Författare Ämne: Landscape Mysteries Aubrey Manning  (läst 3498 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Landscape Mysteries Aubrey Manning
« skrivet: augusti 07, 2011, 21:16 »
Jag fick hem denna box med fyra DVD och åtta avsnitt av serien som är producerad av BBC.

Aubrey Manning är biolog, tror jag, och undersöker arkeologiska gåtor på de Brittiska öarna utifrån ett landskapsperspektiv som inkluderar påverkan av geologi, förändringar i havsnivåer, istiden och import av sniglar.

Han var med i en respekterad BBC serie som hette Earth Story.

Första avsnittet handlade om Bronsåldern och tillgången på guld. Guld som vi bryter det idag kräver speciella verktyg som inte fanns under Bronsåldern men hur kom de åt guld? Serien visade hur man kunde samla ihop guld i en bäck med en getfäll och den innehåller många rekonstruktioner om hur man gjorde under Brons, Järnålder och tidig medeltid.

För mig som icke fackman är serien seriös men som vanligt dyker det upp nya frågor som jag säkert kommer att ställa här.

Thomas Ivarsson

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Landscape Mysteries Aubrey Manning
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2011, 10:14 »
Jag fick hem denna box med fyra DVD och åtta avsnitt av serien som är producerad av BBC.

Aubrey Manning är biolog, tror jag, och undersöker arkeologiska gåtor på de Brittiska öarna utifrån ett landskapsperspektiv som inkluderar påverkan av geologi, förändringar i havsnivåer, istiden och import av sniglar.

Han var med i en respekterad BBC serie som hette Earth Story.

Första avsnittet handlade om Bronsåldern och tillgången på guld. Guld som vi bryter det idag kräver speciella verktyg som inte fanns under Bronsåldern men hur kom de åt guld? Serien visade hur man kunde samla ihop guld i en bäck med en getfäll och den innehåller många rekonstruktioner om hur man gjorde under Brons, Järnålder och tidig medeltid.

För mig som icke fackman är serien seriös men som vanligt dyker det upp nya frågor som jag säkert kommer att ställa här.

Thomas Ivarsson

"En annan välkänd grekisk saga med guldanknytning kan ha viss verklighetsbakgrund. Den handlar om hjälten Jason, som i spetsen för argonauterna reste för att hämta ett gyllene vädursskinn, vilket vaktades av en förfärlig drake. Vid Svarta havets östra kust fanns sandbankar som innehöll finfördelat guld. Vattenblandad sand filtrerades genom fårskinn, och guldstoft fastnade i dessa. Fårskinnen torkades, och skakades sedan så att det gyllene stoftet lossnade och kunde tas till vara."

http://www.popularhistoria.se/artiklar/guldfeber/

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Landscape Mysteries Aubrey Manning
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2011, 10:18 »
Serien finns också på YouTube: Här är ett smakprov om de berömda järnålderstornen på Shetlandsöarna:

http://www.youtube.com/watch?v=OTKoosZc4jM&feature=related

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Landscape Mysteries Aubrey Manning
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2011, 17:55 »
Jag tittade igen på avsnittet om guldfynd på Irland. Man använder en flätad konstruktion av hassel som ser ut som sängstomme. Den lägger man i en bäck och ovanpå den läggs sedan en fårskinnsfäll som ankras med stenar längs kanterna. Sedan skyfflar man sediment från botten av bäcken upp på denna konstruktion. Fällen rullas ihop och sedan tar man ur det som fastnat i fällen och lägger i ett vaskningsfat.

Thomas Ivarsson

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Landscape Mysteries Aubrey Manning
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2011, 22:18 »
Utvinningen av alluvialt guld på Irland är mycket gammal, allra minst från tidig bronsålder. Analyser av guldet visar att det under äldre bronsålder utvanns på nordöstra Irland och under yngre bronsålder i County Mayo, alltså inte i Wicklow-bergen som ofta påstås.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Landscape Mysteries Aubrey Manning
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2011, 22:25 »
Serien finns också på YouTube: Här är ett smakprov om de berömda järnålderstornen på Shetlandsöarna:

http://www.youtube.com/watch?v=OTKoosZc4jM&feature=related

Thomas I

Brochar är ju på intet sätt inskränkta till Shetlandsöarna även om den bäst bevarade finns där. De finns även på Orkneys och i Västra Skottland. Två relativt välbevarade och lättbesökta (Dun Telve och Dun Troddan) finns i Glenelg på fastlandet ungefär mitt emot ön Skye.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Landscape Mysteries Aubrey Manning
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2011, 09:33 »
Tack tty. Tornen är helt fantastiska byggnadsverk med tanke på vilken kunskap man måste haft för 2000 år sedan om att bygga på höjden utan att konstruktionen rasar.

Beträffande guldet på Irland handlade avsnittet om hur hur man kunnat få fram de kvantiter guld under Bronsåldern som hittats i vår tid. Vaskning var en metod. En annan var att elda mot en bergsida och sedan kyla ner den. En tredje var att hugga block och sedan hetta upp dem och kyla ner så att det blev krossbart.

Var guldet kommer från kan man kontrollera genom att jämföra silverhalten. Tydligen har guldföremål detta fingavtryck.

Thomas I