Författare Ämne: Tidsresenärerna på kanal 9  (läst 39846 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #40 skrivet: december 04, 2011, 14:10 »
Du har säkert rätt.. Men du förstår inte poängen. Stora massan bor inte där utgrävningen sker, utan kanske nere i Skåne, eller i Umeå. Vanliga Svenssons vet inte om att det finns böcker eller avhandlingar eller annan dokumentation på biblioteket därför att det inte gått ut någon information till dem om detta. Gösta i Umeå har fortfarande ingen aning om utgrävningen mer än den korta notis som står i deras dagblad, om det ens nämns där.

Dessutom har du fel på ett sätt. Vanliga Svenssons kan inte komma in och begära att få se ett visst känsligt fynd (en gissning) därför att det ligger som du skrev i en speciell miljö med rätt fuktighet osov.. Jag är nästan övertygad om att det inte finns några förfrågningar att få se vissa föremål (ifrån vanliga privatpersoner då), då de faktiskt inte vet att sakerna ligger där de nu ligger (men nu spekulerar jag naturligtvis)

En annan irriterande grej är faktiskt föremålens benägenhet att flytta.  De fynd som hittades här i min del av Skåne för massor av år sedan har färdats ca 10mil till Lund av alla ställen, vad gör våra saker där?? Det vore kanske mer intressant att visa de grejer på ett museum lite närmare. typ vårt regionsmuseum som ligger tre mil ifrån där de hittades...  Likadant är det med keramik, vad jag vet har man hittat över 50 kilo keramik, det mesta ifrån Stenålden. Inte en enda skärva finns på vårt regionsmuseum. Måste jag behöva åka tio mil till Lund för att se en skärvra så blir det inte av. Bensin är dyrt..

Instämmer helt, det visar tydligt att man inte ens tänkt färdigt tanken på hur man ska nå ut till folk.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #41 skrivet: december 04, 2011, 16:59 »
Du har säkert rätt.. Men du förstår inte poängen. Stora massan bor inte där utgrävningen sker, utan kanske nere i Skåne, eller i Umeå. Vanliga Svenssons vet inte om att det finns böcker eller avhandlingar eller annan dokumentation på biblioteket därför att det inte gått ut någon information till dem om detta.

Jag förstår poängen, men jag håller inte med till hundra procent, och jag undrar vad alternativet skulle vara. Det kommer ju alltid vara så att majoriteten av Sveriges befolkning inte bor där varje enskild utgrävning äger rum. Det går ju inte att komma ifrån. Dagens grävningar har alltid besökstillfällen, oftast flera stycken (när jag har grävt så har vi haft minst en i veckan) som annonseras i lokaltidningarna och på nätet. Dessutom försöker vi alltid ta oss tid att prata lite med folk som kommer förbi även utanför besökstillfällena. Idag har även de flesta aktörer bloggar som regelbundet uppdateras med information om grävningarna.

När det gäller publikationerna så förstår jag att det som intresserad allmänhet kan vara svårt att veta var de finns. Men hur löser vi det? Ska vi skicka ut information till alla svenskars brevlådor? Hur mycket skulle det kosta? Idag läggs i stort sett alla nya rapporter ut som pdf:er på respektive institutions hemsida. Tillgängligheten har alltså blivit bättre än någonsin förut. Visst kan saker förbättras, men i stort sett alla rapporter som publicerats de senaste 5-10 åren finns tillgängliga.

Tyvärr är det ofta svårt att få media intresserade av grävningar, och det varierar väldigt mycket mellan olika tidningar och lokal radio och tv. På alla grävningar jag har jobbat på så har vi kontaktat media och bjudit in dem att besöka grävning. Om de nappar, och hur mycket utrymme vi sedan får har vi ingen kontroll över.

