Författare Ämne: Uppdatering av programvaran  (läst 13870 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Uppdatering av programvaran
« skrivet: juli 08, 2011, 19:44 »
Som ni märker så har det hänt en del. Det temat vi använde stödjs inte i den nya versionen vilket gjort att vi valt ett annat, i alla fall för tillfället. I denna version finns funktioner som gör att det blir svårare att registrera spamkonton.

Jag tror inte att forumets funktioner är särskilt mycket förändrade på "utsidan". Vi har dock valt att inte lägga till några extra funktioner i inledningsskedet vilket innebär att följande funktioner inte är tillgängliga för tillfället:

* Senaste inlägg längst ner i forumet.
* Kontaktformulär.
* Antal ämnen med olästa inlägg.
* Utökad profilinformation.
* Dela-knappar (till Facebook mm).

Vi kan tyvärr inte garantera att dessa funktioner kommer tillbaka. Vi kommer dock att undersöka möjligheten att lägga till dessa framöver. En annan anledning att hålla forumet så avskalat som möjligt är att det underlättar uppdatering till nya versioner.

Skriv gärna vad ni tycker som en kommentar till till detta inlägg. Har ni önskemål på ytterligare funktioner så skriv gärna en rad så tar vi med det i beräkningen. Är det något som inte fungerar som det ska så vill vi såklart gärna veta det.

Hälsningar
Johan Carlström - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2011, 20:04 »
Funktionen har jag ingenting emot, däremot utseendet. Skulle uppskattas med lite färger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2011, 20:38 »
Saknar listan med senaste inlägg men jag kan ha missat eller så kommer det senare.

Thomas I

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2011, 21:13 »
Listan med senaste inlägg ser jag som oundgänglig. Utseende är bara "yta"... :)
/Anders

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2011, 21:50 »
Först och främst skulle jag vilja tacka Gorm och alla ni andra för allt arbete ni lägger ner och för att detta fantastiska forum finns. Den enda anmärkning jag har är att jag saknar den behagliga gröna färgen som fanns innan, även om den bara är "yta".

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2011, 23:07 »
Först och främst skulle jag vilja tacka Gorm och alla ni andra för allt arbete ni lägger ner och för att detta fantastiska forum finns. Den enda anmärkning jag har är att jag saknar den behagliga gröna färgen som fanns innan, även om den bara är "yta".

Tackar och bockar! Själv gillar jag när det är ljust och avskalat men lite färg ska nog gå att ordna. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2011, 12:29 »
Jag var tvungen att återställa databasen till en backup som jag tog sent igår kväll. Jag tror jag har meddelat alla vars inlägg försvann och ber om ursäkt för det inträffade.

Längst ner på sidan finns en länk till de senaste inläggen, inte riktigt samma funktion som tidigare men alltid nåt:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?action=recent

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2011, 16:36 »
Vårt systerforum i Norge (www.arkeologiforum.no) har också fått ändrad layout. Men där finns en lista längst ner som jag saknar på det svenska forumet, nämligen en lista på "Nyeste innlegg". Kan vi inte få det också här?
Även om jag främst skulle vilja ha valet att få fram listan på olästa inlägg sen sist jag besökte forumet, och även den större listan på olästa inlägg överhuvudtaget (man hinner inte alltid med att läsa olästa inlägg vid varje besök).
Länken till http://www.arkeologiforum.se/bloggar/ kan också få läggas tillbaka. Men det finns väl statistik som visar vad användarna har klickat på för listor och länkar som därmed indirekt visar vilka funktioner vi nu kanske saknar.
/Jan
PS Tack för ett bra forum!
edit: hittade funktionen "Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök". Tack för den (längst upp till höger), där finns också den användbara "Visa nya svar på dina inlägg".

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2011, 18:00 »
Som jag påpekade redan i första inlägget i denna tråd så var "senaste inlägg" en funktion som inte är på plats än. Det är den dock nu tillsammans med kontaktformuläret. :)

Länken till olästa inlägg sedan senaste besöket återfinns mycket riktigt längst upp till höger. Jag ska se om det går att få dit antalet olästa inlägg också.

/Johan

Edit: Lite kul att vi valde samma tema även om antalet vettiga alternativ är ganska få sedan senaste uppdateringen. Fler kommer. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2011, 18:49 »
Ang länkar till Facebook och bloggar så har jag lagt in dem som underforum där man vidarebefordras när man klickar, i alla fall tills vidare (och enklast möjliga lösning).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #10 skrivet: juli 09, 2011, 19:03 »
Stort tack för att du tagit itu med problemen och löst dom, samt fått in nya funktioner på kuppen.   :)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #11 skrivet: juli 13, 2011, 23:17 »
Jodå  - det nya-nya gränssnittet är ok -  men jag har inte samma inställningar på sidan nu verkar det.
Jag får upp de senaste inläggen - även om det är i samma ämne.
Tidigare fick jag upp de senaste inläggen i tio olika ämne.

Hur ändrar jag inställningarna för att få tillbaka det?

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #12 skrivet: juli 14, 2011, 07:46 »
Lika som arkeologiforum.no

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #13 skrivet: juli 14, 2011, 09:51 »
Jodå  - det nya-nya gränssnittet är ok -  men jag har inte samma inställningar på sidan nu verkar det.
Jag får upp de senaste inläggen - även om det är i samma ämne.
Tidigare fick jag upp de senaste inläggen i tio olika ämne.

Hur ändrar jag inställningarna för att få tillbaka det?
Som Johan (alias Gorm) meddelade så kom inte alla funktioner med vid uppdateringen som gav oss den senaste layouten:
Citera
* Senaste inlägg längst ner i forumet.
* Kontaktformulär.
* Antal ämnen med olästa inlägg.
* Utökad profilinformation.
* Dela-knappar (till Facebook mm).
En del har senare lagts in, men bl.a. finns inte "Antal ämnen med olästa inlägg". Så det är inget man själv kan ställa in. Johan kommer säkert återkomma kring funktionerna.
/Jan

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #14 skrivet: juli 14, 2011, 11:23 »
Vad är ett gränssnitt? Om ni menar layouten (hatar engelska låneord) så tycker jag att det är svårare att få en överblick; den gröna färgen var vilsammare för ögonen.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #15 skrivet: juli 14, 2011, 11:31 »
Håller med om den gröna färgen, den var oerhört behaglig efter en dag av bleka nyttoprogram.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #16 skrivet: juli 14, 2011, 19:01 »
Hållr med de föregående inläggen om att det var behagligare med den gröna färgen..

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #17 skrivet: juli 14, 2011, 19:26 »
Ja, lite mer färger skulle inte skada.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #18 skrivet: juli 15, 2011, 12:02 »
Det tema vi använde tidigare finns tyvärr inte för denna version av forumets programvara och vi valde att prioritera säkerhet framför form. Möjligtvis kommer en uppdatering eller något snarlikt tema framöver. Min tanke är dock att hålla det avskalat och möjligtvis låta användaren själv välja färgskala.


När gamla funktioner (förhoppningsvis) kommer tillbaka så kommer jag att skriva det här.


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppdatering av programvaran
« Svar #19 skrivet: juli 21, 2011, 22:43 »
Saknar fönstret med senaste trådar med nya inlägg.   Möjligheten att finna trådar man redan läst blir mycket sämre.  Fönstret med nyliga inlägg tycker jag känns onödigt, ibland (ofta) fylls detta av inlägg till en och samma tråd och fyller då ingen funktion.

Det var bättre förr  ;D


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"