Författare Ämne: Kvarnsten - eller?  (läst 6761 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Kvarnsten - eller?
« skrivet: juli 05, 2011, 01:38 »


Jag ”städade” utkanten på min tomt – och vad dök upp om inte denna sten. Jag är lite fundersam om den. Den verkar vara man made genom slipning – och man har huggit en ”ränna” i bortre änden och rännan har fått mjuka kanter genom åren.
 
Normalt har vi bara kalksten här –det kan nu vara ett flyttblock som fått sin form i inlandsisen – men då borde den ligga djupare ned, den här låg på och över markytan. Mitt hus är snart 100 år gammalt så här har bott mycket folk genom tiderna – så någon kan ha baxat hit stenen?

Kan det vara en gammal kvarnsten?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Kvarnsten - eller?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2011, 09:01 »


Jag ”städade” utkanten på min tomt – och vad dök upp om inte denna sten. Jag är lite fundersam om den. Den verkar vara man made genom slipning – och man har huggit en ”ränna” i bortre änden och rännan har fått mjuka kanter genom åren.
 
Normalt har vi bara kalksten här –det kan nu vara ett flyttblock som fått sin form i inlandsisen – men då borde den ligga djupare ned, den här låg på och över markytan. Mitt hus är snart 100 år gammalt så här har bott mycket folk genom tiderna – så någon kan ha baxat hit stenen?

Kan det vara en gammal kvarnsten?

Thomas


Hej Thomas.

En gammal kvarnsten är nog inte. Alla kvarnstenar jag sett brukar vara rundformade med ett hål i mitten. En kvarnsten är en modern historia historiskt sett. 

Här är två bilder på gamla kvarnstenar




Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvarnsten - eller?
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2011, 09:02 »
Spontant skulle jag säga en förhistorisk malsten. Att användas med en rund löparsten alltså. Men är lite fundersam över den släta "hyllan" till höger - är det en avsats liksom? Verkar slipad den också. Skåran vet jag inte heller, kan kanske användas för att sopa undan det malda.

Eller också är det bara en fint naturslipad sten som någon tyckt se märklig ut och släpat hem...

/Mats

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvarnsten - eller?
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2011, 22:41 »
Malsten menade jag – men det blev kvarnsten…sorry…

Urgröpningen där tändaren ligger är mjukt skålformad på båda sidor – i två olika plan faktiskt. Jag kan tänka mig att två olika storlekar på malstenar har använts ?, först en större, därefter en mindre – om det nu inte är så att inlandsisen fixade till formen…

Den huggna ”rännan” kan jag tänka mig vara till för att föra ned det malda i en kruka under rännan, den ser tillverkad ut – och den ser också använd ut eftersom ytorna har börjat bli avrundade även i rännan.

Kul om det skulle vara en gammal malsten!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Kvarnsten - eller?
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2011, 23:01 »
Kan mycket väl tänka mig att man malt något i stenen, rännan har jag lite svårt att se en praktisk användning av.., men lite svårt att se hur det verkligen är på en bild. Kan du inte prova att mala lite olika grödor, om du hittar läpliga stenar att rulla?? Skulle vara kul att höra resultatet, framför allt om rännan!

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Kvarnsten - eller?
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2011, 23:11 »
Har du fler kort på stenen, jag tycker den ser ovanligt platt ut innan platån. Skulle vara kul att se den ifrån en annan vinkel

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvarnsten - eller?
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2011, 08:54 »
Kan du inte prova att mala lite olika grödor, om du hittar läpliga stenar att rulla??

Nej! Om det är en malsten så är det ett fornfynd och ska behandlas som ett sådant, dvs. inte göra nya slitagespår. Det är snudd på att du ska anmäla fyndet till ditt länsmuseum.

Malstenar är faktiskt inte så ovanlig fyndtyp i vissa miljöer, kanske mest från bronsålder och äldre järnålder, men jag tror att den förekommer också såväl i yngre stenålder och yngre järnålder. Man hittar den ibland "slängd" i kanten av gårdsgrunder från järnåldern, t.ex. i stengrundsbygder på Gotland. Ibland hittar man uttjänta (i alla fall använda) malstenar "inbyggda" i konstruktioner t.ex. stensättningar, fornborgar, stensträngar och husgrunder, t.ex. som underliggare i en stolpskoning. (Jag var med vid en utgrävning där vi hittade en malsten i en kult/vallanläggning från bronsåldern ute i Roslagen.) Forskare har därför spekulerat i om uttjänta malstenar har haft en magisk/symbolisk betydelse, kanske skulle skydda anläggningen ifråga.

Här några länkar med bilder på malstenar:
http://www.oldarkeologiuv.se/projekt/ost/2007/2007_mortlosa/loggbok/2007_mortlosa_loggbok_v29.htm
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=2598805
http://www.guteinfo.com/?id=2022

/Mats