Författare Ämne: Kultur = konstgjord andning?  (läst 5721 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Kultur = konstgjord andning?
« skrivet: juli 07, 2011, 10:07 »
Jag läste i Sydsvenskan en krönikör so m skrev om "konstgjord andning" , dvs bidrag till kulturen >:(
Vad jag kan se har större delen av kulturen i historisk tid finansierats genom skatter, tionden, mm och saknad "företagsekoniomisk lönsamhet"
Undantaget är väl USA, där privata företrag finansierat en del av kulturen.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2011, 11:59 »
"Denna grävning sponsras av McDonalds...." Nej tack!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2011, 12:27 »
"Denna grävning sponsras av McDonalds...." Nej tack!

Men "denna grävning betalas av Svevia" är alltså ok?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2011, 12:46 »
Citera
"Denna grävning sponsras av McDonalds...." Nej tack!

Om du inte vill ha denna sponsring, kan du skicka pengarna till mig istället?  :)
Jag kan tänka mig många spännande projekt ...  

Vänta ett ögonblick - var inte en av Sveriges största forskningsgrävningar finansierat av en av Sveriges främsta förtag och industriledare ?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2011, 15:45 »
Men "denna grävning betalas av Svevia" är alltså ok?


Vad är Svevia?

Jag är emot sponsring, lobbying och reklam i största allmänhet; ser det som andlig kulturförstöring....... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2011, 16:21 »
Vad är Svevia?

Jag är emot sponsring, lobbying och reklam i största allmänhet; ser det som andlig kulturförstöring....... ;)

Svevia är det som förut hette Vägverket produktion, ett fristående men statligt ägt bolag. Dom tillsammans med andra byggjättar betalar ju för en hel del grävning idag.
Är det bättre att vårt samhälles behov av modern infrastuktur talar om var vi ska gräva än att t.ex. McDonalds önskan att få goodwill bestämmer det?  Rent spontant låter det som om McDonalds sponsring borde gå att använda på ett för forskningen vettigare sätt. Det bli svårt att övertala Svevia att motorvägen borde breddas till 12 filer då den 4-filiga bara snuddar i utkanten av ett förmodat arkeologiskt intressant område...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2011, 16:43 »
Min poäng var att man inte kunde leva enbart på privat sponsring, stöd från skattepengar behövs.
Även privat finansierade utgrävningen måste följa vissa regler.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2011, 17:37 »
Min poäng var att man inte kunde leva enbart på privat sponsring, stöd från skattepengar behövs.
Även privat finansierade utgrävningen måste följa vissa regler.

Jag kan se vissa problem med "privat finanserade". Så som jag ser det KAN viss typ av utgrävning lätt favoriseras. En oro finns även att de som bidragit med pengar styr utgrävningen, och redovisar det som de anser vara av värde.

En annan grej som jag vet varit uppe i någon annan tråd, är risken att vissa föremål ifrån utgrävningar försvinner och hamnar hos privata samlingar

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2011, 19:39 »
Sjukvård och kulturella arv ska till större del finansieras statligt. "Modern" konst (dvs tråkiga män och kvinnor som sitter och kladdar på papper och sedan brölar om "fantastisk konst") kan vara hur privat som helst, då sådan typ av konst är elitisk.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2011, 21:34 »
Min poäng var att man inte kunde leva enbart på privat sponsring, stöd från skattepengar behövs.
Även privat finansierade utgrävningen måste följa vissa regler.

Tittar man till idrotten och det övriga kulturlivet så ligger det en statlig och kommunal finansiering i botten. Dit hör givetvis alla institutioner som tar hand om våra etablerade kulturminnen.

Sen har vi en rad kulturminnen som fortfarande ligger begravt. En väsentlig del av dagens utgrävningar sponsras ju redan av markägare och egendomsutvecklare, via lag. Då kan man ju tänka sej att vettiga företag också frivilligt kan sponsra lokala initiativ till (professionella) inventeringar och utgrävningar - likaväl som dom sponsrar speciella konserter och idrottsarrangemang. I sådana fall ges sponsor vissa rättigheter under arrangemanget (till egna anställda), samt i reklamsyfte. För övrigt är det arrangörens ansvar att organisering och ekonomi följer vedertagna stadgar...

Nu förutsätter jag att initiativet till utgrävningar kommer från en lokalhistorisk förening eller liknande miljö. Projektgruppen får hursomhelst anlita professionella arkeologer. Deras utmaning är sen att hitta företag som kan se en egennytta i att stöda projektet. Det innebär som regel att projektgruppen får hjälpa dom på traven och utveckla sakliga förslag på hur företaget kan delta och profilera sej genom projektet. 'Sponsor-arbete' kallas det inom idrotten.

