Författare Ämne: Latinska alfabetet  (läst 4667 gånger)

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
Latinska alfabetet
« skrivet: september 11, 2014, 10:11 »
Finns det belägg för att vikingar använde sig av det latinska alfabetet? Tänker att det måste ha varit smidigare att använda än runorna?
Jag undrar också över vad man mest skrev på: skinn, kanske?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Latinska alfabetet
« Svar #1 skrivet: september 11, 2014, 10:49 »
Vikingatiden är ju bortåt 300 år så förhållandena ändrades förstås. Mot slutet fanns det säkert nordbor som behärskade latinska bokstäver, men då var de nog utbildade av munkar och skrev på latin.
För den som behärskar runskrift är det nog inte svårare att skriva så. Och runskriften är ju konstruerad så att en skulle vara lätt att använda på trä. Men allt sådant har förstås förstörts under tusen år så vad de i så fall skrev vet vi inte. Men i berättelsen om nedtecknandet av Äldre Västgötalagen finns antydningar om att lagman Eskil efterforskade äldre lag, och det tyder ju på att det kan ha funnits nedteckningar redan tidigare. Kanske i runskrift som en säkerhetsgaranti om det skulle hända något som gjorde att flera lagkunniga dog samtidigt och att kunskapen om lagen därmed riskerade att försvinna.
Men detta är förstås gissningar.

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Latinska alfabetet
« Svar #2 skrivet: september 11, 2014, 12:23 »
Tack Hans! Vet du om det finns belägg för att man skrev runor på skinn? Torde ju ha varit det vanligaste underlaget Jag skriver en historia som utspelar sig runt 900 och just skrivandet kommer att få en viss roll.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Latinska alfabetet
« Svar #3 skrivet: september 11, 2014, 12:30 »
Runorna var lättare att rista in på sten och trä. Vi vet att en vikingahövding i Frankerriker korresponderade på latin på 800-talet med en förfrågan om de hade gett asyl till kungens förrymda dotter, enligt annalerna (finns som gen tråd på forumet)

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Latinska alfabetet
« Svar #4 skrivet: september 11, 2014, 12:51 »
Detta är en intressant fråga, man har hittat stylus/skrivstift på Birka, Sigtuna och säker fler ställen. På Birka i Garnisonen om jag inte missminner mig. Dessa användes för skrift på vaxtavlor, främst inom kyrka, militären på den tiden (800 - 1000). Nu kan man fråga sig till vad här i höga nord, en teori gällande Birka är militärt. Dock intressant med vaxtavlor och skrivstift. Språket har ansetts vara latin men inget hindrar bruk av runor. Runskrift har även använts till skrift i bokform under medeltiden. I Sigtuna har man hittat resterna av böcker (beslag) från vikingatiden. Kyrklig eller möjligen byten antas men vad säger att man inte hade inhemsk prod?
Erik

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Latinska alfabetet
« Svar #5 skrivet: september 11, 2014, 12:54 »
Tack Karfredrik! Vad heter tråden? Jag tänker att de måste ha kommunicerat en del men att det nu är borta. Intressant med en kultur/religion som i främsta hand är muntlig. Men med skriften km ju ett annat samhälle. Det är den biten jag vill åt.
Ättelägg: otroligt intressant! Jag tänker mig att militär och makt är knutna till kyrkan och främst kom igång när missionen på allvar satte fart. Ska kolla upp det där med stylusen. Skrev man på skinn, tro?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Latinska alfabetet
« Svar #6 skrivet: september 11, 2014, 15:16 »
En kopia av Skånelagen skall vara skriven med runor, och det är säkert på pergament. D v s skinn. Det är ju lika lätt att skriva runor på skinn, och framför allt är det enklare om det gäller längre texter.
Och runor användes länge. Jag såg en gång en dagbok från förra sekelskiftet skriven med runor. Kanske för att ingen annan skulle kunna läsa den.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Latinska alfabetet
« Svar #7 skrivet: september 11, 2014, 17:42 »
Det var nog vanligare på näver eller tunna träspån än på skinn. I Ryssland har det hittats flera näverbrev skrivna av nordbor under vikingatid och tidig medeltid. I Bergen i Norge har man hittat flera träbitar med runor på, om jag minns rätt så var dock de flesta av dessa från medeltid. Har tyvärr inte tid att leta reda på länkar just nu, men kanske senare. Här är i alla fall en: http://slav.su.se/sprakbitar/el_nav.html

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Latinska alfabetet
« Svar #8 skrivet: september 11, 2014, 17:47 »
Näver och träspån har säkert använts vid kortare texter, men skall du verkligen berätta något så fungerar det dåligt.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Latinska alfabetet
« Svar #9 skrivet: september 11, 2014, 17:52 »
I Sigtuna har man hittat resterna av böcker (beslag) från vikingatiden. Kyrklig eller möjligen byten antas men vad säger att man inte hade inhemsk prod?

Ingenting. Annat än prematurt förutfattade meningar.

Enligt Caesar skrev nordbornas lärda med 'grekiska' bokstavar - till skillnad från honom själv som använde dessa typer:

http://www.bbc.co.uk/schools/primaryhistory/romans/defence_of_britain/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Latinska alfabetet
« Svar #10 skrivet: september 11, 2014, 17:52 »

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Latinska alfabetet
« Svar #11 skrivet: september 11, 2014, 17:56 »
För många årr sedan band jag en bok med ca 20 sidor, helt i näver. Näver kan "skördas" på våren mycket enkelt och i stora bitar. Bland annat användes näver som "taktegel" under ett torrlagd och lades på samma sätt som taktegel läggs.

Näverslöjd är också en mycket gammal slöjdform.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Latinska alfabetet
« Svar #12 skrivet: september 11, 2014, 18:21 »
Du kan ha rätt, böcker av näver har förstås förstörts under tusen år så det kan vi inte kolla. Vi vet ju inte heller säkert hur runorna användes, men det förekom nog längre texter också.