Författare Ämne: Beowulfkvädets topografi  (läst 132464 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #300 skrivet: december 05, 2012, 18:51 »
Dem senaste fasen i Finnestorp motsvarar Beowulfs livstid. Föremålen har använts av den yttersta eliten i samhället och motsvarande föremål hittas annars bara i storhögar etc. Om kungar och prinsar kom ner från Svealand för att slåss mot Beowulf och hans Götar, kan deras utrustning efter slaget (vid förlust) ha packats på deras hästar och tagits till den heliga platsen i Finnestorp. Här har hövdingar (och kanske präster) ansvarat för aktiviteter där hästarna dränktes och föremålen las ut i det grunda vattnet så de kunde ses från vägen som gick förbi. Ibland har även människor offrats. Finnestorp ligger i brytningen mellan tre härader och mellan två av VG´s mest befolkade områden. Platsen har säkert varit central för de styrande Geatas/Götarna och några av prylarna kan ha tillhört personer som namnges i Beowulf.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #301 skrivet: december 05, 2012, 18:54 »
Vid Vänern syns Halleberg (och Hunneberg) tydligt, de står upp som stubbar ur marken. Halleberg är Sveriges största fornborg med ca 1800meter murar. På Kålland ligger Skalunda Hög som är daterad till ca 600 e kr som enligt lokala sägner är Beowulfs grav. Högen som är den största i Sverige utanför Uppsala har synts från Vänern. Halleberg användes av befolkningen som skydd ända in på 1700-talet när danskarna anföll. Danskarna kunde inte komma åt befolkningen i borgen. Området kring platåbegren är plats för otaliga slag genom tiderna. Nedanför Hunneberg ligger Vittene med sina guldhalsringar. Skall man strida "nedanför berget" är områdena kring dessa berg intressanta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halleberg

Var hittar man de lokala sägnerna om B i Skalunda hög?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #302 skrivet: december 05, 2012, 19:08 »
Här kan man på väg mot Finnestorp ha begravt de egna/motståndarna. Platsen ligger på vägen in mot offerplatsen.

http://wadbring.com/historia/undersidor/valeb.htm

Skalunda

http://www.parlorna.org/ReadMore.aspx?location=kalland&number=60


Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #303 skrivet: december 05, 2012, 19:25 »
Här kan man på väg mot Finnestorp ha begravt de egna/motståndarna. Platsen ligger på vägen in mot offerplatsen.

http://wadbring.com/historia/undersidor/valeb.htm

Skalunda

http://www.parlorna.org/ReadMore.aspx?location=kalland&number=60

Har varit uppe på högen, men frågan är om det finns gamla traditioner, annat än nyare teorier? Om jag inte minns helt fel så skulle namnet ursprungligen kunna ha hetat någonting i stil med Skilvinga hög. Ale?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #304 skrivet: december 05, 2012, 19:27 »
Äldsta är Skalene hög och storhögen i närheten som är mindre heter kung Skjolms Hög.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #305 skrivet: december 05, 2012, 19:32 »
Äldsta är Skalene hög och storhögen i närheten som är mindre heter kung Skjolms Hög.

Skalene måste betyda något, men vad?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #306 skrivet: december 05, 2012, 20:50 »
Beträffande krigsbytesoffren så verkar ju dessa ha upphört ganska tvärt under loppet av 500-talet. Rent hypotetiskt kan man tänka sig att offren utfördes av folk som bekände sig till en äldre trosinriktning, en tro som fanns innan tron på Tyr, Oden, Tor och Frej/Freja kom hit. Så vitt jag kan komma på omtalas inga krigsbytesoffer i Beowulfkvädet, i Ynglingasagan, i Hervararsagan eller i några andra berättelser som rör förhållandena i Norden under den aktuella tidperioden. Snarare berättas att man tog vara på den slagna fiendens utrustning för eget bruk. Exempelvis nyttjade Adils, enligt Snorre, såväl hästen Hrafn som hjälmen som hade tillhört Ale. Grendel och hans mor skulle rent hypotetiskt kunna representera den gamla seden med våtmarksoffer, som trängdes undan och försvann.