Dessutom har du fel på ett sätt. Vanliga Svenssons kan inte komma in och begära att få se ett visst känsligt fynd (en gissning) därför att det ligger som du skrev i en speciell miljö med rätt fuktighet osov.. Jag är nästan övertygad om att det inte finns några förfrågningar att få se vissa föremål (ifrån vanliga privatpersoner då), då de faktiskt inte vet att sakerna ligger där de nu ligger (men nu spekulerar jag naturligtvis)

Jo faktiskt, allt material är tillgängligt för allmänheten. Man måste oftast boka tid om det inte är öppen dag. Det enda som inte är tillgängligt är det som råkar vara på konservering eller som ligger utställt. Föremål som behöver förvaras i viss miljö klarar av att hanteras då och då, så det är inget problem.
Jag skulle tro att även om många inte vet om att man kan få titta på föremål ur museernas samlingar, så finns det en betydande grupp som vet det. Museumanställda som jag känner säger att de har en ganska ständig ström med besökare som vill titta på föremål. Det är samma grupp som tex är aktiva i lokala byggdeföreningar. Men visst kan man försöka få ut information om detta på ett bättre sätt.

En annan irriterande grej är faktiskt föremålens benägenhet att flytta.
 

Håller med. Problemet är dock att framför allt förr i tiden så hamnade det mest i ett par centrala samlingar - Lund, Stockholm eller Uppsala. Anledningen var att det var institutionen som grävde som fick sakerna. Det fanns inte samma lokaltänkande. Nästan alla lösfynd hamnade samtidigt i Stockholm. Idag så genomförs så kallad fyndfördelning efter en grävning, vilket ska se till att så mycket som möjligt hamnar så lokalt som möjligt. Vissa sorters föremål kräver dock som sagt dyra anläggningar som bara finns på vissa platser, och kan därför inte alltid förvaras lokalt. Att bryta upp existerande samlingar gör man sällan, då det brukar orsaka kaos i dokumentationen. 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #42 skrivet: december 04, 2011, 17:27 »
Om man ger möjlighter så tror jag det skulle visa sig att det helt naturligt finns de som är betydligt skickligare på att skapa ett värde än ni arkeologer.  Vad har du själv och andra arkeologer ens för erfarenhetsbas att bedömma detta utifrån?

Tja, det beror väl helt på vilket sorts värde vi pratar om. Ekonomiskt värde? Vetenskapligt värde?

När det gäller det vetenskapliga värdet tror jag nog att vi har bättre koll än de flesta. När det gäller det ekonomiska värdet så har ju den frågan både en politisk sida (till vilken grad vill vi som samhälle kommersialisera vårt kulturarv?) och en ekonomiskt sida.

Visst har vi som arkeologer en viss koll på arkeologins potentiella ekonomiska värde - vi vet hur vanligt det är med fynd som har ett monetärt värde på marknaden, vi vet hur mycket resurser som krävs för att utföra en vetenskapligt acceptabel undersökning osv. Det är dock inte vårat uppdrag att försöka skapa ekonomisk vinst ur arkeologin, så självklart är det inte någonting vi ägnar oss åt. Däremot så är det nog ganska tydligt för alla som är i branschen att vinstpotentialen knappast är särskilt stor.

Ditt svar till webbsmurfen visar rätt tydligt att du inte har koll på hur man ska nå ut till folk. :-)

Ok, om du säger det så.

Det är lätt att klaga på att vi arkeologer är dåliga på att nå ut, och ibland är kritiken berättigad. Men ofta så finner jag den djupt orealistisk.

Resurser är begränsade, och det viktigaste är att vetenskapen görs rätt. Utöver det så publiceras allt, en stor del av det läggs ut gratis på internet (med rådata och gis-data), alla större bibliotek har kopior av rapporter och publikationer och när materialet är tillräckligt stort för att rättfärdiga monografier så finns de vanligtvis även att köpa. Vår viktigaste akademiska tidskrift Fornvännen har gjort varje nummer som någonsin gets ut tillgängligt på internet, och nya nummer läggs ut efter bara sex månader. Väldigt många avhandlingar är nu tillgängliga som pdf-filer helt gratis via universitetens hemsidor.

Alla universitet och även andra organisationer (museer, grävaktörer) organiserar föreläsningsserier som är öppna för allmänheten och gratis, där både akademisk forskning och grävningar presenteras. Vi har visningar och vi försöker få media att uppmärksamma vårat arbete. De senaste åren har man även börjat använda sig av internet i förmedlingen i form av framför allt bloggar. Just internetdelen kommer nog utvecklas stark som förmedlingsväg de kommande åren då det är ett format så folk håller på att vänja sig vid, och hela tiden upptäcker nya vägar.

Varje sommar genomförs dussintals grävningar där voluntärer bjuds in till att vara med runt om i landet. På många exploateringsgrävningar så bjuds skolklasser in för att hjälpa till en dag.

