Författare Ämne: Bronsåldersvägen i Malmö  (läst 8094 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Bronsåldersvägen i Malmö
« skrivet: juli 08, 2011, 20:53 »
Detta är en saxad tråkig historia om hur arkeologer tvingas att arbeta när man hittar sensationella fynd. Samtidigt är den en positiv historia om att en golfbana kanske inte förstör kulturarvet.  Artikeln är säkert 15 år gammal och från Aftonbladet.

Unik bronsåldersväg funnen vid motorvägsbygge
MALMÖ. Där den framtida motorvägen till Öresundsbron ska dras fram har arkeologerna i elfte timmen gjort ett unikt fynd - en stenlagd bronsåldersväg med hjulspår.
Vägen är som yngst runt 3000 år gammal men kan vara äldre. Hittills har ingen motsvarighet hittats någon annanstans i Skandinavien.
- Nej, inte vad jag vet. En så välbevarad stensättning där man i stort sett kan mäta hjulaxelns bredd finns inte på något annat håll, säger biträdande stadsantikvarien i Malmö, Ingmar Billberg, ansvarig för utgrävningarna vid bygget av yttre ringvägen och anslutningarna till Öresundsbron.
Den stenlagda vägen upptäcktes i fredags under en kulle i Kvarnby golfbana utanför Malmö, där yttre ringvägen ska dras fram. Arkeologerna har hamnat i tidsnöd - utgrävningarna skulle redan ha varit klara - men de har fått ytterligare några dagar på sig. Under dessa ska de försöka ta upp en del av vägen och forsla den till museet i Malmö.

90 cm mellan hjulen
Bronsåldersvägen är ungefär 1,5 meter bred och går tvärs över schaktet på 60-70 meters bredd som tagits upp för vägbygget. Den fortsätter sedan in under matjorden. Hur långt och vart den leder vet ingen.
- Om det har varit en allmän väg eller om den leder till något speciellt ställe vet vi inte, säger Billberg.
Hur brett var det då mellan hjulen på bronsåldersvagnarna? 85-90 centimeter, att döma av hjulspåren. Det är samma bredd som hjulaxlarna hade under järnåldern.
På golfbanan har arkeologerna också funnit bronsåldershus. Vid Sunnanå norr om Malmö, där det också pågår vägarbeten, har arkeologerna hittat några vikingatida hus och omkring 3 000 stolphål, som kan ha varit en palissad längs Segeån. I jorden fanns också en 10-15 centimeter stor lerfigur som föreställer en visent eller en bock med horn.
- Den bör dateras till äldre järnåldern. Vi letar efter paralleller till den.
Utgrävningarna i samband med de stora vägarbetena kring Malmö fortsätter på olika platser under sommaren. Ingmar Billberg väntar sig fler fynd

Pasted from <http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9806/03/telegram/inrikes24.html>

Thomas I HK + 18

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2011, 21:21 »
Detta är en saxad tråkig historia om hur arkeologer tvingas att arbeta när man hittar sensationella fynd. Samtidigt är den en positiv historia om att en golfbana kanske inte förstör kulturarvet.  Artikeln är säkert 15 år gammal och från Aftonbladet.

Unik bronsåldersväg funnen vid motorvägsbygge
MALMÖ. Där den framtida motorvägen till Öresundsbron ska dras fram har arkeologerna i elfte timmen gjort ett unikt fynd - en stenlagd bronsåldersväg med hjulspår.
Vägen är som yngst runt 3000 år gammal men kan vara äldre. Hittills har ingen motsvarighet hittats någon annanstans i Skandinavien.
- Nej, inte vad jag vet. En så välbevarad stensättning där man i stort sett kan mäta hjulaxelns bredd finns inte på något annat håll, säger biträdande stadsantikvarien i Malmö, Ingmar Billberg, ansvarig för utgrävningarna vid bygget av yttre ringvägen och anslutningarna till Öresundsbron.
Den stenlagda vägen upptäcktes i fredags under en kulle i Kvarnby golfbana utanför Malmö, där yttre ringvägen ska dras fram. Arkeologerna har hamnat i tidsnöd - utgrävningarna skulle redan ha varit klara - men de har fått ytterligare några dagar på sig. Under dessa ska de försöka ta upp en del av vägen och forsla den till museet i Malmö.

90 cm mellan hjulen
Bronsåldersvägen är ungefär 1,5 meter bred och går tvärs över schaktet på 60-70 meters bredd som tagits upp för vägbygget. Den fortsätter sedan in under matjorden. Hur långt och vart den leder vet ingen.
- Om det har varit en allmän väg eller om den leder till något speciellt ställe vet vi inte, säger Billberg.
Hur brett var det då mellan hjulen på bronsåldersvagnarna? 85-90 centimeter, att döma av hjulspåren. Det är samma bredd som hjulaxlarna hade under järnåldern.
På golfbanan har arkeologerna också funnit bronsåldershus. Vid Sunnanå norr om Malmö, där det också pågår vägarbeten, har arkeologerna hittat några vikingatida hus och omkring 3 000 stolphål, som kan ha varit en palissad längs Segeån. I jorden fanns också en 10-15 centimeter stor lerfigur som föreställer en visent eller en bock med horn.
- Den bör dateras till äldre järnåldern. Vi letar efter paralleller till den.
Utgrävningarna i samband med de stora vägarbetena kring Malmö fortsätter på olika platser under sommaren. Ingmar Billberg väntar sig fler fynd

Pasted from <http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9806/03/telegram/inrikes24.html>

Thomas I HK + 18

Sådant irriterar mig. En arkeolog kan aldrig veta innan en utgrävning startar vad de kan råka på. Att dessutom jobba under tidspress kan innebära att man hastar och missar viktiga fynd. Detta är ingen bra lösning. Ni får ursäkta, men vad i (valfri svordom) gör det om det tar 2-3 veckor längre. Här har vi ett par tusen års historia som samhället vill förstöra med en väg? kan inte då samhället vänta, och visa våra förfäder en gnutta respekt innan vi plöjer/vandaliserar & krossar deras gravfält/boplatser 

Det finns saker som är ovärdeliga, pengar och stress är inte något av dem

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2011, 21:28 »
Citera
En arkeolog kan aldrig veta innan en utgrävning startar vad de kan råka på.

En arkeolog som använder sig av professionellt arkeologisk prospektering kan veta väldig mycket innan första spadetaget  ;)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2011, 21:31 »
En arkeolog som använder sig av professionellt arkeologisk prospektering kan veta väldig mycket innan första spadetaget  ;)

Kanske sant, men det finns alltid fynd som kan överaska, som man inte räknat med.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2011, 22:13 »
Finns andra intressanta frågor kring denna väg och en är om man kan visa att vägen gått från Uppåkra ner till Trelleborg under perioden 100 fKr till år 1000 ekr.

Det finns en karta,  från 1684 av Gerhard von Buhrman(Krigsarkivet), som visar på att det fanns en väg, men den är  minst 700 år yngre för att visa en eventuell koppling.

http://www.ts.skane.se/

Thomas I 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2011, 15:33 »
Denna väg är känd sedan länge. Finansministern Per Edvin Sköld har skrivit om den i boken Söderslätts förhistoria 1968 (en intressant och fortfarande läsvärd bok). Själv har jag skrivit om den på sidan 98-100 här:
http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/Skanes historia 1.pdf

Artiklar om vägen har också publicerats senare, bl.a. i tidskriften Ale.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2011, 19:57 »
Nej, det är inga nyheter med själva vägen men texten gav ett nytt ljus kring den lilla tid grävningarna hade för att ta hand om och utforska fynd som man hittar "fem i tolv".

