Författare Ämne: Brickbandsvävning och lite av varje  (läst 7229 gånger)

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Brickbandsvävning och lite av varje
« skrivet: januari 27, 2005, 22:16 »
Är det någon här som har sytt sina särkar m.m och skor ? Gjort brickbandsvävning? m.m....

Själv har jag tänkt att sy några plagg till mig och skor, men inte kommit så långt. Däremot har jag provat på brickbandsvävning. Det är jättekul men inte så roligt när mönstrena inte blir det man vill ha, men ändå fascinerande hur det bli olika mönster beroende på hur man bestämmer för att ha en platta på ett visst sätt.

/Sara

Utloggad Klintan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Jodå, det har man gjort en del.
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2005, 12:26 »
Jag har sytt ganska många dräkter vid det här laget. De flesta då mansdräkter även om jag gjort ett par klänningar oxå... Inte till mig själv dock. Allt från vikingatid till renässans.

Skor har jag också sytt. Det var tänkt att det skulle bli kopior på bockstensmannens skor men jag var tvungen att skarva lite eftersom jag hade tänkt fel. Men modellen är relativt korrekt.

Jag kan varmt rekomendera att göra historiska dräkter. Det gäller bara att använda dem sen oxå. Det är nästan lika roligt  :lol:


/Anders

Utloggad williamdegrey

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • http://www.skaftekarr.se
Brickbandsvävning och lite av varje
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2005, 15:14 »
Jodå några plagg har det blivit, både folkvandringstida och 1100-tal. Skor också faktiskt, tre par än så länge. Har själv inte testat att brickbandsväva, men en del kompisar är rätt duktiga. Det trixiga är ju att trä upp trådarna rätt, själva vävningen är ganska enkel.

/Mikael