En annan arbetshypotes är att Västergötlands inre delar, främst Falbygden beboddes av folk som bekände sig till den gamla tron och att det var dessa som utförde offren i Finnestorp. Hygelac, Beowulf, Sköldungarna och Skilfingarna hade det gemensamt att de trodde på Oden och Frej. De vapen, hästar, hästutrustningar, mänskliga kvarlevor etc. som offrades hade nog också tillhört dem som trodde på Oden och Frej som till slut besegrade dem som utförde våtmarksoffren.  Många av de föremål som hittats i Finnestorp tycks ha ett central- eller sydösteuropeiskt ursprung (heruler?). Var det kanske herulerna  som bosatte sig intill götarna (geatas, gauti, gautigoth) i början av 500-talet som slutgiltigt satte stopp för offrandet i Finnestorp?

Svärdspärlor t.ex. var ursprungligen en sydösteuropeisk tradition...

Flera av svärden har haft vidhängande svärdspärlor. Dessa antas ha varit fäst vid svärdet med hjälp av läderremmar. Pärlorna från Finnestorp är tillverkade av glas och är individuellt utformade. Det fantastiska med dess föremål är att de har kvar sin ursprungliga färg. Vissa har olika blåa nyanser andra en grön glasmassa med infärgats röda och gula färgnyanser. Det finns även en tredje variant bestående av en svart glasmassa med en inlagd grön ranka med spetsformade blad samt gulfärgade fyllda cirklar som påminner om citroner. Svärdspärlorna från denna tid antas ha används som magiska amuletter. Det finns en enig forskaruppfattning att svärdspärlornas ursprung kommer från sydöstra Europa- södra Ryssland. Inom detta område fanns en månghundraårig tradition med svärdspärlor hos bl.a. Sarmater. Denna tradition togs upp av de germanska stammar som under en period levde i denna sydöstra del av kontinenten. Sedvänjan kom också att spridas vidare till norden och England

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #307 skrivet: december 05, 2012, 21:42 »
Citera
Så vitt jag kan komma på omtalas inga krigsbytesoffer i Beowulfkvädet

Beowulf-kvadet (sætning 780): ”bánfág” (ben-fagert) i beskrivelsen af hvad der pryder Heorot’s indre.

Der er ingen enighed om hvorledes vi skal fortolke hvad ”ben” er. Det kan enten være gevir, kronen, fra en eller flere kronhjorte [= Heorot], som enhver jægerstue fra arilds tid har fremvist jægerens trofæ.

Alternativt kan det være slagne fjenders ophængte knogler; også jægerens, nu krigerens, trofæ.

Vi hører i Beowulf-kvadet (sætning 834-836), at Beowulf efter at have dræbt Grendel i Heorot ”hond álegde, earm ond eaxle” (hånden lagde, (med) arm og (skulder)aksel) op ”under géapne hróf.” (Under (det) gabende tag), dvs. den slagne fjendes sværdhånd, afhugget ved skulderen, blev lagt op under tagets hvælving, formentlig på et spær. Mit bud er at ordvalget ”bánfág” (ben-fagert) skal fange at begge prydgenstande var at skue i Heorot’s indre.

mvh

Flemming

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #308 skrivet: december 05, 2012, 21:49 »
Från www.finnestorp.se

Arch. Prof. Stjerna´s, opinion was that the crucial point is the interpretation of the word - ”vong”. He proposed that the sentence “se pone vong sträde” (v. 3074) were not referring to a grave mound but instead to a large opened place. Stjerna means that there are two different alternatives in the poem about the dragon treasure. One is that the treasure was placed in an existing grave mound and in the other description it was placed in an opened field. The gold was presented as exclusive artifacts "dyre mädmas" v. 3132) and as enormous amount of golden rings "vunden gold aeghväs unrim" (v. 3135 f).

If we can accept that Beowulf is originating from (the land of the Geats) and that he actually lived around 600 AD. Then the following story turns out to be very interesting.

To sum up
 Stjerna means that the struggle between Beowulf and the dragon should have been taking place in an opened field, a wetland. Where there were laying different war equipments (like swords, helmets and so on.) as well as large amounts of gold. It was this place that the dragon was protecting. The actual place should have been a war booty site.

