Författare Ämne: Leta med metallsökare..  (läst 2320 gånger)

Utloggad Challe

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Leta med metallsökare..
« skrivet: juni 15, 2011, 03:04 »
Är nåt jag kan minnas med glädje under det glada -80talet.Att kastas tillbaka i historien vid fynd och ställa sig frågan hur föremålet hamnat där är som att läsa en bok.Bilder målas och med fantasier byggs scenarion upp när fyndet granskas.

Det var hög spänning att försiktigt rengöra metallföremålet och datera detsamma.
Naturligtvis var det sentida föremål från badstränder och parker som grävdes upp,men för mig var det lika spännande med ett hundskattemärke som en skönt sliten enkrona från Oscar II.

Nu när jag är i en skön medelålder känns det dags att inhandla en metallsökare och söka tillstånd.Sonen är också intresserad och det är väl ett bra sätt att få ut barn/ungdomar.
En Garrett EuroAce eller en Minelab X-Terra 705 är de sökare jag intresserat mig av. Har nån erfarenhet av X-terran???

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Leta med metallsökare..
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2011, 09:43 »
XT705 är en mycket bra detektor och du får definitivt valuta för pengarna. Men gäller det endast sökning på strand och i park, kanske den är lite overkill. Då kanske det är rimligare med en EuroAce, som också skall vara en bra detektor, även om jag inte har personlig erfarenhet av den.
Lex malla, lex nulla