Problemet för oss amatörer är att vi inte har de källor som ni proffs har tillgång till. Tidskriften Ale är inte digitaliseradsom Fornvännen men jag skall nog bli medlem för att kunna läsa skriften.

Jag har läst lite om Uppåkra-Trelleborgsvägen i det material man kan läsa om på den gamla Uppåkrasajten. Läste först en rapport där man nämnde en sväng om Tygelsjö för vägen och var mer svävande om sträckningen över Lockarp och Hököpinge.

Hittade sedan "Trelleborg and The Southern Plain During The Iron Age"(Bengt Jacobsson) sidan 210 där det finns två vägar ner från Malmö. Per Edvin Skölds tankar finns också redovisade där. Burmans karta med två vägar, en som startar kring Tygelsjö och följer nuvarande E6 (efter Vellinge), och den andra som bara finns kvar mellan Lockarp och Hököpinge, stämmer med detta.

Thomas Ivarsson
« Senast ändrad: juli 09, 2011, 20:29 av Frågvis Amatör »

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #7 skrivet: januari 30, 2013, 18:40 »
Missade denna tråd när den var färsk, men vilket Raä-nr har fyndet?
Hur ligger vägen i förhållande till flintgruvorna med Raä-nr Södra Sallerup 10:1 & 18:1 och har vi ett påvisat samband mellan dem och vägen?
Vet vi mer om vägens början och slut nu? Någon förmodad hamnplats t.ex.?
Finns det nu någon säker datering och hur är den i så fall gjord?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #8 skrivet: januari 30, 2013, 21:32 »
CarlH:
Jag gissar på Husie 67:3 och Husie 67:4.

Vägbiten finns på en bild i Sveriges Historia 13 000 f.kr-600 e.kr på sidan 299.

Vad jag kommer ihåg fryste man ner vägbiten och flyttade den till Tekniska Museet i Malmö men jag är tveksam till om den finns kvar.

Marja Eriksson har skrivit om vägen här i Uppåkra-publikationerna:

http://www.uppakra.se/backup/docs/uppakra4/16_Erikson_U4.pdf

Thomas I

Utloggad Staffan Anberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
  • Mitt arbete sedan 30 år
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2013, 15:10 »
Jag har grävt i delar av den vägen, själva PG-maximum låg och skvalpade där och dränerade och gjorde med tiden  marken lagom farbar. Sedan byggde man till den på vissa ställen... Som det väl handlade om kanske... Ingen vettig referens i all hast, men 4 mil brukar man väl tänka sig? Nämnde Billberg har visat mig, men det exakta får man kolla

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2013, 21:03 »
CarlH:
Jag gissar på Husie 67:3 och Husie 67:4.

Vägbiten finns på en bild i Sveriges Historia 13 000 f.kr-600 e.kr på sidan 299.

Vad jag kommer ihåg fryste man ner vägbiten och flyttade den till Tekniska Museet i Malmö men jag är tveksam till om den finns kvar.

Marja Eriksson har skrivit om vägen här i Uppåkra-publikationerna:

http://www.uppakra.se/backup/docs/uppakra4/16_Erikson_U4.pdf

Thomas I

Det här var så intressant, så jag har "forskat" vidare i det.
För det första finns en artikel i Populär Arkeologi (98:3) av Raimond Thörn. Är man prenumerant på PA (kostar visst 100:-/år), så har man tillgång till deras digitala arkiv och där finns en länk, som skall leda till artikeln, men som i stället ledde mig till en annan mycket intressant artikel om Kaupang i Vestfold (Där Ragnvald vagnstyraren var kung - och en pollett trillade ned!). Tror det i stället var 5 länkar ned som ledde rätt.
Jag har skaffat den arkeologiska rapporten (Rapport över arkeologisk slutundersökning Öresundsförbindelsen Södra Sallerup 15C & A Mia Winkler, Rapport nr 28 Malmö Kulturmiljö 2004) och det är riktigt spännande läsning.
Raä-nr är Södra Sallerup 64:1.
Vägen går i ÖSÖ-VNV riktning, så det är inte den som Marja har skrivit sin utmärkta artikel om.
Vägen beskrivs som att den ursprungligen var en hålväg, som sedan blivit stensatt.
Det mest märkliga med vägen är att den övergavs för ca 3000 år sedan och då byggde någon ett hus över och längs med vägen (12,6 x 5 m), så att vägen blev stengolv i huset. Dessutom har ett antal härdar och gropar anlagts ovanpå vägen.

