Författare Ämne: Bronsåldersyxor betalningsmedel?  (läst 3981 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« skrivet: juli 15, 2011, 07:51 »
Jag har köpt denna dokumentär på DVD: http://www.bbcshop.com/history/history-of-celtic-britain-dvd/invt/bbcdvd3372/ och vill bara ha en bekräftelse på ett påstående i denna serie och om det stämmer för Skandinavien.

Det gäller yxor av brons som mer är miniatyrer, utan direkt praktisk användning, och som tydligen hittats i större mängder på vissa platser i nuvarande Storbritannien. Dessa skall ha använts som betalningsmedel inte bara på de Brittiska öarna utan i en större handel mellan områden i nuvarande Europa.

Är det något man har hittat spår av även här i Skandinavien? Frågan är också en pusselbit kring tidiga vägsystem.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2011, 09:49 »
Märklig att kunna påstå att en bronsyxa, låt vara i miniatyrform, skulle ha varit betalningsmedel. Hur i hela friden kan man leda en sådan idé till ett vettigt påstående? Liknande miniatyryxor finns i Norden också. Antalet beror förstås på hur liten en yxa ska vara för att kallas "miniatyr". Det finns också miniatyrsvärd som definitivt inte kan ha haft en praktisk funktion. Råkade på min hylla ha Evert Baudous gamla klassiska bibel av genomgången av alla bronsföremål från yngre bronsåldern i Skandinavien. Den kom ut redan 1960 och då fanns det tydligen inte mindre än dryga hundratalet miniatyrsvärd funna i Skandinavien.

Det ligger väl närmare till hands att tänka sig att detta är gravgåvor som passar till gällande gravskick. Samtliga dessa miniatyrvapen verkar ligga under yngre bronsåldern. Då hade man övergett kistbegravningar; de döda kremerades och askan och de brända småbenen lades i gravurnor eller myllades ner i jorden. Det var ju då fullständigt omöjligt att få plats med ett helt svärd eller en större yxa i urnan. Av t.ex. miniatyrsvärden var år 1960 29 funna i säkra gravar. Av resterande verkar de flesta ha varit lösfynd. Det finns också en intressant ekkistegrav på Nationalmuseet i Köpenhamn. En ung man har begravts med bl.a. ett bronssvärd i lång svärdsskida. Vid begravningen har man emellertid bytt ut det långa svärdet mot ett miniatyrsvärd som man stuckit in i skidan. Snåla släktingar fanns redan under bronsåldern  :)
 
 

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2011, 11:53 »
De allra första mynten är de kinesiska knivmynten om jag inte missminner mig..... jag tycker inte alls att tanken är så långsökt, tvärtom kan jag ana en kontinuitet från de flintyxedepåer man har funnit, bland annat på Gotland.

De där släktingarna - om det ens var de som begravde mannen ifråga - behöver alls inte ha varit snåla. Det kan röra sig om symbolhandlingar, som att svärdet blivit offrat i en mosse eller vad som helst.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2011, 16:42 »
Tack för svaren. Jag tycker att serien tar ut svängarna lite så därför är det bra att kunna kontrollera med alla kunniga här. En mer spännande sak och mindre kontroversiell var att dom visade hur man bröt koppar under bronsåldern i en gruva i Cornwall.

Nere på 10 meters djup, i smala gångar, totalt mörkt och stenar och ben som verktyg.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2011, 18:24 »
Hittade en länk till det fynd som diskuterades i serien:

http://www.archaeology.co.uk/articles/massive-hoard-of-bronze-age-axes-found.htm

Thomas I

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2011, 19:02 »
Egentligen skulle det inte behöva vara så långsökt. I alla tider har människan varit lat och bekväm. Om behovet efter kött, hudar eller kanske någons dotter fanns, så varför skulle inte en bronsyxa, svärd etc vara en värdig bytesvara, speciellt då brons var en mindre vanlig och en exotisk metall, speciellt i början av bronsåldern

Däremot köper inte jag heller att man hade speciella "mindre" yxor för handel, utan som Sven säger att de användes nog därför att det var svårt att få ned en stridsyxa/svärd i en urna

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2011, 07:38 »
Teorin om miniatyrer av bronsyxor som betalningsmedel nämns även i Fornvännen: http://fornvannen.se/pdf/1920talet/1925_035.pdf

Läs på sidan 48.

Detta utesluter inte tanken om gravgåvor.

Thomas I


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2011, 17:04 »
Dokumentären som jag refereat till finns här om ni vill titta: http://www.youtube.com/watch?v=QDCwVVvWP1c

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2011, 19:54 »
Det finns miniatyryxor också från neolitikum, t.ex. miniatyr-båtyxor i bergart från mellan-neolitikum. Antagligen för någon form av kultbruk. Kanske är det en tradition som fortsatt in i bronsålder.

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Bronsåldersyxor betalningsmedel?
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2011, 14:43 »

Bronsålderns svärd, spjut och yxor har tydligen haft en symbolisk - och därvid rituell - betydelse.
När man gör Harald Hårfagres första son till konung i Norge döps han E-rik. Sen får han tillnamnet Blòtøks.

När man senare avbildar 'Norges eviga konung' - Olav den helige - har han just yxan som sin signatur, vid sidan av lejonet och riksäpplet.  Yxan finns fortfarande kvar i dagens norska riksvapen, medan svärdet (fortfarande) ligger i dom danska leoparders och det finska lejonets tassar.

Vackert formade och slipade miniatyrer av yxor har funnits även i stenåldersfynd. Bronsålderns små 'skägg-yxor' törs ha haft en liknande funktion. Man får givetvis skilja miniatyr-yxor från brons- och järntackor, som givetvis kan tjänat som 'rena' betalningsmedel.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”