 So if we accept the theory of Stjerna, we can conclude that Beowulf, when he was king over Götaland (around 600 AD), was finally killed during a struggle with a dragon on a war booty site, – a legend story that should be placed some were in the central part of Götaland

Finnestorp skall nog ses som en plats dedikerad till krigsguden Oden tror jag. När du går in i skogen från söder svänger du in vid den mäktiga Odens Kulle (och Bragnum). Går du in mot platsen från andra hållet i nordväst passerar du Onsjö kullar (Odens kullar). Mest likt Finnestorp är Thorsbjerg (eller Viomoese) i DK. Samma religion utövades i VG och i DK och jag tror att Asa-religionen startade snarare runt 200 e kr. Under 500-talet verkar offren flyttats in i hallen. Även på Gotland finns offer liknande Finnestorp långt in på 500-talet.

Heruler hade varit spännande men tror på mer närliggande grupperingar.



Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #309 skrivet: december 05, 2012, 23:10 »
Citera
Hygelac, Beowulf, Sköldungarna och Skilfingarna hade det gemensamt att de trodde på Oden och Frej

Først ved troskiftet år 600-630 e.Kr. ophøjes den forfædrende titel og/eller kongenavn "Odin" til en gudenhed der sættes i hovet og tilbedes. I Skandinavien i 500 tallet er Frey den Hedenske Høje, og vi ved at skjoldungerne blev anset som værner af guden og dens tilbedere.

Beowulf-kvadet (sætning 175-180) beskriver hvorledes skjoldungernes Rigsråd trådte sammen til Hearg-træf og afgiver en hellig ed til Freyr.

Beowulfkvadet omtaler skjoldungerne som “eodor Ingwina” (sætning 1044) eller ”(omringende) værner (af) Frey’s Venner". Kong Hróðgár kaldes for ”fréan Ingwina·” (sætning 1319) eller ”fri(bårne) Frey’s Ven·", og "fréan Scyldinga" (sætning 500) eller "fri(bårne) Skjoldunge”. Hans dronning Wealhþéow kaldes for "fréolíc wíf" (sætning 614) eller "lige (så) fri(bårne) viv".

mvh

Flemming

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #310 skrivet: december 06, 2012, 11:17 »
Først ved troskiftet år 600-630 e.Kr. ophøjes den forfædrende titel og/eller kongenavn "Odin" til en gudenhed der sættes i hovet og tilbedes.

Varifrån kommer dessa årtal?

Beowulfkvadet omtaler skjoldungerne som “eodor Ingwina” (sætning 1044) eller ”(omringende) værner (af) Frey’s Venner". Kong Hróðgár kaldes for ”fréan Ingwina·” (sætning 1319)

Enligt Plinius d.ä. och Tacitus fanns Ingwinerna eller Ingaevonerna i nuvarande norra Tyskland och Nederländerna. Söder om dem fanns Istaevonerna och Herminonerna (Irminonerna). Deras respektive förfadersgudar skulle vara Ing, Ist(?) och Irmin. Tacitus beskriver hur Mercurius (Wodan/Oden) dyrkades av germanerna. Mercurius eller Wodan/Oden skulle kunna vara Irmin (fornordiska Jörmunr) under ett annat namn liksom Frej är Ing under ett annat namn.

Någon gång under andra århundradet e.Kr. kan man anta att det skedde en syntes mellan olika germanska trosinriktningar. I västra Germanien upphöjdes Irmin/Wodan till huvudgud vid sidan av Ing. Tyr och Tor fanns med hela tiden, men var mer abstrakta himmelsgudar. Samtidigt namngavs veckodagarna efter romerskt mönster. När Oden- och Frej-kulterna nådde Fyn, Själland och Skandinaviska halvön var syntesen redan fullbordad, vilket avspeglas i Ynglingasagan (men att Oden, Njord och Yngve-Frej skulle ha uppträtt som nordiska furstar av kött och blod är bara saga och myt).

En annan betydelsefull förfadersgud var Gaut eller Geat vars kult i Västgermanien och Norden helt eller delvis sammansmälte med Wodan/Odenkulten.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #311 skrivet: december 06, 2012, 19:03 »
För Götarna borde Gaut (Jordanes Gapt) haft en speciell roll som stamfader. Namnet finns kvar i exempelvis Götala, Götene, Göta etc. Annars är Oden en person som återkommer i ortsnamnen runt Finnestorp med Odens Kulle vid ena inpassagen mot Finnestorp och Onsjö (Odens sjö) vid ingången i nordväst. Efter att man passerat Odens kulle och går in mot Finnestorp passerar man Bragnum (Brages hem) med fynd av stor guldhalsring. Strax nordost om Bragnum finns det för VG unika Åsaka (asens åkning+en i Bohuslän och en i Halland). Åsaka-orterna har av bl a Ulf Erik Hagberg tolkats som en förkristen eriksgata i VG. Ållebergskragen som torde tillhöra början av 400-talet har i modern tid tolkats som en hyllning till Oden. Föremålen i Finnestorp är enligt arkeologerna på plats nedlusade av Oden-attribut. Varifrån kommer idén om att Oden/Asarna som religiösa symboler är så sena som 500-talet?