Nu kan ju envar tidning med kurant budget få mycket ut av att sponsra - och sen täcka - en spännande utgrävning. Så snart man hittat något konkret av historiskt intresse har dom dessutom en NY och tydlig marknadsprofil som kan utnyttjas - typ: "Vi gräver fram sanningen - Ystad Allehanda".  8)

Får man en (lokal/regional) tidning med på laget visar det sej ofta att andra (lokala/regionala) företag ser sej nytta av att delta. Större utgrävningar av nationellt intresse kan givetvis utnyttja den uppmärksamhet dom får till att dra in större företag i en "stödgrupp". Då får man givetvis acceptera att ett SJ, ICA eller Cederroth sen kan smycka sej i skenet av våra kulturinstitutioner - som 'aktiva', 'medvetna' och 'ansvariga' samhällsaktörer. Det stämmer förövrigt rätt bra med den ständiga efterfrågan efter 'etik och samhällsansvar i näringslivet'...  ;)
  
    
« Senast ändrad: juli 07, 2011, 22:05 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #10 skrivet: juli 07, 2011, 23:06 »
Jag kan se vissa problem med "privat finanserade". Så som jag ser det KAN viss typ av utgrävning lätt favoriseras. En oro finns även att de som bidragit med pengar styr utgrävningen, och redovisar det som de anser vara av värde.

En annan grej som jag vet varit uppe i någon annan tråd, är risken att vissa föremål ifrån utgrävningar försvinner och hamnar hos privata samlingar

Sant, men det främsta finansieringsinstrumentet idag är ändå mycket trubbigare,  man gräver idag på ytor som som bestämms av helt andra kriterier än arkeologiska. På sin höjd kan man välja vilka av dessa områden man ska lägag extra krut på.

Risken att sponsring medför en riktad insats mot en för sponsorn önskvärd typ av grävningar måste vägas med det faktum att forskare idag också riktar sin forkning efter eget tycke eller finansiärens pipa, och inte alls alltid med forskingens som helhet i första rummet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #11 skrivet: juli 07, 2011, 23:09 »
Tittar man till idrotten och det övriga kulturlivet så ligger det en statlig och kommunal finansiering i botten. Dit hör givetvis alla institutioner som tar hand om våra etablerade kulturminnen.

Sen har vi en rad kulturminnen som fortfarande ligger begravt. En väsentlig del av dagens utgrävningar sponsras ju redan av markägare och egendomsutvecklare, via lag. Då kan man ju tänka sej att vettiga företag också frivilligt kan sponsra lokala initiativ till (professionella) inventeringar och utgrävningar - likaväl som dom sponsrar speciella konserter och idrottsarrangemang. I sådana fall ges sponsor vissa rättigheter under arrangemanget (till egna anställda), samt i reklamsyfte. För övrigt är det arrangörens ansvar att organisering och ekonomi följer vedertagna stadgar...

Nu förutsätter jag att initiativet till utgrävningar kommer från en lokalhistorisk förening eller liknande miljö. Projektgruppen får hursomhelst anlita professionella arkeologer. Deras utmaning är sen att hitta företag som kan se en egennytta i att stöda projektet. Det innebär som regel att projektgruppen får hjälpa dom på traven och utveckla sakliga förslag på hur företaget kan delta och profilera sej genom projektet. 'Sponsor-arbete' kallas det inom idrotten.

Nu kan ju envar tidning med kurant budget få mycket ut av att sponsra - och sen täcka - en spännande utgrävning. Så snart man hittat något konkret av historiskt intresse har dom dessutom en NY och tydlig marknadsprofil som kan utnyttjas - typ: "Vi gräver fram sanningen - Ystad Allehanda".  8)

Får man en (lokal/regional) tidning med på laget visar det sej ofta att andra (lokala/regionala) företag ser sej nytta av att delta. Större utgrävningar av nationellt intresse kan givetvis utnyttja den uppmärksamhet dom får till att dra in större företag i en "stödgrupp". Då får man givetvis acceptera att ett SJ, ICA eller Cederroth sen kan smycka sej i skenet av våra kulturinstitutioner - som 'aktiva', 'medvetna' och 'ansvariga' samhällsaktörer. Det stämmer förövrigt rätt bra med den ständiga efterfrågan efter 'etik och samhällsansvar i näringslivet'...  ;)
  
    

Väl skrivet, instämmer helt!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kultur = konstgjord andning?
« Svar #12 skrivet: juli 08, 2011, 09:35 »
Problemet med uppdragsgivare inom arkeologi och historieforskning återfins även på den skattefinansierade sidan.
Även politiker fattar beslut som inte alltid gynnar en fri forskning och framförandet av kulturarvet
Om vi tycker vi har råd kan vi naturligtvis avstå från sponsring - men just nu tycks arkeologin och historieforskningen inte översvämmas av statliga pengar..