Författare Ämne: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?  (läst 13856 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« skrivet: juli 28, 2011, 12:26 »
Om man föreläser i cirka en timme för en kommun, en länsstyrelse eller dylikt, vad är det rimligt att ta betalt? Någon som har någon bra erfarenhet av detta? Vad kan man ta när det gäller ideella föreningar (hembygdsföreningar o dyl)?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2011, 17:21 »
Jag skulle vilja säga runt tvåtusen, beroende på hur mycket förarbete man lagt ned såklart, men inte mycket mer.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2011, 20:57 »
Det låter rimlig för en kommun eller liknande. Plus omkostnader, som resor och övernattning om nödvändigt.
 
För ideella föreningar får man nog anta att 2000 är för mycket.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2011, 21:54 »
Jag har hållit hundratals föreläsningar genom åren och erfarenhetsmässigt är det svårt att råda. Svenska författareförbundet har sin prislista som är intressant om man ska tala om pristak:
http://www.forfattarforbundet.se/sff/main.nsf/2/2020/
(Kolla ”Framträdande på bibliotek och konferenser”)

Dessa priser anser jag dock vara astronomiska med vad man kan ta men det är bra att kunna hänvisa till dem som ett mått hur rimligt ens eget pris är.

Vid bedömning av prisnivå finns flera variabler som man bör tänka på, t.ex.:
 
Är fördrag och framträdande ditt huvudsakliga levebröd, ja då ska du inte skämmas att ta ordentligt betalt och hänvisa till författareförbundet (även om du nog bör lägga dig lägre), speciellt om ditt uppträdande är på offentliga institutioner och du vill att de ska återkomma fler gånger.

Är föredraget ett bigöromål, dvs. du har grundintäkter från annat håll kan du lägga dig lägre. Detta har alltid varit fallet för mig. Jag brukar som riktvärde ta:

Offentliga kommunala och statliga institutioner: 2.000 - 2.800 + sociala avgifter (ca 50%) samt reskostnader.

Ideella föreningar/pensionärsgrupper: 995:- - 2000:- utan tillägg för sociala avgifter (om man tar 995:- behöver inte föreningen skatta för avgiften men det gagnar ju å andra sidan inte dig. Vill du emellertid stötta någon verksamhet som du brinner för men ändå vill ha en del betalt för ditt engagemang kan du ju använda denna lägsta avgift).

Har du ett eget företag tillkommer ju givetvis moms. Det är ju då avdragsgillt för uppdragsgivaren så det kvittar för honom men inte för dig.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2011, 15:43 »
Tack så mycket för informationen. Nu vet jag i alla fall vilken nivå jag ungefärligen kan lägga mig på.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #5 skrivet: september 19, 2011, 09:11 »
Förresten, brukar folk ringa upp er, eller ringer (mailar, skriver m m) ni själva runt och "raggar" föreläsningar?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #6 skrivet: september 19, 2011, 12:04 »
Nej, jag har aldrig raggat kunder. Detta är ju helt kundernas marknad. Håller du ett eller flera föredrag vars innehåll intresserar eller om ditt föreläsningssätt är sådant att det känns stimulerande och faktarikt på ett populärvetenskapligt sätt - ofta med en portion humor inbakat här och där, ja då brukar djungeltelegrafen fungera. Speciellt om du vänder dig till studieförbund och pensionärsgrupper.

Du kan ju också anmäla ditt intresse hos de flertal föreläsningsfixare som finns. Slå på "föredragshållare" eller "talare" på Google så finner du nog dem. Lycka till.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #7 skrivet: september 19, 2011, 12:51 »
Som Sven Lagman säger måste du anpassa priset efter kunden. I början ska du ligga lågt hos mindre kunder, men inte större. Tar du för lite betalt av en kund som faktiskt kan betala kan det uppfattas som negativt. Märkligt, men det är faktiskt så. Se bara på advokater: skulle du anlita en sådan som bara tog 300 kronor timmen? Troligtvis inte.

Själv anlitas jag av talarföreningar eller annan part som vet vem jag är och då tar jag 10 000 till 15 000 beroende på uppdrag. Är det konferens och man är moderator kan man ta mer. Nu handlar det här inte om arkeologi, utan om ett annat ämne. Eftersom du ska tala som arkeolog ska du passa dig eftersom dessa många gånger förväntas arbeta ideellt. Som bekant lever fördomen arkeologi och hobby envist kvar. Själv tycker jag att du hos en kommun kan ta 4000 kronor och inte en spänn mindre.   

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad kan man ta betalt för en föreläsning?
« Svar #8 skrivet: september 19, 2011, 13:46 »
Tack för alla tips. Mycket som tål att tänka på.
Ju äldre desto bättre.