Arkeologi > Allmänt

Mänskligheten nära att dö ut för 20 000 år sedan

(1/5) > >>

Piankhy:
Enligt nya forskningsrön var vår art nära att dö ut för 20 000 år sedan:


--- Citera ---Människan var nära att dö ut

Människorna tycks ha varit nära att utplånas i slutet av istiden. Bara några få tusen individer fanns kvar på jorden för 20 000 år sedan.
Det framgår av en ny studie av vår arvsmassa.

Studien, som utförts av genetikerna Richard Durbin vid Wellcome Institute i Cambridge, England, och Heng Li vid Broad Institute i Massachusetts, USA, avslöjar också andra, tidigare okända, händelser i våra forntida historia.

Bland annat tycks utvandringen från urhemmet i Afrika ha pågått under en mycket längre tid än vad som hittills antagits.
--- Slut citat ---

http://m.nyhetskanalen.se/1.2212244/manniskan-var-nara-att-do-ut

Måns Sjöberg:
Intressant. Stenhårt under den tid då neandertalarna dog ut. Kanske var det därför de dog ut?

webbsmurfen:
Intressant.. Dock köper jag inte det. Vill ha bevis som INTE kommer ifrån någon TV-kanal som vill komma med sensationella fynd

Måns Sjöberg:
Artikeln publicerades i Nature.

tty:
Man bör nog vara ganska skeptisk. Studien bygger på ett mycket tunt och geografiskt begränsat underlag (7 genom, 3 europeiska, 2 östasiatiska och 2 västafrikanska). Märkligt nog alltså inget från aboriginer/papuaner, indianer eller khoisan. Dessutom utgår man från en mutationsfrekvens av 2,5 * 10^-8 per lokus, vilket nästan säkert är alldeles för högt.

Tyvärr kan man inte lita på att artiklar i Nature håller hög kvalitet numera. Jag följer de kvartärgeologiska artiklarna och där har flera som jag skulle vilja karaktärisera som rent skräp publicerats de senaste åren. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion