Författare Ämne: Förändrinstakten i samhället  (läst 1926 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Förändrinstakten i samhället
« skrivet: juni 14, 2011, 09:34 »
Ett klassiskt Cicerocitat är där han säger sig föredra Sparta "där allt förblev oförändrat under 700 år"
Ändå måste förändringstakten ha varit ganska måttlig på den tiden. Exempelvis skriver Laura Ingals-Wilder att en oxkärra kunde klara 30 km om dagen. Skillnaden i hastighet måste ha varit ganska marginell sedan Ciceros tid. Men idag kan man resa jorden runt på en dag.
Min fråga är- upplevde man samhället som relativt statisk under tidigare tider - bronsålde,järnålder,medeltid?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Förändrinstakten i samhället
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2011, 11:55 »
De senaste hundra åren har samhället säkert ändrat sig mer än det gjort på tiotusen år innan dess.

Förändringar är nog på det hela taget snarare undantag än regel i mänsklighetens historia.

Så är min förhoppning också att de senaste hundra åren bara är en olycklig parantes.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Förändrinstakten i samhället
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2011, 12:04 »
Förändringar sker väl hela tiden. Det är snarare takten i förändringarna som har snabbats upp det senaste seklet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Förändrinstakten i samhället
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2011, 08:25 »
När man läser om de olika skeendena under forntid och medeltid finns det ju en del perioder då man anar att förändringarna gick mycket snabbt, så snabbt att man i alla fall borde ha upplevt en skillnad under sin livstid. Även om det under andra perioder var mera statiskt. Jag kan tänka mig några perioder av ovanligt snabba förändringar:

  • Jordbrukets införande i syd-och mellansverige under 4000-3900 f.Kr.
  • Expansionen i bebyggelsen och jordbruket under 200-talet e.Kr., stengrundsbebyggelsens etablerande på Gotland
  • Förändringarna (nedgången?) i bebyggelsen under 500-talet e.Kr., vad nu dessa stod för
  • Kristendomens införande, tidpunkten något olika för olika landsändar
  • Mitten och slutet av 1200-talet med alla förändringar av centralstyret, beskattning, sockenbildning m.m.
  • Mitten av 1300-talet med digerdöden och befolkningsminskning

Kanske finns fler sådana språng som borde kunnat uppfattas under en eller två generationer?

/Mats