Författare Ämne: Bronsblandning  (läst 2767 gånger)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
Bronsblandning
« skrivet: juli 18, 2011, 19:17 »
Hur blandade man till brons? Alltså hur stor del var tenn och hur stor del var koppar.

Någon som laborerat med olika blandningar för att försöka efterlikna de "gamla" metoderna

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Bronsblandning
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2011, 22:24 »
Ingen personlig erfarenhet av att tillverka brons, tyvärr, men detta har jag läst mig till:

Bronskanoner 5% tenn och 95% koppar

Kyrkklockor 7-9 % tenn och resten koppar

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Bronsblandning
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2011, 23:38 »
Läste något liknande på Wikipedia med..  Är nyfiken om någon verkligen provat tillverka någonting på det gamla sättet

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bronsblandning
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2011, 12:06 »
Det är dock så att man sedan man fått bättre och bättre mätmetoder kommit fram till att det mycket av bronset från bronsåldern och än mer av det från järnåldern innehåller zink och därför kanske snarare skulle kallas mässing. Detta zink skulle vara en rest från malmen och inte något tillfört och halten är inte så hög som i dagens mässing, men ändå tillräckligt hög för att ge mer av en guldglans till metallen och en högre resistans mot ärgning (och en lägre smälttemperatur som bonus, klart man valde zinkhaltig malm om man kunde). Det förekommer även en del bly som "förorening" i metallen.

Jag har några kompisar som är insatta i de metallanalyser som gjorts och de gjuter bl.a. vikingatida smycken och använder sig då av legeringen SS 5204 (http://www.lagermetall.se/brons/redmet.asp).