Författare Ämne: Litorinahavet  (läst 4463 gånger)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
Litorinahavet
« skrivet: juni 30, 2011, 00:05 »
Jag vet inte om detta är ert område direkt, men vi provar  :) annars får ni plocka bort inlägget

Jag har försökt få kontakt med geologer för att få tag på en "ungefärlig" sträckning var Litorinahavet mötte land på yngre stenåldern (mellanneolitikum), och varje gång har jag fått rådet att snacka med en kvartärgeolog, och varje gång jag frågat (via mail) har jag aldrig fått något svar.. det verkar som detta är en arkeologisk fråga, och inte en geologisk fråga som jag först trodde..

Det jag söker är en karta. som rör gränsen för litorinahavet / Nymölla (Skåne) samt
Skräbeåns mynning (var gränsen mellan hav och strand gick på mellanneolitikum)

Bozena Wyszomirska skall tydligen ha publicerat en artikel i Populär Arkeologi  nummer 4 1984 som handlade om en Säljägarboplats i Nymölla. Jag har inte läst denna, men enligt uppgift skulle där ha funnits en karta (uppskattad förstås, men inget vidare detaljerad. Nymölla syns skrattretande bara som en svart prick enligt en källa)

Är det någon som vet vilken väg jag skall ta för att hitta dessa kartor? Jag har försökt med Lund/Kristianstad högskola samt Prof Johan Kleman i STLM

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Litorinahavet
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 09:15 »
Det är absolut en fråga för kvartärgeologer, men strandförskjutningen är sådant som också arkeologer bör ha rätt bra koll på (och ofta faktiskt har det).
Allmänt när det gäller en sådan här fråga om strandens läge vid en viss tidpunkt så bör man försöka få tag på en strandförskjutningskurva som visar strandens läge under olika tidpunkter den senaste 10000 åren. Då kan man få reda på vid vilken höjd över havet (på en nutida karta alltså) som stranden låg vid en viss tidpunkt, i ditt fall typ 3000 f.Kr. Vet man det så kan man ju själv med en bra terrängkarta med höjdkurvor återskapa strandens läge någotsånär. Problemet är dock ofta att hitta finare höjdkurvor än 5-meter, just för Skåne så är landhöjningen så låg, och landskapet på sina håll så flackt, att varje meter gör stor skillnad.


Man måste också komma ihåg att strandförskjutningen varierar lokalt, så man kan inte applicera en kurva från Stockholm på Skåne, t.ex., man måste i detta fall hitta en lokal kurva för Skåne. Och ha med i bilden att forskningen inte är färdig med detta, det behövs mer uppmätningar för många områden i Sverige innan bilden är helt klar.

För Litorina-havet kompliceras bilden också av en del transgressioner dvs. havsnivåhöjningar som översvämmar tidigare torrlagda stränder.

I ditt fall tror jag du kan ha glädje av följande länk, där finns en strandförskjutningskurva för nordöstra Skåne och verkar behandla det område du är intresserad av:
http://www.lst.se/NR/rdonlyres/6211C2A3-0AFE-4182-AF74-13E4684D1739/185766/Kvartargeologi.pdf

Kolla också på Lantmäteriets site, har för mig att de har någon tjänst för strandlinjerekonstruktion, men har inte kollat på sistone.

/Mats

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Litorinahavet
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2011, 13:41 »
Tack för ett snabbt svar. Dock hade jag tänkt mig lite mer detaljerat, men nu fick jag ändå se lite hur lister såg ut. Jag skickade iväg ett mail till Lantmäteriet angående strandlinjerekonstruktionen som du pratade om. Vi får se vad som händer. I värsta fall får jag kanske maila kvartärsgeologerna igen.

Tack för hjälpen

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Litorinahavet
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2011, 13:46 »
SGU (Sveriges geologiska undersökning) erbjuder ett antal karttyper för hemladdning (jordart, berggrund, ...) och även strandlinje för x tusen år sedan.

http://maps2.sgu.se/kartgenerator/sv/maporder.html

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Litorinahavet
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2011, 14:23 »
Tack Ola, Det är precis vad jag har sökt under lång tid.. Tack för hjälpen :)