Författare Ämne: Vikingaskeppet Otto av Bamberg klart i september 2011  (läst 2937 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingaskeppet Otto av Bamberg klart i september 2011
« skrivet: augusti 28, 2011, 16:23 »
Jag fick ett meddelande om att vikingaskeppet "Otto av Bamberg" (s/y Otton & Bambergu)
blir klart i september 2011.
Skeppet är 7,10 m långt och 2,20 m långt. Draught 0,20m,segelyta 12m2. Hemmahamn:Wollin,flagga:polsk.Manskap:12 man.
Kopia på fynd gjort vid utgrävningar kring östersjökusten
Kapten: Danien Jusza, e-post: swiatowit@neostrada.pl  eller juszamietek@gmail.com
Intresse:besöka Foteviken och andra vikinga och historiska festivaler.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vikingaskeppet Otto av Bamberg klart i september 2011
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2011, 20:53 »
De måtten tror jag inte på, i varje fall inte djupgåendet. En båt med de måtten deplacerar max 2 ton, varav enbart besättningen måste väga bortåt ett ton.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingaskeppet Otto av Bamberg klart i september 2011
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2011, 23:34 »
Vad menar du tty?  Mensar du att djupgåendet skulle vara större?
 
0,20 m låter onekligen lite, men en besättning på 12 man ger ju ungefär ett ton, båten i sig kanske drygt hällften av det som minst , det her ett deplacement om ca 1,5 ton.     En mycket förenklad beräkning, medelbred 1 m x längd 7 m x djupgående 0,2 m ger deplacement  1,4 ton.  Siffrorna är alltså inte helt galna.
 
Utan kunskap om skrovform och egenvikt är det knivigt att värdera uppgiften.
 
Däremot så kan man jämföra med Kraka och Freja, med Måtten 13,70 x 2,50 , och en lastad vikt på 2,9 ton som har ett djupgående  på 0,35 m.   
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vikingaskeppet Otto av Bamberg klart i september 2011
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2011, 12:07 »
Med samma skrovform som Kraka och Freja skulle deplacementet på den polska båten bli 0,75 ton, alltså mindre än besättningens vikt. För att de angivna måtten skall hålla måste skrovet i stort sett vara en fyrkantig låda (då blir deplacementet 3 ton).

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingaskeppet Otto av Bamberg klart i september 2011
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2011, 12:23 »
JA men Freja och Kraka är uppenbarligen gjorda för att segla, medans Bamberg är gjord för att ro.  Det ställer olika krav.   Men å andra sidan, som du säger skulle ju båten behöva ha en myckigt lådliknande skrovform, och rent spontant känns det som hon då  skulle halka runt rätt rejält och ha mycket svårt att hålla kurs
 
Min gissning är därför att djupgåendet är uppmätt på olastad båt, och att hom med mannade åror går avsevärt djupare.

Vore intressant att se lite bilder på båten!  Ska skriva och fråga efter det!
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"