Låt oss slå fast att det på 870-talet fanns två platser som skrevs ”Gotland”, dels ön i Östersjön men också en del av Jylland. I Ottars resebeskrivning står: ”Då han seglade från Skiringsal (södra Norge) hade han på babords sida Danmark, på styrbords sida det öppna havet i tre dagar; och så, två dagar innan han kom till Hedeby, hade han till styrbord ”Gotland” och Sillende och många öar. I dessa områden bodde anglerna innan de kom här till landet (England).”
I en tidigare del av texten står ”Söder om Skiringsal skär ett stort hav in i landet … Och på den andra sidan är först Gotland och sedan Sillende.”
Hur Sillende ligger i förhållande till Tyskland framgår lite tidigare i texten: "Väst för gammelsaxarna är floden Elbes mynning och Frisland. Och därfrån mot nordväst är det land som heter Angel, och Sillende och, till en viss grad, danerna."
Uppenbart var inte hela nuvarande Jylland danskt område vilket passar in på Beowulf som väl inte omnämns som dansk någonstans vad jag kommer ihåg.
Något som ytterligare stärker uppfattningen att det är på nuvarande Jylland vi ska hitta Beowulfs hemland är den strid som han var med i mot friserna i början av 600-talet. Jag har skrivit om detta:
http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/Skaneshistoria2.pdfSid 13 framåt.
Jag har ärligt talat svårt att se våra dagars Gotland i sammanhanget med Beowulf.
Sedan är jag fortsatt nyfiken på Heorot = Hjorthall. Vilken språkforskare har skrivit om detta och var?