Visst skulle vi vilja att det producerades fler tv-dokumentärer om svensk arkeologi, och att monografier och populärvetenskaplig böcker sålde så bra att fler vågade satsa på att finansiera sådana initiativ. Men det är inte saker som vi har kontroll över. Det krävs tv-producenter, finansiärer, produktionsbolag osv.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #43 skrivet: december 04, 2011, 23:12 »
Jag menar inte att klaga på arkeologer föratt arkeologer inte når ut, det är fullt naturligt att arkeologer inte har den kompetensen. Däremot ska man se till att den kompetensen finns tillgänglig så att arkeologernas arbete kan nå ut.
 
Du skriver
Citera

Resurser är begränsade, och det viktigaste är att vetenskapen görs rätt.
Är det verkligen överensstämmande med verkligheten. De arkeologer som har offentlig finansiering har ju i regel det för att det ska generera ett mervärde för samhället. En nog så korrekt vetenskaplig rapport som aldrig når allmänheten innebär alltså att uppdraget inte är fullföljt och strikt sett så gör man då inte skäl för lönen... 
 
 Det är väl här det brister, och ansvarer ligger knappast på arkeologen utan på de myndigheter, institutioner och organisationer som tar emot pengarna.  Av dessa bör man kräva att de säkrar resurser för att också förmedla kunskapen tillbaka till samhället på ett bra sätt.
 
Det sorgliga med dessa myndigheter, institutioner och organisationer är att man ursäktar misslyckanden med att det "inte går, är väldigt svårt, och att det saknas pengar" samtidigt som man idogt ställer sig på tvären när andra vill försöka.   
 
Jag har själv jobbat på museum och fått viss insikt i svårigheterna att få det att gå runt. Men jag har också sett hur oerhört mycket engagerade människor det finns som är beredda att bidra med tid och kunskap, och även pengar!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #44 skrivet: december 05, 2011, 01:10 »
Du skriverÄr det verkligen överensstämmande med verkligheten. De arkeologer som har offentlig finansiering har ju i regel det för att det ska generera ett mervärde för samhället. En nog så korrekt vetenskaplig rapport som aldrig når allmänheten innebär alltså att uppdraget inte är fullföljt och strikt sett så gör man då inte skäl för lönen... 

Men vi når ju ut så till vida att allting som publiceras är tillgängligt på ett eller annat sätt för allmänheten. Om kravet för att vi ska ha fullföljt vårat uppdrag är att våra resultat även på något magiskt sätt ska falla ner i folks knän så kommer vi aldrig lyckas. Man kan alltid förbättra saker, och alla arkeologer jag känner önskar att det fanns mer utrymme i budgetarna att publicera fina inbundna monografier, att de ibland fick pengar till att även skriva populärvetenskapligt, att det fanns mer utrymme att ställa ut material lokalt osv. Men den vetenskapliga kvalitén måste vara grunden. Utan den har vi verkligen inget existensberättigande.

Och måste inflika att alla som arbetar gör sig förtjänt av sin lön. Vi som gräver ska också få betalt för det, oberoende av vad som händer efter det. Om vi nu inte når ut tillräckligt väl så får man väl revidera fornminneslagen så att man inte längre behöver gräva, men så länge som vi utför vårt arbete så ska vi ju självklart ha betalt.   

Det är väl här det brister, och ansvarer ligger knappast på arkeologen utan på de myndigheter, institutioner och organisationer som tar emot pengarna.  Av dessa bör man kräva att de säkrar resurser för att också förmedla kunskapen tillbaka till samhället på ett bra sätt.

Då får man vända sig till länsstyelserna och delvis riksantikvarieämbetet. Arkeologin är utsatt för en stark prispress, oftast initierad av länsstyrelserna som vill hålla kostnaderna nere både för statliga och privata exploatörer. Det första som ryker när kostnaderna måste minskas är tid till rapportskrivning och medel för publicering utöver minimumkrav.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #45 skrivet: december 05, 2011, 09:17 »
Självklart ska arkeologen som gräver och skriver rapport ha lön för det, denne utför ju sin del av uppdraget. Men om hela uppdraget inte blir utfört så ska den som fått hela uppdraget inte utan vidare få mera pengar utan krav på att man ser till att hela uppdraget blir slutfört.
 
Jag vet verkligen inte om inbundna monografier är vad som saknas, personligen har jag svårt att se att det skulle göra någon skillnad, men jag är ingen expert i området.   Som du säger är det väl i hög grad länsstyrelser och RAÄ som är ansvariga. Det vore synnerligen intressant att se hur de ser att deras "minimikrav" faktiskt svarar mot uppdraget som givits. För mig låter det som om man kanske med given budget skulle gräva mindre och publicera mer. 
 
För att återknyta till time-team, så är det ju ett modernt sätt att sprida kunskap och framförallt initiera ett intressse. Internet må vara en senare uppfinning en TV'n, men att säga att något finns tillgänglingt på nätet är nästean som att säga "finns i sjön"...
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #46 skrivet: december 05, 2011, 09:48 »
Egentligen fattar jag inte detta gnäll över att man inte når ut. Jag har varit intresserad av arkeologi i bortåt 40 år, och det har aldrig funnits så mycket lättillgänglig information om pågående projekt som det finns nu, framförallt via nätet förstås. Forskarrapporter på PDF, doktorsavhandlingar, länsmuseernas rapportserier, grävdagböcker från säsongens utgrävningar, bloggar med forskares egna intryck, museernas redovisningar av diverse projekt, Fotevikens fina sidor, databaser över föremålssamlingar, hela Sveriges fornlämningsregister upplagt i en söktjänst, LMV:s historiska kartor och SGU:s strandförskjutningskartor. Plus alla frivilliginsatser, såsom föreningars hemsidor, Wadbring och run-foto-entusiaster, Wikipedia-sidor där man kan söka på alla svåra arkeologitermer m.m. Det där med "finns i sjön" förstår jag inte, för mig finns det på land! Ni har ju hittat hit via samma internet.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #47 skrivet: december 05, 2011, 12:04 »

 
Alltså, offentliga medel avsätt inte för att bara forskare skall få bättre kunskap, det ligger inte i samhällets intresse.

Nu är det väl så att forskning inte bara bedrivs för att ge allmänheten underhållning. Forskning, speciellt den typ som vi kallar grundforskning är till för att generera kunskap och öka vår kunskapsnivå på lång sikt. Ingen kräver ju direkt av fysiker eller kemister att deras kunskap skall vara lättillgänlig på kort sikt för allmänheten, eller ge direkt utdelning i fråga om pengar. I långa loppet kommer en ökad kunskapsnivå ändå att vara till nytta för samhället. Och det gäller nog arkeologi lika mycket som kärnfysik.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #48 skrivet: december 05, 2011, 12:06 »
Jo men Mats vi är en mycket begränsad skara nördar som har det här som hobby!  Det är väl knappast så att de offentliga medlen är till för att tillfredställa oss i vårt hobbyutövande???  Det handlar väl rimligen om att den breda allmänheten skall få en hyfsat vettig bild av vår historia, och dessutom få klart för sig att man faktiskt gör framsteg i forskningen. Och att man utifrån det allmänt ökade kunskapsläget dessutom kan förvänta sig även ett bättre underlag för spetskompetens.
 
Med ditt resonemang kan SVT lägga ner alla sina vetenskaps- och naturprogram, all den infon de förmedlar finns redan tillgänglig på internet där var och en kan söka den. För att inte tala om att man faktsikt kan besöka både Nasa's anläggningar och Serengeti "IRL" om man är intresserad.
 
 
Om något "finns i sjön" innebär det att det finns tillgängligt men att det är tidskrävande och omständigt att få fram den och att man löper stor risk att töta på många fel..  Mycket av den iformationen som finns i sjön är alldeles utmärkt, men en del är också sämre och visst rent ut sagt dåligt. För att den breda allmänheten skall ha en vettig chans att utnyttja rätt källor på rätt sätt så bör dom möjligen ha en grund att stå på, och den grunden är det väl samhället säger sig vilja stå för.
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #49 skrivet: december 05, 2011, 12:27 »
Nu är det väl så att forskning inte bara bedrivs för att ge allmänheten underhållning. Forskning, speciellt den typ som vi kallar grundforskning är till för att generera kunskap och öka vår kunskapsnivå på lång sikt. Ingen kräver ju direkt av fysiker eller kemister att deras kunskap skall vara lättillgänlig på kort sikt för allmänheten, eller ge direkt utdelning i fråga om pengar. I långa loppet kommer en ökad kunskapsnivå ändå att vara till nytta för samhället. Och det gäller nog arkeologi lika mycket som kärnfysik.

Helt riktigt. Skillnaden är att fysikers och kemisters framsteg på sikt kommer sammhället till godo genom antingen produkter, metoder eller lagar som ger ett mervärde för samhället. Arkeologins mervärde i samhället är den breda kunskapen, hur skall den komma till samhället?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #50 skrivet: december 05, 2011, 12:46 »
Om något "finns i sjön" innebär det att det finns tillgängligt men att det är tidskrävande och omständigt att få fram den och att man löper stor risk att töta på många fel..  Mycket av den iformationen som finns i sjön är alldeles utmärkt, men en del är också sämre och visst rent ut sagt dåligt. För att den breda allmänheten skall ha en vettig chans att utnyttja rätt källor på rätt sätt så bör dom möjligen ha en grund att stå på, och den grunden är det väl samhället säger sig vilja stå för.

Förstår hur du menar. Men då är det väl närmast skolundervisningen du borde vara ute efter, snarare än någon glättig TV-produktion? Ett godkänt betyg i historia borde väl räcka som grund för att förstå vad som skrivs på Fotevikens websidor, typ.
Hur som helst så tycker jag nog det arkeologiska forskar- och institutionssamhället är hyfsade på att tillhandahålla sina resultat, mycket bättre nu än för 30 år sedan. Det som saknas i viss mån är kanske den mediala svängen, ja, men där ska man nog inte ropa efter arkeologer, utan efter bra journalister, författare, producenter osv.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #51 skrivet: december 05, 2011, 13:08 »

Helt riktigt. Skillnaden är att fysikers och kemisters framsteg på sikt kommer sammhället till godo genom antingen produkter, metoder eller lagar som ger ett mervärde för samhället. Arkeologins mervärde i samhället är den breda kunskapen, hur skall den komma till samhället?

All fysik (eller kemi, eller astronomi) kommer inte till praktisk nytta, i alla fall inte inom överskådlig tid. Ändå bedrivs sådan forskning utan alltför stora krav på lättillgänglighet. Här anses det självklart att vissa typer av foskning, eller vissa resonemang helt enkelt är för komplicerade för utomstående att förstå. Däremot anses arkeolgin på något sätt vara så enkel att man skall kunna hänga med i alla resonemang utan speciell utbildning, eller ens intresse, bara de presenteras på ett visst sätt. Kanske man om man hela tiden måste ägna en massa tid åt att presentera arkeologin på ett förenklat och alltför lättillgängligt sätt också frånhänder sig en djupare förståelse för sammanhang och processer. Då blir det istället en sorts halvkunskap och halvsanningar vi presenterar. Detta är ju inte ett krav som ställs på fysiker, kemister och liknande. Och nog finns det väl andra sätt, t ex inom samhällsbyggnad, inom ekologi, inom social teori och andra fält där arkeologin också kan komma till direkt nytta? Arkeologin skall väl inte bara vara någon sorts underhållningsindustri?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #52 skrivet: december 05, 2011, 13:11 »
Förstår hur du menar. Men då är det väl närmast skolundervisningen du borde vara ute efter, snarare än någon glättig TV-produktion? Ett godkänt betyg i historia borde väl räcka som grund för att förstå vad som skrivs på Fotevikens websidor, typ.
Hur som helst så tycker jag nog det arkeologiska forskar- och institutionssamhället är hyfsade på att tillhandahålla sina resultat, mycket bättre nu än för 30 år sedan. Det som saknas i viss mån är kanske den mediala svängen, ja, men där ska man nog inte ropa efter arkeologer, utan efter bra journalister, författare, producenter osv.

/Mats

Om vi bara ska förlita oss på skolan så blir vårt samhälle otroligt efterblivet de som har stört inflytande över samhället sitter på kunskap som är 20, 30 eller kanske 40 år gammal. TV-produktioner behöver inte vara glättiga, men TV är just nu det överlägset bästa medie vi har för riktad information., även om denna ställning givetvis försvagas i takt med utbudet.
 
