Författare Ämne: Gravformer under järnålder  (läst 4232 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravformer under järnålder
« skrivet: november 18, 2004, 22:20 »
Vad tror ni de många olika gravformerna under äldre järnålder i södra Sverige (Mälarlandskapen och söderut) innebar? Är det bara ett estetiskt val eller ligger det någon djupare symbolik bakom? Vidare, vad beror den stagnation som sker bland gravformerna under yngre järnålder på? Då anläggs nästan uteslutande högar och runda stensättningar. Beror detta kanske på en förändring i kulten?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Gravformer under järnålder
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2011, 12:36 »
Kan det ha att göra med ett mer enhetligt samhälle med mindre regionala skillnader? Kanske också med förändrade maktstrukturer med större områden under färre personers kontroll. Även en mer enhetlig kultutövning?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gravformer under järnålder
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2011, 14:31 »
Ibland får jag intryck av att man överdriver det stereotypa i yngre järnålders-gravfälten. Det är sant att de äldre järnåldersgravfälten, åtminstone från romersk järnålder, har en större variationsrikedom vad gäller de rena geometriska formerna (rektangulär, triangulär, skeppsformad osv.) och stenkretsformerna (typ domarring, tre-/fyrsidiga stenkretsar m.m.). Men det finns en hel del variationer även i ett typiskt yngre järnåldersgravfält: Högar, stensättningar av olika "flackhet", både kvadratiska och rektangulära (även om de runda dominerar), enstaka treuddar, högar med mittklot/rest sten, separata resta stenar, stensättningar som är helt övertorvade resp. stensättningar som är röseliknande. Och man får väl inte glömma bort båtgravarna och kammargravarna under åtminstone början av den yngre järnåldern.

Ibland kan högarna vara så dominerande att det hela redan därav ser ganska stereotypt ut, men man ska väl komma ihåg att de yngre järnåldersgravfälten oftast har många fler gravsatta individer än från äldre järnåldern. Fler människor i samhället än tidigare föräras med en grav. Vad detta utsäger om maktstrukturer och kult kan jag inte säga, men det är ju inte att förvänta sig att de individuella skillnaderna består i en alltmer tättbefolkad och utbyggd jordbruksbygd.

/Mats

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Gravformer under järnålder
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2011, 20:21 »
när jag var på gotland studerade jag oilka gravtyper just som gorm beskriver och jag fick intrycket av att det ligger en rätt så komplicerad bildvärld och symbolik inneboende i de olika stenformationerna. Status, kön, kult, etc. Ibland tyckte jag se ögon. Detta är något vi inte kan se eller förstå.Skulle man kategorisera alla gravtyper från äldre och yngre järnålder (om det nu inte redan är gjort av någon ambitiös arkeolog) skulle man nog hitta en hel del.

Vi är präglade av vår egen bild och symbolvärld och har svårt att se associationer från andra tidåldrar eller andra nu levande kulturgrupper. egentligen har vi ingen aning om forna tiders bildvärld. Jfr. hällristningar, såvittjag vet så har ingen egentligen nån aning om vad alla skeppsristningar eller skålgropar innebär. Vi kan bara tolka, spekulera och anta.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Gravformer under järnålder
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2011, 20:41 »
när jag var på gotland studerade jag oilka gravtyper just som gorm beskriver och jag fick intrycket av att det ligger en rätt så komplicerad bildvärld och symbolik inneboende i de olika stenformationerna. Status, kön, kult, etc. Ibland tyckte jag se ögon. Detta är något vi inte kan se eller förstå.Skulle man kategorisera alla gravtyper från äldre och yngre järnålder (om det nu inte redan är gjort av någon ambitiös arkeolog) skulle man nog hitta en hel del.

Vi är präglade av vår egen bild och symbolvärld och har svårt att se associationer från andra tidåldrar eller andra nu levande kulturgrupper. egentligen har vi ingen aning om forna tiders bildvärld. Jfr. hällristningar, såvittjag vet så har ingen egentligen nån aning om vad alla skeppsristningar eller skålgropar innebär. Vi kan bara tolka, spekulera och anta.

Visst kan man anta! När pusslet läggs samman anser jag att vi kan tolka bilderna ganska mycket, att däremot vetenskapligt bevisa är en annan sak.
Skålgropar har smorts in i modern tid och har väl använts på olika sätt, men i grund och botten på samma...
Bilder ihop med eddorna är ofta tolkningsbara, äldre ristningar kan ofta kopplas till symbolik från kontinenten. Osv...

Pusslande :)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Gravformer under järnålder
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2011, 13:40 »
Det är en smula anmärkningsvärt att källorna inte nämner mycket annat än just högläggning. Själv tror jag att de olika gravtyperna i viss mån avspeglar en social stratifiering. Det skulle vara intressant att få reda på om någon eller några av dessa förekommer mer frekvent i samband med vissa ortnamn, som till exempel Högom, Tegnby, Herseby och så vidare.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Gravformer under järnålder
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2011, 16:49 »
Sen ska man inte glömma bort att det ibland kan vara svårt att koppla yttre gravform till social status sedd till fyndmaterialet. Vissa gravformer är starkare associerade till vissa kategorier fynd än andra, men variationen är stor. Små runda stensättningar är ofta ganska anonyma till innehållet, men rätt som de är så visar de sig innehålla exklusiva föremål (se tex Inhåleskullen som grävdes förra året med dess vendeltida hjälm hittad i en på ytan inte ens synlig flack, rund stensättning), och det är långt ifrån alla högar som innehåller mer än några brända ben och järnnitar.