Författare Ämne: Folktro  (läst 5853 gånger)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
Folktro
« skrivet: juni 30, 2011, 21:53 »
Tro på tomtar troll alfer och svartalver samt annat oknytt har ju funnits i alla tider, men finns det någon som vet när i historien de först uppkommer?

Jag har hittat några "naturväsen" nämda i Snorre Sturlassons edda, vilket innebär att tron åtminstone fanns på tidigt 1100 tal, finns det tidigare exempel?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Folktro
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2011, 08:54 »
Austrfararvisur nämner alfablot i Västergötland i början av 1000-talet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Folktro
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2011, 09:18 »
Kan dessa väsen verkligen existera före kristendomen? Som en avskild kategori av övernaturliga, "ej av officiell religion sanktionerade" figurer. Vad jag menar är att i ett religionssystem med många olika gudar som tar sig en mängd olika uttryck, och utan statsreligion, så försvinner väl lite av det speciella kring sådana här väsen i folktron, de går inte att urskilja från det allmänna trossystemet som gällde vid den tiden. Eller?

I så fall skulle man väl anta en bakre tidsgräns på typ 1000-talet i Sverige. Före den tiden kanske det inte är meningsfullt att tala om "folktro" på det sättet, som något särskiljande.

/Mats

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Folktro
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2011, 12:01 »
Kan dessa väsen verkligen existera före kristendomen? Som en avskild kategori av övernaturliga, "ej av officiell religion sanktionerade" figurer. Vad jag menar är att i ett religionssystem med många olika gudar som tar sig en mängd olika uttryck, och utan statsreligion, så försvinner väl lite av det speciella kring sådana här väsen i folktron, de går inte att urskilja från det allmänna trossystemet som gällde vid den tiden. Eller?

I så fall skulle man väl anta en bakre tidsgräns på typ 1000-talet i Sverige. Före den tiden kanske det inte är meningsfullt att tala om "folktro" på det sättet, som något särskiljande.

/Mats


Min erfarenhet är att kristendomen har en hel del hedniska riter och "figurer" dolda i bibeln i alla fall i gamla testamentet (som enligt wikipedia skrevs ca 800-450 f.Kr.). Tyvärr var det nog så att allt annat som hade någon typ av "makt" och som inte var mänskligt och som inte var Gud, eller treenigheten blev klassat som ont, och samlade under kategorin djävlar och demoner.

Vissa av dessa figurer lever kvar en bit in på 1900talet då kristendomen inte har svar på allt. Vissa händelser/fenomen (min tolkning). Barn som drunknar, sömnproblem, personer som går vilse i skogen etc. så är det lätt att skylla på någonting man inte förstår. och förstår man det inte så är det ont. Det är ganska egendomligt faktiskt. Jag har aldrig hört om ett snällt troll, men däremot om onda. 

Jag tror, kan dock inte bevisa det att tron på dessa väsen kom någon gång tillsammans med asatron.. sen bronsålder, järnålder, för att sakta börja försvinna i och med kristendomens intåg på tusentalet.

Kanske valde fel rubrik nu när jag tänkte efter...

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Folktro
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2011, 12:10 »
Kan dessa väsen verkligen existera före kristendomen? Som en avskild kategori av övernaturliga, "ej av officiell religion sanktionerade" figurer. Vad jag menar är att i ett religionssystem med många olika gudar som tar sig en mängd olika uttryck, och utan statsreligion, så försvinner väl lite av det speciella kring sådana här väsen i folktron, de går inte att urskilja från det allmänna trossystemet som gällde vid den tiden. Eller?

I så fall skulle man väl anta en bakre tidsgräns på typ 1000-talet i Sverige. Före den tiden kanske det inte är meningsfullt att tala om "folktro" på det sättet, som något särskiljande.

/Mats


Dock kanske man kan tänka sig en viss religionsutövning bland de styrande (hövdingar, jarlar, kungar o dyl) och en lite mer folklig variant bland andra samhällsklasser, och kanske speciellt bland de som bor lite vid sidan om de större maktcentra. Dessa folkligare varianter kanske kan kallas för en sorts folktro, med allehanda olika lokala och smärre väsen och naturväsen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Folktro
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2011, 12:32 »
Paralleller kan kanske dras ifrån naturreligionen när jag tänker efter..

Man tillbad ju måne, sol, heliga buskar, stenar och träd. Är det långsökt att även växterna hade en typ av beskyddare, som vissa shamaner kunde snacka via. Dessa var kanske alver tex..

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Folktro
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2011, 12:40 »
Dessa väsen är lika gamla som människan själv, om inte äldre, även om de inte alltid har haft samma yttre form. Vi är lika lite ensamma här som i Universum i övrigt......
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Folktro
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2011, 12:57 »
Dock kanske man kan tänka sig en viss religionsutövning bland de styrande (hövdingar, jarlar, kungar o dyl) och en lite mer folklig variant bland andra samhällsklasser, och kanske speciellt bland de som bor lite vid sidan om de större maktcentra. Dessa folkligare varianter kanske kan kallas för en sorts folktro, med allehanda olika lokala och smärre väsen och naturväsen.

Ja, förvisso. Men frågan är om dessa folk ute i bygderna upplevde deras lokala varianter som i grunden väsensskilt (från de styrandes religion) på något sätt, under den förkristna tiden? Jag menar att för folket i Älvdalen på 1700-talet så var det ändå en avgrundsskillnad mellan dessa troll och oknytt kontra prästens predikan i kyrkan, det var två helt olika saker. På ett sätt som inte alls gällde på 700-talet.

/Mats
 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Folktro
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2011, 13:04 »
Ja, förvisso. Men frågan är om dessa folk ute i bygderna upplevde deras lokala varianter som i grunden väsensskilt (från de styrandes religion) på något sätt, under den förkristna tiden? Jag menar att för folket i Älvdalen på 1700-talet så var det ändå en avgrundsskillnad mellan dessa troll och oknytt kontra prästens predikan i kyrkan, det var två helt olika saker. På ett sätt som inte alls gällde på 700-talet.

/Mats
 

Det är nog som du säger. Skillnaderna var väl mer längs en glidande skala mellan de mer centrala kulterna och de små lokala dito. Svårt att veta om folk i bygderna uppfattade några större skillnader.
Skulle dock vara intressant att få veta hur många och vilka lokala väsen som det fanns och hur kulten kring dessa såg ut. Vilken vägledning ger arkeologin? Vad säger ikonografin?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Folktro
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2011, 13:12 »
Ja, förvisso. Men frågan är om dessa folk ute i bygderna upplevde deras lokala varianter som i grunden väsensskilt (från de styrandes religion) på något sätt, under den förkristna tiden? Jag menar att för folket i Älvdalen på 1700-talet så var det ändå en avgrundsskillnad mellan dessa troll och oknytt kontra prästens predikan i kyrkan, det var två helt olika saker. På ett sätt som inte alls gällde på 700-talet.

/Mats

Spelar det någon roll huruvida tomtar, troll, knytt eller alfer var knutna till den styrande religionen eller inte? Frågan som jag tolkar den är när de uppstod, inte när folktro kom till. Som redan sagts, så är tomtar och troll exempel på naturväsen liknande de i andra religioner, t.ex. najader i den grekiska mytologin, vilket talar för att de är äldre än kristendomens införande.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Folktro
« Svar #10 skrivet: juli 01, 2011, 13:19 »
Ja, den grekiska mytologin är ju full av olika nympher och andra naturväsen. Och de omnämns redan i t ex Odysseén. Dessutom hittar man kultplatser till deras ära, i grottor och andra ställen, från olika tider.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Folktro
« Svar #11 skrivet: juli 01, 2011, 13:22 »
Spelar det någon roll huruvida tomtar, troll, knytt eller alfer var knutna till den styrande religionen eller inte? Frågan som jag tolkar den är när de uppstod, inte när folktro kom till. Som redan sagts, så är tomtar och troll exempel på naturväsen liknande de i andra religioner, t.ex. najader i den grekiska mytologin, vilket talar för att de är äldre än kristendomens införande.

OK, jag kanske vred till frågan lite.
Ja, i så fall är väl dessa väsen hur gamla som helst, då kan vi lika gärna betrakta animism som ursprunget till detta.

/Mats