Övrigt > Kulturarvsfrågor

Annan syn på kulturarvet möjlig i Sverige

(1/5) > >>

Karlfredrik:
Är en annan syn på kulturarvet en den nuvarande möjlig i Sverige på lång sikt? Som några av er redan noterat, har dagens samhälles syn på detta vissa brister. Exempelvis dåligt underhåll av fornfynd, rivning av kulturellt värdefulla hus av äldre ursprung, nedläggning av museer mm.
Så sent som på 1950-talet hade exempelvis historia liksom andra relaterade ämnen som moderna och klassiska språk en helt annan ställning än idag.
Flumradikalismen på 1960 och 1970-talen ville helst glömma historien före mäster Palm och socialdemokratins födelse. Min kurs för historielärare på 1980-talet innehöll mindre om äldre svensk (och utländsk) historia än jag lärde i folkskolan i början av 1960-talet.
Givetvis, inte en återgång till heroiska, blonda, vikingar, "hjältekungar"  och kritiklös storvensk nationalism som skymtade på 1930-talet. Men en medelväg borde väl i teorin vara möjlig?
Givetvis inte förän det nuvarande kulturetablisemangets män och kvinnor pensionerats-

Vinstorparn:
Mycket bra synpunkter och frågeställningar. Står tyvärr som vanligt med väskan i hand och hinner just nu inte med en längre kommentar.
Det är kanske tur det för dagens situation gör mig riktigt förbannad. >:(

Adils:
När jag gick på högstadiet verkade den gängse föreställningen vara att historien började med franska revolutionen. Idag är den framflyttad till 1945.......sorgligt är bara förnamnet.

Yngwe:
Min uppfattning är att folk verkligen uppskattar historia, och framförallt en historia man kan relatera till. Men avståndet mellan institutioner, beslutsfattare och Svensson är som en ocean.
 
Så frågan är vem eller vad man ska ändra på?
 
Jag tror iallafall att vi skulle känna oss mycket rikare om vi fick tillgång till mer kunskap.
 
 
Ett exempel som slog mig idag, plundrade ett litet naturreservat på skogen guld ( helt lagligt), och vi den lilla väl iordningställda parkeringsplatsen, fanns en infotavla som beskrv området, och en liten broschyr att ta med i fickan på den skyltade leden. Den innehäll specifik information om området och allmän information för att jämföra med.
 
Har aldrig sett något liknande vid en fornlämning. Där finns i bästa fall en bleknad lapp i A4 format med ett minimum av information...
 
En annan syn på kulturarvet börjar just där, vi den bleknade gamla skylten....

Mats Hansson:
Här i Stockholm börjar man nu se effekten av att det var två växtsäsonger sedan all organiserad fornlämningsvård upphörde, i och med att Stadsmuseets Fornvårdsgrupp lades ned. Gravfält växer igen i en rasande fart. Den fina runhällen i min närhet (U80) som varit fint parkartad så länge jag kommer ihåg (c:a 50 år) börjar nu skymmas av björksly.

Sådana här natursköna gravfält behandlas nästan sämre nu än annan (fornlämningslös) mark på sina ställen. Gravfälten verkar inte finnas med i några skötselplaner alls, faller mellan stolarna. Det är nästan lite komiskt att se arbetare vara ute och effektivt rensa sly i någon skogs-/parkdunge någonstans, medan gravfältet hundra meter längre bort står och slyar igen. Har vi t.o.m. blivit sämre på att vårda kultur än natur?

/Mats

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion