Författare Ämne: Ang långtidsbevarande av digital information  (läst 5250 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ang långtidsbevarande av digital information
« skrivet: juli 15, 2011, 12:57 »
I ämnet Vad gör vi sen? togs problemet med digitalt långtidsbevarande upp. Då det avviker från den ursprunliga ämnet så fortsätter jag här.

Digital långtidsbevarande är ett problem som absolut inte bör bagatelliseras men jag ser inte detta som ett argument för att inte digitalisera. Idag är vi medvetna om problemet (till skillnad mot för 20 år sedan) vilket bl a innebär att dagens filformat är standardiserade och bättre konstruerade än tidigare och att det finns strategier för att överföra digital data till nya standardiserade lagringsmedia. Molntjänster och bittorenttekniker gör även att informationen lagras på flera ställen vilket fungerar som en säkring av datan.



/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Ang långtidsbevarande av digital information
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2011, 16:14 »
Digital information som ligger lagrade på lokala datorer, och enbart där är ju i riskzonen, men de som läggs ut på nätet har större chans att överleva. 
Mycket analog information försvann ju för alltid när Stockholms slott brann så det finns ju även risker med data i sådan form.  Även mögel och trämask har förstört mycket genom tiderna, för att inte tala om all information som folk skrev med runor på näver och liknande på 1000-talet. 
 
Dock finns det ju risker med digital lagring som solstormar  och neutronbomber eller elektromagnetisk puls som kan slå lagrad dat  för gott.  Men om det ligger på nätet finns det kanske nån intresserad i australien eller på annan plats som lagrat våra bilder medan någon svensk lagrat  Nya Zeelands bilder.  :)

Plus att vi har kvar orginalsakerna i våra magasin!! 

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Ang långtidsbevarande av digital information
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2011, 17:04 »
Jag borde igentligen hålla med er bägge, då jag har ett förflutet i IT-branchen själv men jag ser vissa risker

Risken med att ha en molndatabas i stil med wikipedia är att gemene man glömmer bort att det finns platser där man kan se dessa ting och få den där speciella upplevelsen. Risken med att digitalisera är risken att vi glömmer bort våra museum, vi kommer att i slutändan ha museum som ingen vill gå till därför att vi kan se det via internet. De museum som kämpar med att locka till sig fler folk får det då ännu svårare att locka till sig folk då denna generation som kommer efter oss tycks vara klistrade vid sina datorer & smartphoners.

Problemet med digitalisera är inte tekniken utan formatet. Vi får hela tiden nya format, alla vill tjäna pengar, och det finns ruskigt stora pengar att tjäna. Det är ju inte säkert att den bästa tekniken vinner alla gånger.. Ta det gamla kriget mellan BetaMax och VCD. BetaMax hade bättre bild-kvalitet, (Eget tycke) men hade inte de stora namnen bakom sig, så därför förlorade BetaMax den tävlingen. Nuförtiden är det frågan om vi skall ha hddvd eller bluray i vår DVD, och innan vi hinner bestämma oss för något av dem dyker det garanterat upp ett nytt format

Om vi nu trots allt vill ha en digital databas där alla kan söka efter olika fynd eller historiska händelser etc. kan man göra som de gjort på regionsmuseumet i Kristianstad. De kallar det för "Minnesluckan", där man kan komma till museumet och söka efter de fynd som finns där. På sådant sätt glömmer man ju inte bort att det finns en "plats" som man kan besöka för att se föremålen. ÄR det många som sitter vid datorerna, så kan man ju ändå ta en tur på museumet för att se andra utställningar

Se mer här.. http://www.regionmuseet.m.se/minnesluckan.htm

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ang långtidsbevarande av digital information
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2011, 21:58 »
Risken med att ha en molndatabas i stil med wikipedia är att gemene man glömmer bort att det finns platser där man kan se dessa ting och få den där speciella upplevelsen. Risken med att digitalisera är risken att vi glömmer bort våra museum, vi kommer att i slutändan ha museum som ingen vill gå till därför att vi kan se det via internet.

Nej, så behöver det alls inte bli. Att förmedla den känsla som kan infinna sig i att se ett föremål eller befinna sig i en byggnad som varit med ”när det en gång hände” kan aldrig efterapas digitalt. Men det gäller att väcka intresset för föremålet eller objektet – att marknadsföra det på ett effektivt sätt. Och där är museerna och kulturminnesvården i detta landet inte sällan helt insnöade.

