Författare Ämne: Ett litet hjälmsmycke på Tradera  (läst 3091 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« skrivet: augusti 29, 2011, 23:20 »
Det här metallstycket från Uppland har tidigare varit utlagt på Tradera och det påstås visa en vikingatida hjälm:
http://www.tradera.com/VIKINGAHJALM-auktion_2004_138163069

Nu har man emellertid lagt till följande text vilket gjort mig nyfiken:

"Registrerat och bortglömt i Statens historiska museums katalog för "Främmande samling". Jag kan inte se det som annat än ett revolutionerande objekt, en milstolpe i vår syn på denna period."

Vad menas egentligen? Har detta varit i samlingarna - hur har det då kommit ut på marknaden?


Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2011, 00:39 »
Ja det kan man verkligen undra.  Dessutom ..är det verkligen en hjälm?  Vänder jag bilden upside down så tycker jag mig kunna skönja ett ansikte med något som ser ut som en huvudbonad/krona eller konstig frisyr på toppen. Jag har helt enkelt svårt för att tolka bilden. :-X

Om det nu trotts allt skall vara en hjälm så är det, antar jag, bakpartiet som avbildas här?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2011, 07:07 »
Man kan ju hoppas att föremålet varit utställt som en del av en privat samling?

Det är ju mittenbiten på ett likarmat spänne. Kan inte se någon avbildning av någon hjälm, det hade ju varit coolt om det varit en hjälm, med tanke på att det är ett kvinnosmycke, men..

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2011, 08:13 »
Att det är antecknat som "Främmande samling" hos SHM betyder bara exakt detta, att det tillhör en främmande samling som inte är SHMs. Vanligen är det fråga om fynd i de större samlingarna ex Göteborgs stadsmuseum, LUHM etc men det kan även vara anteckningar om små privata samlingar eller föremål på hembygdsgårdar.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2011, 08:38 »
Tack Anders för förtydligandet. Man undrar ju.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2011, 11:15 »
Biblioteken gallrar ju då och då ut gamla böcker och säljer dem och kan man göra det borde man även kunna göra det med museiföremål - i princip alltså - det finns ju tonvis med saker som folk aldrig får se där de ligger nedpackade i magasin. För övrigt tyckte jag vid en första anblick att föremålet ifråga såg keltiskt ut, men Sindre har nog rätt i att det är en del av ett spänne.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2011, 16:43 »
Ddet har varit på förslag i Italien m fl länder att sälja ut dubletter, femhundra likadana föremål har till exempel mindre värde då överskottet bara blir lagrat i kartonglådor.
Jag minns från min studietid många kartonger med fynd "osorterat Cypern" från någon grävning som ingen hann öppna.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #7 skrivet: augusti 31, 2011, 22:41 »
Tja, nu finns det ju väldigt få dubletter i det förhistoriska materialet. Vad det gäller spännen och liknande kan de nog räknas på en eller två händer, och oftast är de endast väldigt lika snarare än riktiga dubletter. Sen är ju dubletter väldigt intressanta från ett forskningsperspektiv då man genom att studera dem kan få reda på massor med saker om hantverksmetoder; tex hur många gånger återanvändes en patris, och till vilken grad accepterade man degredering av motiv och detaljer i och med återanvändning av matriserna?

Vanligast är nog sanna dubletter bland mynten, men även där är det en dålig idé att göra sig av med dubletter bara för att man har flera av samma mynt. Genom att studera en stor mängd mynt av samma typ kan man bygga upp databaser över stampidentiteter genom vilka man kan identifiera tillverkningsgrupper/tillfällen, hitta kopplingar mellan myntdepåer osv. Dagens numismatiker sörjer över att så många tidiga myntskatter splittrades och till stor del försvunnit för att man under 1800-talet ofta böt bort mynt man redan hade ett exemplar i av samlingarna mot provienslösa mynt man inte hade.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ett litet hjälmsmycke på Tradera
« Svar #8 skrivet: september 01, 2011, 09:32 »
Fanns det pengar hos muséerna och RAÅ kunde man anställa hur många som helst för att forska på magasinerat material, men det finns det inte. Är inte typ nio av tio arkeologer arbetslösa? :(
Hell thir regin donaraz!