Författare Ämne: Vad kan de ha hittat?  (läst 3377 gånger)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
Vad kan de ha hittat?
« skrivet: juni 27, 2011, 21:14 »
Hej, sitter och läser årsskrifter ifrån vår hembyggdsförening och har snubblat över någonting som förbryllar mig lite

Personen hette Fritz Willrup, och är död sedan länge, men vår hembygdsförening publicerade en längre artikel/intevju om honnom baserad på hans liv när han var ung och jobbade i Årup på början av 1900 talet.

Det som är förbryllande är följande text.

"Som arkeologiskt intresserad, men i ämnet ganska okunnig undrar jag ibland över att man inte hittat mera spår efter fordomtima bebyggelse i Bromölla och Ivetofta. Här är något i ämnet som berättats för mig. Byggmästaren och snickaren Karl Bengtsson talade om en gång när vi var inne på detta ämne att i hans ungdom, när han jobbade hos en byggmästare vars namn jag inte minns. De jobbade på ett husbygge i Ivetofta när plötsligt gav marken vika och ett underjordiskt rum visade sig som var fyllt med massa figurer. Jag kommer mycket väl ihåg Karl Bengtssons utsago. Men byggmästaren skrek till dem ;Hölj igen det genast, så ingen får syn på det, och håll tyst annars stoppar de bygget..
...
Sonen till ryktaren Johan Sonesson, Axel berättade att när han en dag var ute och plöjde på ett av fallen ned mot möllerna (Årup eller möjligtvis Nymölla) så rasade jorden och ett stort hål visade sig. När han tittade ned så visade det sig att rummet var fylld med en massa figurer. Han tyckte det var otäckt och fyllde igen hålet. Jag var med honnom en gång för att försöka lokalisera platsen, men det hade gått så många år sedan att vi inte kunde hitta den"

Vad var det de kan ha stött på? Det som irriterar mig mest var att bägge platserna var fyllda med "figurer", historian röjjer INTE om de talade om en hällritsning eller verkliga figurer i brons, trä eller möjligtvis sten eller något annat matrial.

Visserligen är dessa två händelser en riktig tragedi ur en arkeologiskt synvinkel, men finns det fornfynd som påminner om detta?? alltså att marken ger vika som avslöjjar ett underjordiskt rum som är fyllt med massa "figurer"

Skall bara nämna att hela Bromölla kommun är rikt på sten, brons och järnåldersfynd.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vad kan de ha hittat?
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2011, 11:51 »
Jag tycker att det låter som en timrad gravkammare från järnåldern. "Figurerna" kan ha varit gudabilder/snidade detaljer på stolpar.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Vad kan de ha hittat?
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2011, 19:04 »
Tack Adils:

Och tack att du förstod att frågan var seriös!

Du råkar inte ha någon bild på hur en "timrad gravkammare från järnåldern" kan ha sett ut?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad kan de ha hittat?
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2011, 13:03 »
Här är något av det som kan hittas i en dylik gravkammare:

En spirallagd armring, två fingerringar och två hängsmycken: en medaljongefterbildning och en brakteat, med en vikt av 174,52 gram har medföljt en storman i en timrad gravkammare. Att det är en betydande person framgår också av det bälte han haft. Det är beslaget med förgyllt silverpressbleck och har haft inläggningar i blått glas.


http://www.historiska.se/historia/Tema-Guld/Guldskatt/Gotaland/Bohuslan/Lilla-Jored-hovdingagraven/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Vad kan de ha hittat?
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2011, 20:47 »
Här är något av det som kan hittas i en dylik gravkammare:

En spirallagd armring, två fingerringar och två hängsmycken: en medaljongefterbildning och en brakteat, med en vikt av 174,52 gram har medföljt en storman i en timrad gravkammare. Att det är en betydande person framgår också av det bälte han haft. Det är beslaget med förgyllt silverpressbleck och har haft inläggningar i blått glas.


http://www.historiska.se/historia/Tema-Guld/Guldskatt/Gotaland/Bohuslan/Lilla-Jored-hovdingagraven/

Åhh.. Tackar