Författare Ämne: Äldre källors trovärdighet.  (läst 2378 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Äldre källors trovärdighet.
« skrivet: augusti 24, 2011, 09:38 »
Vi har haft en debatt om äldre källors trovärdighet. Naturligtvis är det mycket som vi inte med säkerhet vet är sant.
Låt mig ta ett exempel: berättelsenfrån 300-talet f Kr om hur folket bortom nordanvinden reser en stela ("runsten"?) på en ö i medelhavet där det berättar o m sina bedrifter.
Jag kan inte påstå att jag "tror" på berättelsen,eller att den är "sannolik". Men jag har ändå en brasklapp; skulle en stele med passande innehåll från 300-talet f Kr ändå dyka upp vid någon utgrävning på någon ö i medelhavet är jag ändå beredd att ompröva:.
Liknande med andra "osannolika" källor, hittas något som kan förändra bilden kan de åter bli aktuella. Naturligtvis gäller bara förhållanden som är teoretisk möjliga.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Äldre källors trovärdighet.
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2011, 12:16 »
Man kan utveckla granskningen lite genom att förse historien med runt-omrking-fakta

Är det otroligt, möjligt eller troligt att folket tog sig till medelhavet?
 
Är det ovanligt eller vanligt att de reste liknande stelar i sina hemtrakter

Är det ovanligt eller vanligt att de reste stelar på andra resmål.

Finns det någon beskriven särskild anledning för dem att resa den på ön i medelhavet?

Finns det någon poäng i texten med att skriva att de gör det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Äldre källors trovärdighet.
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2011, 17:10 »
Man kan även ställa samma fråga om NUTIDA källors trovärdighet.
Till exempel:  Vem kan tro att samhället i sin helhet beskrivs av en dagstidning idag. Inte ens om man läste alla dagstidningar skulle man få en korrekt bild av samhället.  Det finns många fakta som för oss är så självklara  att ingen noterar dessa, förrän någon från en helt annan kultur besöker oss och påtalar det.    Ellen när någon varit utomlands  -  kommer hem  - ser på vårt samhälle med nya ögon.
Därför tror jag att arkeologi alltid måste historia och arkeologi ständigt måste nytolkas. Det som är sant och fakta idag, är imorgon något helt annat.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Äldre källors trovärdighet.
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2011, 18:30 »
Som jag sagt tidigare, ingen av de Isländska sagorna nämner någonting om vulkanisk aktivitet på Island. Vad berättar detta för oss?

Om vår vikingatida befolkning var 500.000 – och var och en gjorde bara en sak om dagen, så blir det 182 miljoner saker som hände på ett år – och vikingatiden varade i ca 300 år = 5,5 miljarder händelser. Hur många källor, alltså fakta, har vi från denna tid?

En fråga. Om vi koncentrerar oss på ett sekel, t.ex. 500 – 600 (eller vilket annat selkel som helst) och tar fram allt vi sammanlagt vet om detta sekel – kan det berätta någonting för oss som vi inte sett tidigare?
Vi kan föra ut grav högar osv på kartor, placera ut byar och hallar, tillföra sgornas berättelser samt de källor vi har – ser vi något nytt då?

Thomas
Historia är färskvara.