Min poäng är just att man inte ska ålägga arkeologer detta. Tanken med museer är väl att uppfylla detta behov åtminstone till en del, men idag har vi ju så många andra medier, t.ex. tv, som kan göra det betydligt kostnadseffektivare...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #53 skrivet: december 05, 2011, 13:18 »

Min poäng är just att man inte ska ålägga arkeologer detta. Tanken med museer är väl att uppfylla detta behov åtminstone till en del, men idag har vi ju så många andra medier, t.ex. tv, som kan göra det betydligt kostnadseffektivare...

Dessutom verkar det ju finnas en trend även inom museivärlden att förenkla och nivellera kunskap så att informationen ibland blir meningslös. Plus att den ibland också är styrd mot det politiskt korrekta hållet (tänker t ex på Birka-flickan Vik-Inga Muhammed).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #54 skrivet: december 05, 2011, 13:35 »
All fysik (eller kemi, eller astronomi) kommer inte till praktisk nytta, i alla fall inte inom överskådlig tid. Ändå bedrivs sådan forskning utan alltför stora krav på lättillgänglighet. Här anses det självklart att vissa typer av foskning, eller vissa resonemang helt enkelt är för komplicerade för utomstående att förstå. Däremot anses arkeolgin på något sätt vara så enkel att man skall kunna hänga med i alla resonemang utan speciell utbildning, eller ens intresse, bara de presenteras på ett visst sätt. Kanske man om man hela tiden måste ägna en massa tid åt att presentera arkeologin på ett förenklat och alltför lättillgängligt sätt också frånhänder sig en djupare förståelse för sammanhang och processer. Då blir det istället en sorts halvkunskap och halvsanningar vi presenterar. Detta är ju inte ett krav som ställs på fysiker, kemister och liknande. Och nog finns det väl andra sätt, t ex inom samhällsbyggnad, inom ekologi, inom social teori och andra fält där arkeologin också kan komma till direkt nytta? Arkeologin skall väl inte bara vara någon sorts underhållningsindustri?

Givetvis resulterar inte all forskning i synbart mervärde, utan det är ju summan av framstegen som syns, oavsett vad det handlar om. Av den som ska försöka få fram denna summan ur en mängd vetenskapliga rapporter krävs som du säger att man själv har en spetskompetens.  Mervärdet i en laser ligger inte i att jag begriper hur den fungerar, utan att jag kan spela skivor med och få reglarna raka.  Inte heller begriper jag vad som är farligt med DDT, men jag drar nytta av att andras kunskap bidragit till lagstiftning.  De vetenskapliga rönen inom fysik och kemi har alltså förädlats av sakkunninga och kommit mig till del. Så vill jag ha det med arkeologi också. Jag kan utan problem acceptera att det tar tid att förädla dagens rön så att de kan nå samhället på ett bra sätt om några år. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #55 skrivet: december 05, 2011, 13:37 »
Dessutom verkar det ju finnas en trend även inom museivärlden att förenkla och nivellera kunskap så att informationen ibland blir meningslös. Plus att den ibland också är styrd mot det politiskt korrekta hållet (tänker t ex på Birka-flickan Vik-Inga Muhammed).

Kan inte annat än instämma!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #56 skrivet: december 05, 2011, 14:34 »
Yngve, jag undrar vad du har för idéer till bättre förmedling, och vilka tycker du har ansvaret?

Om det framför allt är tv som du tycker kan nå ut, så är det ju någonting som vi arkeologer har väldigt lite inflytande över. För det krävs det intresserade produktionsbolag, journalister och producenter. Jag tror att en överväldigande majoritet av svenska arkeologer skulle älska att vara inblandade i sådana produktioner, men vi har ju naturligtvis varken kompetensen eller kontakterna för att själva få något sådant i stånd.

Jag håller med Mats om att det aldrig gjorts så mycket för att nå ut och förmedla till allmänheten som det görs idag. En enorm mängd arkeologisk data finns helt tillgängligt på internet, och Sverige är ledande i världen i den här frågan.

