Författare Ämne: Fynddiskussion - Garn  (läst 5008 gånger)

Utloggad Runrobban

• Novis
  • Antal inlägg: 8
Fynddiskussion - Garn
« skrivet: juni 28, 2011, 11:38 »
Det pågår en fynddiskussion på grävningen till Garn mellan Uppsala och Enköping. Se och kolla om det är något som du vet vad det är!

http://garnarchaeologicalsite.wordpress.com/

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Fynddiskussion - Garn
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2011, 12:37 »
Den översta skulle kunna vara en s.k. "spearbutt". D.v.s. ett beslag på nedre delen av ett spjut (eller en långyxa enligt vissa teorier). Detta beslag, som oftast bestod av en strut, skyddade änden på spjutet, och var också praktisk att ha om det under en strid kom fiender bakifrån, man slapp svinga spjutet runt sig och kunde även sticka ner fiender med spjutets bakände, dess "butt".

(http://www.angelfire.com/wy/svenskildbiter/armsandarmour/spearbutt1.html) - Jag har sett flera exempel på dessa både i Stavanger och på Gotland.

Den nedre liknar precis som de skriver en hållhake, ett verktyg som man håller ihop timmer med när man bearbetar det. Men det ser lite litet ut..

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2011, 23:42 »
"Spjutspetsen" med den konstiga vinkeln såg för mig genast ut som en buköppnare...

http://www.mixfishing.se/Bilder/F10012newstor.jpg

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2011, 00:10 »
Det är definitivt inget med en egg.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2011, 00:30 »
Om en egg ligger framtill på tvären kan det vara ett spår-stämjärn.
Tången sitter ojämnt på "bladet", högerkanten är större vilket medför att den kan ha legat utanför hantaget och därmer tjänstgjort som ett stöd.

Vänster del av bladets spets verkar ha en vinkel på ca 10 grader = en bra vinkel för mjukare träsorter och absolut hållbar för att göra spår. Vinkeln fortsätter i en kurva som blir allt brantare = spån från spåret styrs ut/upp, förbi hantaget.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2011, 15:13 »
Den övre är nästan säkert en doppsko till ett spjut. Detta hade dels till funktion att balansera spjutet, dels att hugga fast i marken när man använde spjutet som skydd vid ett anfall. Jag har ett masaispjut med liknande konstruktion som är avsett som skydd mot attackerande lejon och jag kan tänkas mig att något liknande borde vara användbart vid vildsvinsjakt. Jag vill minnas att jag läst att engelska medeltida vildsvinsspjut användes på det sättet.

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2011, 15:15 »
Den övre är nästan säkert en doppsko till ett spjut. Detta hade dels till funktion att balansera spjutet, dels att hugga fast i marken när man använde spjutet som skydd vid ett anfall. Jag har ett masaispjut med liknande konstruktion som är avsett som skydd mot attackerande lejon och jag kan tänkas mig att något liknande borde vara användbart vid vildsvinsjakt. Jag vill minnas att jag läst att engelska medeltida vildsvinsspjut användes på det sättet.

Detta är samma sak som det engelska "spearbutt" jag nämnde ovan.

Utloggad Runrobban

• Novis
  • Antal inlägg: 8
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2011, 18:43 »
Kul att höra era olika teorier! Mycket spännande indeed! Ni har väl också hört talas om det nästan unika myntet?!

Utloggad webbsmurfen

• Stammis
  • Antal inlägg: 124
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2011, 20:36 »
Får gratulera dem till det sensationella myntfyndet

Utloggad Adils

• Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2011, 14:36 »
Det där som Sindre kallar "spearbutt" är förvisso misstänkt likt en ljushållare, som man alltså slog fast i väggen eller på bordet.... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2011, 15:15 »
Spearbutts är absolut lika ljushållare, men det är ju också spjutspetsar egentligen. ;)

Tolkningen har oftast med kontexten att göra så klart..