Det finns ingen förvikingatida källa som placerar svear i mälardalen heller. Du visar tydligt att din ståndpunkt inte utgår från något hållbart underlag utan ifrån en förutfattad mening som du sen försöker styrka. Därför föreslog och föreslår jag att du läser tråden om svear med öppna ögon, därefter kan en meningsfull diskussion föras, i lämplig tråd.
Jag tror inte orten Uppsala tog någon hänsyn till att den inte var omnämnd tidigt, den fanns där ändå. Men, eftersom det finns så många fornlämningar vid gamla Uppsala, från samma tid som anges i diverse gamla källor, så får den orten gälla för mig tills något annat bättre alternativ uppenbarar sig. Att svearna kan förknippas med Uppsala och därmed ungefärligen Mälardalen håller jag också för det rimligaste alternativet.
Så här resonerar jag:
1. Namnet Uppsala finns angivet på runstenar. Enligt mig är orten rimligen verklig.
2. Gamla Uppsala var en huvudort under järnåldern, baserat på arkeologiska fynd. Enligt mig är orten rimligen det Uppsala som anges i gamla källor, som hövdingasäte. Vad jag vet finns det inget annat Uppsala med tillnärmelsevis så mycket fornlämningar samlat på ett ställe.
3. Uppsala var enligt samma källor (t ex Ynglingasagan) säte för sveahövdingarna. Enligt mig gör det denna plats till en rimlig huvudort för folket svearna.
4. Omgivningarna runt Uppsala bör då rimligen ha varit det landområde, där svearna bodde, dvs området kring Mälaren. Hur stort området var är mer osäkert.
Alla behöver inte vara överens här på forumet. Men jag får kanske läsa forumreglerna igen.