Och jag tycker att det är lite fel att säga att det svårt att hitta materialet. För den som är intresserad så är det knappast oöverkomligt; mycket finns samlat på Riksantikvarieämbetets sida (FMIS, massor av UV:s grävrapporter och UV-blogg liksom många specialsidor om olika aktuella grävprojekt), och de flesta läns- och stadsmuseum har grävrapporter lättillgängliga på sina sidor. Om man inte är intresserad så kommer man nog inte snubbla över materialet, men den som är intresserad och vet hur man använder google borde inte ha några större problem. Tyvärr så är det väl så att många inte är särskilt intresserade, men vi kan ju inte tvinga på dem våran kunskap.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #57 skrivet: december 05, 2011, 20:30 »
Nja, nu är det inte så att jag sitter inne med nån klar lösning. Jag är den som skriker att det brinner men jag har varken slang eller stege. Möjligen kan jag bidra med en hink!  ;D
 
TV och atraktiva museer med modern teknik tror jag funkar bra, men också de öppet-hus dagar du nämner som verkar samla mycket folk.
 
 
Tyvärr är tillgänglighet inte alls samma sak som att nå ut och bredda kunskapen i samhället.  Vill man öka och bredda kunskapen i samhället får man nog acceptera att man får jobba som alla andra som jobbar med informationsflöden. Man måste trycka ut informationen till mottagarna. 
 
Att RAÄ's uppdrag bara skulle gälla de som redan är intresserade tror jag inte, jag är helt övertygad om att deras uppdrag säger att de ska bredda och fördjupa kunskapen, och att hela samhället är deras målgrupp.
 
Du skriver att inte så många är intresserade AndreasE.  Jag tror du har helt fel, folk tycker vår historia är väldigt intressant, det visar tittar och försäljningssiffror tydligt tycker jag.  Däremot är nog folk inte så intresserade av att läsa arkeologi-rapporter tror jag.  Knappast förvånande, rapporter är ett verktyg men knappast en produkt avsedd för "konsumenten".
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #58 skrivet: december 05, 2011, 20:38 »
I det avsnitt av Time Team som ligger ute idag, Ulnaby i Durham, kan man undra över varför det inte görs ett program om relationerna mellan Skandinavien och de Brittiska öarna under bronsålder och järnålder.

Historiska dokumentära produktioner för TV är det bara TV4 som satsat på. Hur är det med statstelevisionen som har ett folkbildningsuppdrag? Magert!

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidsresenärerna på kanal 9
« Svar #59 skrivet: december 05, 2011, 23:03 »
Tyvärr är tillgänglighet inte alls samma sak som att nå ut och bredda kunskapen i samhället.  Vill man öka och bredda kunskapen i samhället får man nog acceptera att man får jobba som alla andra som jobbar med informationsflöden. Man måste trycka ut informationen till mottagarna. 
 
Att RAÄ's uppdrag bara skulle gälla de som redan är intresserade tror jag inte, jag är helt övertygad om att deras uppdrag säger att de ska bredda och fördjupa kunskapen, och att hela samhället är deras målgrupp.

Visst, men vi arkeologer jobbar ju inte primärt med informationsflöden. Det är liksom en extra uppgift som tillkommit i och med att kravet på förmedling, med all rätta, har blivit starkare. Tyvärr så är det ju någonting som både kompetens och tillgänglig tid saknas för från arkeologernas sida, vilket är helt naturligt. För att uppnå det som många här verkar efterfråga så tror jag att det skulle behövas insatser specifikt riktade mot det, tex från RAÄ:s sida, drivna av folk som har just sådana frågor som sitt arbete.

Och självklart är hela samhället målgruppen. Det betyder dock inte att alla i samhället kommer ha samma intresse, och det måste man nog acceptera.

Du skriver att inte så många är intresserade AndreasE.  Jag tror du har helt fel, folk tycker vår historia är väldigt intressant, det visar tittar och försäljningssiffror tydligt tycker jag.  Däremot är nog folk inte så intresserade av att läsa arkeologi-rapporter tror jag.  Knappast förvånande, rapporter är ett verktyg men knappast en produkt avsedd för "konsumenten".

Nja, jag skrev faktiskt att många inte är så intresserade, vilket inte alls är samma sak som att inte så många är intresserade. Jag håller med om att många tycker att historia är väldigt intressant, har själv stått vid schaktkanten och berättat om vad vi håller på med för hundratals människor under loppet av olika utgrävningar. Bara på arkeologins dag i somras kom det ett par hundra personer och varje grupp hade massor av spännande frågor.

Däremot så tror jag att vi får acceptera att alla inte har samma intressen. Vi kan inte tvinga på folk information om de inte är intresserade. Däremot så kan vi försöka göra materialet så tillgängligt som möjligt för den stora grupp som tycker att det är intressant.