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #312 skrivet: december 06, 2012, 19:22 »
Citera
under andra århundradet e.Kr. ...skedde en syntes mellan olika germanska trosinriktningar. I västra Germanien upphöjdes Irmin/Wodan till huvudgud vid sidan av Ing. Tyr och Tor fanns med hela tiden... att Oden, Njord och Yngve-Frej skulle ha uppträtt som nordiska furstar av kött och blod är bara saga och myt).

Det er, så vidt jeg kan se, vigtigt at skelne mellem romernes geografiske opdeling af det mellemste og nordlige Europa til Elben, og tysk nationalismes forsøg i 1800 tallet på at koble egen mangel på historie sammen med skandinavisk samme under den falske varebetegnelse Germanere. Du forsøger et kristent, EUsk syntese-fra-syd argument. Sandheden er nøjagtigt den modsatte. Det er Skandinavien der, med folkevandringer, storeksporterer sin stolte gudeverden mod syd.

Vi ved stort set intet om de stammer der bor i hvad romerne kalder Germania Magna, Germania Inferior og Germania Superior. Vi kan en lille bid om kelterne og kimbrerne, men ellers ved vi meget lidt. Det skulle da lige være hvad vi kan støve frem om de slaviske guder Svantevit (Sventovit), Rinvit, Rygievit og Puruvit, samt guden Pizamar (Pizamarr) og sejrsguden Tjarnaglofi (Tjarnaglófi) i staden Aasund (Ásund).

Vi kan sige noget om De Gamle Sakser, Vandalerne, Longobarderne og Frankerne; alle stammer knyttet til Skandinavien nord for Ejder-strømmen og derfor nord for romernes Germania Magna.

Guden Tyr er en bronzealdergud i Skandinavien. Han ser ud til at blive eksporteret fra Skandinavien til det østlige Middelhav i Ældre Bronzealder. Tager vi etruskernes brug af Tyr som et eksempel kan vi se at guden undergår en ændring i forståelsen fra at være Den Hedenske Høje til at være en sejrsgud til at være en krigsgud. Det er som krigsgud han ser ud til at indgå i gudeverdenen for de ætter der tager kontrol med Skandinavien ca. år 40-77 e.Kr., og som har Freyr som Den Hedenske Høje.

Guden Thor er sin oprindelige forståelse før Troskiftet år 600-630 den forfædrende torden- og skygud. Han er den ældste værnende forfader. Denne forståelse er ændret ved udvandringen til Færøerne i 700 tallet.  En af de mærkværdige konsekvenser af dette er at begrebet "”Torden og Lynild” (Thunor und Lihting) ikke forekommer på oldnordisk.

"Den Hedenske Høje" er i 700 tallet blevet udvidet fra alene Freyr til nu også at være Thor og Odin, og det ser ud til at være afhængigt af landskab og lokale traditioner og ændringer.

Moder Jord- navnene er mangfoldige i hele Skandinavien, over tid og sted, fra Ældre Bronzealder til alle Vor Frue (Vor Freja)-kirker. Njord er en Bronzealder moder jord-betegnelse som jeg mener forekommer som "Neaira" i Homer: Odyssey (Bog XII: 127-133). Hun er knyttet til Fyn, også i Bronzealderen. Men der er mange, mange andre. Hyldningen sker under den generelle forståelse: "Erce, Erce, Erce, eorþan modor! ...Hal wes þu, folde, fira modor!”.

I juni/juli år 772 e.Kr. trængte Karl den Store/Charlemagne (742-814) ind i De Gamle Saksers landområder, indtog Eresburg (Heresburg = Sværdborg), i dag ”Obermarsberg”, og ødelagde Irminsul (Ermensul).
 