Någon direkt förklaring till vägens ursprungspunkt och slutdestination har man inte hittat. Vad jag förstår så hittade man också en annan väg som liknade denna väsentligt längre västerut (vid robotskjutfältet 14A  Rapport  nr 26 i samma serie).
Uppenbarligen har kärrorna varit tungt lastade och i rapporten spekuleras i ett eventuellt samband med de närbelägna flintbrotten, men de tycker att vägens riktning är åt fel håll.

(Jag har en uppgift om att den vägstump (2 x 2 m) som man frös ned och sedan stoppade i en stålvagga har skickats vidare till Statens Vägmuseum i Borlänge.)

Man konstaterar att detta är det tidigaste fyndet i norden av stenlagd väg.
...och den tidigaste anlagda färdvägen (till skillnad från processionsväg) för kärra bakom dragdjur vill jag tillägga.

Vad annat än transport av flinta skulle kunna motivera anläggandet av denna väg?
Om flintbrotten var ursprungspunkt, vilken var slutdestinationen?

Det naturliga borde väl att ta sig till närmsta seglingsbara vatendrag. Sege å är inte långt borta, men hur långt var den seglingsbar för 3000 år sedan.
.. och varför upphörde behovet av vägen för 3000 år sedan? Flinta fortsatte man ju att bryta i närheten.

Betydligt längre mot nordost ligger Holmängen nära Görlövs bro över Sege å (som Marjas väg korsar där). Vid Holmängen har man hittat en vikingatida brygganläggning (kan inte se att Raä har märkt ut den) med ca 1500 stolphål. 15 x 220 m var ingen liten brygga. (Raport Nr 34 i samma serie.)
Kan det ha funnits någon föregångare från bronsåldern här eller längre uppför Sege å?

Det finns också mycket kortfattade beskrivningar av dessa fynd i boken Föresundsförbindelsen som man kan köpa billigt på Bokborsen.se.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #11 skrivet: februari 12, 2013, 20:18 »
CarlH. Tack för bra sammanfattning av rapporterna.

Thomas I

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Bronsåldersvägen i Malmö
« Svar #12 skrivet: februari 13, 2013, 22:38 »
Ber att få göra en liten korrigering och en komplettering.
Robotskjutfältet ligger inte alls lång västerut från Södra Sallerup 64:1 som jag skrev.
Det var det närmast undersökningsområdet i VSV-lig riktning.
Där hittade man dels en stensatt bronsåldersväg, väldigt snarlik Södra Sallerup 64:1, men den var inte överlagrad av senare lämningar och dessutom en järnåldersväg.
I Fornsök har man inte satt ut riktningarna på vägarna, vilket är nödvändigt för en ev. tolkning.
Raä-nr är Husie 67:3 & Husie 67:4, så du var inte långt ifrån Thomas I!
Dessa skall finnas beskrivna i Rapport 26 Hans Ekerow & Johan Ingwald 2002. Örersundsförbindelsen Robotskjutfältet 14 A-B.
Har inte själv tillgång till rapporten. Någon som har?

Har i Fornsök hittat en helt annan stenlagd väg långt västerut från denna plats:  Bunkeflo 3:1.
Hittad 1949 17 m lång och 2 m bred stenlagd  med knytnävsstora stenar.
Riktning ONO!
Ingen säker datering gjord.
Rapport skall finnas i Malmö Museums arkiv.
Någon i dess närhet som kan kolla den?
CarlH