Författare Ämne: Trämaterial historiska vapen?  (läst 2509 gånger)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
Trämaterial historiska vapen?
« skrivet: september 08, 2011, 18:48 »
Funderar på vad man oftast använde för träslag till kolvar och stockar till pistoler/gevär ca 1600- och 1700-tal? Vet att man i en hel del mer moderna jaktgevär använder valnöt. Använde man detta till historiska pistoler här i norden också? Valnöt är ju lite exotiskt. Utöver Valnöt (om man nu använde det) - fanns det andra träslag som användes till historiska skjutvapen (flintlås etc) i norden?

Undrar också om ytterligare lite tillbaks i tiden (men fortfarande nordiskt) vad gäller stockarna till armborst...
Vad använde man helst för trämaterial här?

Tillbaks till järnålder - så vet jag att tex idegran och ask var vanligt till pilbågar (och jag gissar ask till yxor).
Men skaft till spjut? Jag tänker mig att ask skulle vara bra (men det kanske är tungt för de spjut som användes till att kasta med?).

De här funderingarna har mest kommit för att jag tycker att man ofta ser ganska mörkbruna träslag på flera vapensorter vid historiskt återskapande. Är detta kanske en slump och att många betsar även ljust trä?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Trämaterial historiska vapen?
« Svar #1 skrivet: september 08, 2011, 19:51 »
Ask är det traditionella träslaget för spjutskaft p. g. a. sin seghet.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Trämaterial historiska vapen?
« Svar #2 skrivet: september 08, 2011, 21:08 »
Asken Yggdrasil och dess koppling till Oden och hans spjut, Gungner,är ju ett kraftfullt förhållande. Det skulle inte förvåna mig om såna historier var i svang ännu på 1600-talet.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Trämaterial historiska vapen?
« Svar #3 skrivet: september 18, 2011, 15:01 »
Jag har nu kollat lite på diverse auktioner med flintlåsvapen och det verkar som att valnöt är det träslag som är mest förekommande på stockar och kolvar.