Författare Ämne: fornminnesbrott?  (läst 6123 gånger)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
fornminnesbrott?
« skrivet: juli 03, 2011, 13:01 »
Tjena, Ni som har varit inne på Facebook på Arkeologiforum, kanske har läst om min gräsmatta, så jag tänkte fortsätta här, då jag har mer frågor.

Av mailet jag fick från länstyrelsen sades bland annat

"Tyvärr finns det ingen som kan ta på sig uppgiften att göra utgrävningar av den här typen.. osov...

Gräver man i anslutning till ett fornlämningsområde bör man vara försiktig eftersom avgränsningen av fornlämningarna i FMIS inte är exakt.  
 
I kulturminneslagen finns en generell anmälningsplikt. Det innebär att man är skyldig att anmäla till Länsstyrelsen om man stöter på under mark dolda fornlämningar vid t.ex. grävningsarbeten. Fornlämningar kan uppträda som äldre murar, mörkfärgade gropar, eldstäder, sotfärgade jordlager, djurben, människoben m.m"

Så följdfrågan är FÅR man som privatperson aktivt leta efter fornfynd på sin EGNA tomt utan att bli misstänkt för fornminnesbrott?  

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: fornminnesbrott?
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2011, 11:54 »
Vad jag förstår så får man som privatperson inte göra ingrepp på fornlämningar, även om de ligger på ens privata mark. Så att aktivt leta efter fornlämningar genom att gräva efter dem borde därmed vara förbjudet. Som sagt så har man anmälningsplikt om man skulle stöta på fornlämningar på sin mark, och i regel så får man då inte heller fortsätta med den aktivitet som lett fram till att man fann fornlämningen.

Om man alltså tex har ett gravfält eller en boplats på sin mark får man alltså varken undersöka den arkeologiskt utan tillstånd eller störa den genom tex markarbeten. 

Sen ska det sägas att det är mycket ovanligt att folk döms för att ha förstört fornlämningar. Eftersom det antagligen inte finns några registrerade fornlämningar på din mark (om än i närheten) så kan du inte antas ha varit medveten om eventuella fornlämningars existens ifall du skulle stöta på någonting.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: fornminnesbrott?
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2011, 12:29 »
Rent allmänt sett tycker jag att lagstiftarna i det här landet ofta tar till brösttoner som felaktigt antyder att de också har musklerna att se till att lagen efterlevs.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: fornminnesbrott?
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2011, 17:12 »
Vad jag förstår så får man som privatperson inte göra ingrepp på fornlämningar, även om de ligger på ens privata mark. Så att aktivt leta efter fornlämningar genom att gräva efter dem borde därmed vara förbjudet. Som sagt så har man anmälningsplikt om man skulle stöta på fornlämningar på sin mark, och i regel så får man då inte heller fortsätta med den aktivitet som lett fram till att man fann fornlämningen.

Om man alltså tex har ett gravfält eller en boplats på sin mark får man alltså varken undersöka den arkeologiskt utan tillstånd eller störa den genom tex markarbeten.  

Sen ska det sägas att det är mycket ovanligt att folk döms för att ha förstört fornlämningar. Eftersom det antagligen inte finns några registrerade fornlämningar på din mark (om än i närheten) så kan du inte antas ha varit medveten om eventuella fornlämningars existens ifall du skulle stöta på någonting.


Spännande.. så om jag vet att det finns tex en fornlämning 30 meter ifrån min tomtgräns, så kan det vara straffbart att stoppa en spade i jorden, därför att jag vet om att det KAN finnas fornfynd även på min trädgård.

Gråzon?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: fornminnesbrott?
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2011, 23:46 »
Nja, om det är 30 m är det nog helt ok att sätta spaden i jorden, men om man hittar någonting så har man förstås rapporteringsplikt och man måste avbryta de arbeten som man håller på med. Med tanke på mängden kända fornlämningar i många delar av landet så skulle det vara omöjligt att ha en 30-50 m stor fredad zon runt varje fornlämning.
 
Om det däremot är 2-3 m till en registrerad fornlämning så är det nog kinkigare, och det skulle hypotetiskt finnas risk att man möjligtvis skulle riskera att ha brutit mot fornminneslagen, då det är svårt utifrån tex FMIS se exakt var gränsen till fornlämningen går.
   

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: fornminnesbrott?
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2011, 23:18 »
Ok! Ville bara försäkra mig om saken. Tackar för hjälpen

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: fornminnesbrott?
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2011, 01:59 »
Nu är det inte ovanligt med ett skyddsområde på 50-100 meter från fast fornlämning. Att aktivt leta efter en fornlämning i ett område där det tidigare inte finns kända fornlämningar är i sig inte olagligt, däremot kan det finnas en hel del andra bestämmelser om att starta grävprojekt. Lagen är dock tydlig på en punkt; om du under ett arbete stöter på en fornlämning eller något du tror är en fornlämning har du skyldighet att stoppa arbetet och omedelbart anmäla detta till länsstyrelsen.

En skyddszon på endast 2-3 m har jag aldrig hört talas om när det gäller fast fornlämning, däremot kan den i vissa sammanhang vara mindre och i andra större än 30 m - allt beroende på vilken typ av arbete man ska utföra och vilken typ av lämning det rör sig om. Är man osäker bör man ta kontakt med sin länsstyrelse.

Magnus Reuterdahl
« Senast ändrad: juli 07, 2011, 06:31 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: fornminnesbrott?
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2011, 00:40 »
Jag menade inte att det skulle finnas en skyddszon på 2-3 meter runt fornlämningar. Vad jag menade var att om man tex har ett gravfält nära sin tomt så brukar det oftast ändå inte vara några problem att utföra vanliga markarbeten (alltså typ gräva rabatter etc, inte saker som husbyggen eller ledningsdragningar) om man är på 20-30 meters avstånd från fornlämningsområdet. Att gräva en rabatt 2 meter från en fast fornlämning kan dock vara kinkigare då det är svårt att veta precis var gränsen för den fasta fornlämningen går.

Om man däremot ska tex bygga ett hus eller gräva ner ledningar så finns det en stor risk att man inte får tillstånd eller måste betala för en utredning om man är inom 50-100 meter från en fast fornlämning. Men jag antog att det inte var det som den här tråden handlar om.

Sen beror det förstås till stor del på fornlämningens karaktär, den lokala länsstyrelsen osv.