De kallar det för "Minnesluckan", där man kan komma till museumet och söka efter de fynd som finns där.

”Faktarum” på museer var något som blev våldsamt populärt i svenskt museiväsende runt 1980. Varje museum med självaktning skulle ha ett rum där en kunskapstörstande allmänheten som betalt entré skulle kunna sitta och ”forska”. Som museichef på Malmö museer protesterade jag ofta mot detta helt enkelt därför att tanken var idiotisk. Ett offentligt museum var ju redan en plats som specialintresserade kunde gå till och gratis rådfråga personalen och genom dessa få tillgång till arkiv och samlingar. Det var ju därför museerna fick, och får, 100% offentliga täckningsmedel för sin drift för att upprätthålla bl.a. denna service. Våra offentliga samlingar ägs ju av alla oss svenskar gemensamt, museipersonalen är endast utsedda förvaltare i vår tjänst. Varför då gå till ett ”faktarum” där det i bästa fall endast fanns en person att fråga när man istället, som tidigare, direkt kunde uppsöka den på museet som hade specialkompetens i den fråga man önskade svar på. Problemet var bara att dessa oftast satt i möten i den heliga byråkratins namn och inte hade tid med något så simpelt som den vanliga publiken.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Ang långtidsbevarande av digital information
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2011, 01:12 »
Själv valde jag video-systemet  "Video2000"     ;)  som enligt Wikipedia hade bäst ljud och bild, - men det systemet lades trots det ner 1985-1986.   På detta system spelade jag in de första filmerna på mina barn!!  Jo jag hann föra över filmerna till datorn och jag har en sådan spelare stående nere i källaren.   Jag har även fört över en massa 8mm smalfilm, och även sådana projektorer är ju svårt att få tag i idag, alltså fanns problemet redan innan  digitaliseringens tidevarv.  Hur många har 8mm-film liggande hemma som dom inte kan se idag?

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Ang långtidsbevarande av digital information
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2011, 08:08 »
Att museerna glöms bort på grund av den digitala världen är av allt att döma en myt - snarare blir folk som ser fynden på nätet mer intresserade av att se dem i verkligheten. Jag tycker att jag har hört den här historien om att det digitala ersätter människor och verkliga möten så länge jag har varit i branschen, och det är precis aldrig på det viset. Audioguider har inte ersatt vanliga guider (däremot kan folk få guidningen på sitt eget språk, när de vill) och webbsidor har inte ersatt museibesöken (finns absolut ingenting i besöksstatistiken som stödjer den idén).

Däremot är jag rädd att alltför många museer inte satsar på det digitala, nu när det finns en generation som växer upp med uppfattningen att "det som finns, det finns på nätet"...

//Henrik

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Ang långtidsbevarande av digital information
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2011, 09:33 »
Att museerna glöms bort på grund av den digitala världen är av allt att döma en myt - snarare blir folk som ser fynden på nätet mer intresserade av att se dem i verkligheten. Jag tycker att jag har hört den här historien om att det digitala ersätter människor och verkliga möten så länge jag har varit i branschen, och det är precis aldrig på det viset. Audioguider har inte ersatt vanliga guider (däremot kan folk få guidningen på sitt eget språk, när de vill) och webbsidor har inte ersatt museibesöken (finns absolut ingenting i besöksstatistiken som stödjer den idén).

Jag hoppas du har rätt. :)

När det gäller Audioguider så håller inte jag med riktigt.  Familjen var för några år sedan på resande fot och av någon anledning besökte vi medicinhistoriska museet i Göteborg. I receptionen (om vi nu kan kalla det så) satt en man, som grymtade till lite och gav oss en digital bandspelare med hörlurar. Jag hade tyckt det hade varit roligare med någon vi kunde fråga, en mänsklig kontakt. Men antagligen fanns inte pengar att anställa någon.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Ang långtidsbevarande av digital information
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2011, 11:05 »
Webbsmurfen:

Det finns massor av exempel på otrevlig personal på museer. Hade du föredragit att bara få ett grymtande, och se utställningen utan audioguide?

:)

Det jag menar är att detta knappast är ett argument i frågan. Det man kan se när det gäller audioguider är att besökare som kan gå en vanlig guidad tur på sitt eget språk gör det, men om detta inte finns till hands så tar de gärna en audioguide. Ökad tillgänlighet, helt enkelt.

//Henrik