Der er gjort mange forsøg på at forklare Irminsul som værende identisk til vort Verdenstræ. Det mener jeg er misforstået. Ordet ”Irminsul” eller ”Irmin’s støtte” mener jeg alene skal opfattes som en træstøtte ovenpå hvilken man stillede et gudebillede i træ. Skriftet ”Kaiserchronik” fra 1100 tallet siger: ”ûf einir yrmensûle / stuont ein abgot ungehiure, / den hiezen sie ir koufman” eller “på en Irminsul / står et enormt uhyre, / den kalder de deres købmand”. Brugen af  “ungehiure” (uhyre) er en katolsk beskrivelse af et hedensk træ gudebillede. På samme vis er “Irmin” den hovedgud der dyrkes af den religiøse gruppering “Hermiones” (Pomponius Mela, Bog III.3.31, år 40 e.Kr.) og “Irminones” (Plinius den ældre, 23-79 e.Kr.). Det er af denne årsag at sakserne ikke er Skjoldunger. Man skulle derfor mene at saksernes Irmin modsvarer vor egen Hedenske Høje, der er Frey.

mvh

Flemming

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #313 skrivet: december 06, 2012, 19:37 »
Citera
För Götarna borde Gaut (Jordanes Gapt) haft en speciell roll som stamfader

De jyske Götar-ætters stamtræ er gengivet i ”Sögubrot af nokkrum fornkonungum í Dana ok Svíaveldi” (1. Frá Óláfi konungi trételgju), der beretter om det vestlige Götaland (Västergötland, Vestre-Gautlandi) ca. år 450-500 e.Kr.

Stamfaderen er "Gaut" ......."er Gautland er við kennt" (efter hvem Gautland er opkaldt).

Mit bud er at denne fysiske forfader leder er personen "GauþR, Gauþz", rejst i Ældre Futhark på et ildstålhåndtag af træ, fundet i Illerup, Skanderborg, Jylland og dateret til år 210/260 e.Kr. (DR MS1995;338). Dette er El Hombre - personen der lader livet og forårsager ætternes udvandring fra Jylland til Gautland (Götaland).

Og netop fordi Odin-betegnelsen før Troskiftet år 600-630 e.Kr. er en titel eller et navn på faktiske ledere af ætter, samles dette op som et Götar-heite under de Odin-heite vi kender; i dette tilfælde "Algauta".

Det er måske hovedårsagen til at vi har henved 150 Odin-heite i 1200 tallet. Den halvkristne Odin-alt-mulig-mand hos Snorre er slutproduktet af mange skandinaviske ætters beretninger om deres ophav, historie og ledere, alle af hvilken ser sig nedstammet fra en Odin. Men Longobardernes Odin er ikke den samme som Götarnes samme. Det er forskellige kongeslægter, der så til gengæld er ekstremt tæt knyttet i æt.

mvh

Flemming

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #314 skrivet: december 06, 2012, 20:37 »
Illerup består ju av individer från Västergötland/Bohuslän/sydnorge. Så Oden och hans följe slår sig ner i Västsverige/Sydnorge och påbörjar expansion mot Jylland? Oden är kanske Jordanes Gapt/Gaut som var så framgångsrik i krig mot romarna att han blev hyllad som gud. Då återfinns Oden i en Gotisk kontekst. När Goterne rör sig efter Markomannerkrigen vänder en del av dem Norrut i stället som i Geofin-myten. De passerar Fyn och etablerar sig på den Skandinaviska halvön. Kort därefter anfaller de Jylland/Illerup där GauþR, Gauþz Gaut stupar.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #315 skrivet: december 10, 2012, 09:08 »
Marty, tänker du dig då att Oden med anhang har sin bas i det kollektiv som offrar vid Finnestorp? Att Gaut är Oden är väl den förhärskande tolkningen idag? Skulle ju förklara guldrikedomen i VG också.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #316 skrivet: december 10, 2012, 13:03 »
Om Oden en gång levat, blev han sedemera upphöjd till Gud (Hero) precis som det skrivs om Freij. Om förlagan till Oden levt på 200-talets början så har han integrerats i den gamla "krigsguden". Goterna trodde ju att krigsguden fötts bland dem. Oden blir en del av den "nya" asareligionen som sprids över hela Skandinavien. Jag tror offerledaren i Finnestorp på 400-talet var asatroende. Han hade kanske en speciell relation till Gaut/Göten/Oden som en gång i tiden var en framgångsrik ledare i ett gotiskt sammanhang. Sen tror jag att offerseden som så mycket annat är inspirerad från Rom där legionerna offrade krigsbyte i krigsgudens tempel vid hemkomst. Gaut/Gapt/Oden och hans Asar(Jordanes Ansis) kan ha varit Goter som deltog i Markomannerkrigen på roms eller Markomanner-sidan. Oden kan ha varit skrivkunnig i latin och hjärnan bakom att införa en ny religion vid hemkost/inträde i Skaninavien. Han byggde sin religion på romersk förebild och blandade in tidigare germanska gudar.Gruppen i Illerup är från Skandinavien men har mycket romersk utrustning. De är bland de första att använda skriftspråk och har antagligen varit inblandade i markomannerkrigen.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Beowulfkvädets topografi
« Svar #317 skrivet: december 10, 2012, 13:47 »
Jag kan nog tänka mig något liknande. Om det nu går att visa att finnestorpsoffren kom från illerup vice versa så har vi en intressant koppling till Beowulfkvädets geater och sweons.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #318 skrivet: december 10, 2012, 17:01 »
Om Oden en gång levat, blev han sedemera upphöjd till Gud (Hero) precis som det skrivs om Freij. Om förlagan till Oden levt på 200-talets början så har han integrerats i den gamla "krigsguden". Goterna trodde ju att krigsguden fötts bland dem. Oden blir en del av den "nya" asareligionen som sprids över hela Skandinavien. Jag tror offerledaren i Finnestorp på 400-talet var asatroende. Han hade kanske en speciell relation till Gaut/Göten/Oden som en gång i tiden var en framgångsrik ledare i ett gotiskt sammanhang. Sen tror jag att offerseden som så mycket annat är inspirerad från Rom där legionerna offrade krigsbyte i krigsgudens tempel vid hemkomst. Gaut/Gapt/Oden och hans Asar(Jordanes Ansis) kan ha varit Goter som deltog i Markomannerkrigen på roms eller Markomanner-sidan. Oden kan ha varit skrivkunnig i latin och hjärnan bakom att införa en ny religion vid hemkost/inträde i Skaninavien. Han byggde sin religion på romersk förebild och blandade in tidigare germanska gudar.Gruppen i Illerup är från Skandinavien men har mycket romersk utrustning. De är bland de första att använda skriftspråk och har antagligen varit inblandade i markomannerkrigen.

Fast är inte offer i vatten väldigt gammalt, långt före romarna? Cimbrerna offrade ju i vatten 100 BC, likt vid Illerup.

Gällande Götar/Goter i Danmark kan jag bara tillägga att ortnamnet Gørlev finns på Stevns (och i Skåne) och ska tydligen härledas ur folket Göter- Lev-namnen är dessutom gamla och kan således ha uppkommit under denna tidiga period.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Beowulfkvädets topografi
« Svar #319 skrivet: november 21, 2014, 16:40 »
Min grundtes gällande Beowulfs karriär utifrån de källor som finns, flyttat från annan tråd:

1. Beowulf var född norrman. Om han är densamma som som Bodvar Bjarke, eller om Bjarke faktiskt är den Breoca (B(j)areoca?) som omnämns i Beowulf är osäkert. Bodvars far hette Björn eller Bjor, Breocas Beanstan (Björnsten?).
2. Beowulf har vid något tillfälle tagits omhand i Götaland.
3. Brottar ner en bärsärk i Heorot, och ungefär samtidigt slår ihjäl Grendel och hans mor på Falster/Möns klint. Två händelser blandas ihop till en.
4. Grendels sjö är i själva verket havet vid Möns klint, inkluderande grotta, mareld med tillhörande röd algblomning.
5. Medföljande till Frisland med Hygelac.
6. I dansk tjänst under Hrothgar/Hrolf Krake.
7. Dansk underkung i VG med ägor i Skåne (Järrestad?).
8. Slår ihjäl Ale på Vänerns is som hämnd för Hygelacs son.
9. Beowulfs egen son är den Hött/Hjalte som är samma som Bitterwulfs son Ditlev danske, som är den samme som herulerprinsen Datius som tar sig till Gepiderriket, men som dör i strid mot en drake, dvs byzantiska styrkor.
10. Beowulf dör i strid på Själland och är begraven på en höjd invid Roskildefjorden. Draken är Hjorwards styrkor.


Jag vet var Grendels grotta ligger