armringe, på sværd,  på tagrygge af hov og hus, på Vejrfane etc.) er en skik vi først ser indført med vor ankomst nord for Ejder-strømmen ca. år 40-77 e.Kr. Jeg er ikke stødt på undtagelser til denne konklusion, endnu da.

mvh

Flemming

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Duger bronsvapen i strid?
« Svar #61 skrivet: januari 09, 2012, 19:48 »
Fast den här diskussionen borde väl ha en egen tråd....

Just det.
Jag gjorde ett kort inledning om båtarnas symboler på följande tråd:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5138.0.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Duger bronsvapen i strid?
« Svar #62 skrivet: januari 10, 2012, 16:37 »
Bures Gorm !

Det blir lite svårt att manövrera mellan sidorna här.
Kunde moderator vara så snäll att föra över alla inlägg som rör båtar med älghuvud, hästhuvud och drakhuvud till
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5138.0.html

Rubriken borde ändras till:
Motiv och symbolbruk under stenålder, bronsålder och järnålder
Návdi

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Duger bronsvapen i strid?
« Svar #63 skrivet: mars 26, 2012, 19:53 »
Stort bronsålderfynd i England definierar "bronssvärd" som stickvapen, alltså 'värjor' - som symbol- och/eller slaktvapen:
http://whittlesey.shapeyourplace.org/2012/03/26/video-bronze-age-must-farm/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Duger bronsvapen i strid?
« Svar #64 skrivet: november 14, 2012, 15:29 »
Snart skall en konferens hållas på Göteborgs universitet om krig under bronsåldern. Kanske något matnyttigt kan framkomma där?

Conference about Warfare in Bronze Age Society (6 och 7 december)
http://www.historiskastudier.gu.se/Aktuellt/Nyheter/fulltext//warfare-in-bronze-age-society.cid1106465

Citera
In the last twenty years research in prehistoric warfare has picked up, but an archaeology of warfare is still under construction. Recently, the number of use-wear studies has increased and in 2009 a conference focused on use-wear analysis was organized to address the manufacture and use of Bronze Age weaponry. This research shows that Bronze Age weapons were not just used for display and ritual purposes, but were indeed employed in actual combat. Even forms like the halberd, formerly viewed as an odd and unusable object, have proven to be an efficient and frequently used combat weapon. The importance of warfare in Bronze Age Europe has become visible through these studies, as the newly discovered battlefield in Tollense shows quite plainly.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Duger bronsvapen i strid?
« Svar #65 skrivet: maj 11, 2013, 16:20 »
Snart skall en konferens hållas på Göteborgs universitet om krig under bronsåldern. Kanske något matnyttigt kan framkomma där?

Conference about Warfare in Bronze Age Society (6 och 7 december)
http://www.historiskastudier.gu.se/Aktuellt/Nyheter/fulltext//warfare-in-bronze-age-society.cid1106465

En av dom nyckelbevis (för krig under bronsåldern) som framfördes under konferensen var en "massgrave from Norway".

Graven i fråga utgrävdes under slutet på 60-talet. I en egen tråd har jag länkat till gravrapporten, med en enkel fråga om 'bevisets' kvalitet, eftersom det föreligger två och högts olika tolkningar av fynden. Här saknas fortfarande svar på frågan - vilket efterlämnar det intryck att man här läser in dom tolkningar som passar ens teori, häller än tvärtom:

Massaker i Mitt-Norge?

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5903.msg58574.html#msg58574
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”