Författare Ämne: Vikingatida midsommarfirande  (läst 5796 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingatida midsommarfirande
« skrivet: juni 08, 2011, 16:09 »
Ett filmteam vill ha hjälp med vikingatida midsommarfirande,c:a 800. Har någon något förslag?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2011, 21:28 »
På en kulle i Småland slog man ett band om sin fotleden och och slog andra änden om fotlleden på den man hade tycke för.  Sen rullade man tillsammans ner för en kulle .
Så ska man ha gjort ända in på 1800-talet.  Om man gjorde så på vikingatiden kan man väl ingte säga, men det lär ju vara svårt att hitta uppgifter  något säkert firande.

Fotledsbandet finns ju redan på bronsåldern, på en känd hällristning....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2011, 09:14 »
Det är väl inte alls osannolikt att det traditionella svenska midsommarfirandet (d v s att  dansa, supa, slåss och kopulera) går tillbaka till förhistorisk tid :D

Jag påminner mig osökt en midsommarramsa från Småland som min gamla mormor brukade citera:

"Midsommersnatta ho va inte lång, arton par vagger satte ja igång"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2011, 11:11 »
Skriver inte Olaus Magnus att man gjorde stora eldar vid midsommartid? Traditionen kan ju vara äldre än medeltid.
Sägs det inte någonstans i det isländska sagamaterialet om midsommar?

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2011, 10:59 »
I Danmark, Norge, Finland och Tyskland tänder man ju "Sankt Hanseldar" vid midsommar, och det verkar högst troligt att det är en förkristen sedvänja.

Redan Linné gissade att midsommarfirandet kom från "hedenhös".

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2011, 11:31 »
Kollade vad Olaus Magnus säger, han har ett kapitel "Om majfester" som (trots namnet) handlar om Johannes Döparens dag dvs. midsommardagen. Enligt honom tände man eldar, dansade och sjöng. Kapitlet ägnas mest vad sångerna handlade om. Får väl betraktas som ganska "flyktigt", men ändå.

Om man firade midsommar under vikingatid så är det väl troligt att dans och sång ingick. Kruxet är bara att det är så svårt att åskådliggöra detta nu filmiskt utan att det blir töntigt. (Tänk ringlekar som "Tors-grisar är vi allihopa", eller "Så går vi runt kring ett offerlunds-snår"  :D ) Som folkmusiker/dansare i ett tidigare liv så har jag många gånger kallsvettats över hur töntigt folkets dansande i gamla tider har skildrats på film, typ gamla Robin Hood-filmer osv. Ett meningslöst klampande omkring, utan minsta dansglädje i sig, trots överdrivet glada miner hos de dansande. Ofta är danserna helt enkelt för enkla och baseras enbart på att statisterna bara får en förmiddag på sig att lära sig dansstegen, medan forntidens människor (och i dagens levande traditioner) hade ett helt liv på sig att lära sig danserna. Hörde nyss när jag var på Kreta att den turistiskt kända "Zorbas dans" är skapad just för filmen "Zorba" på 1960-talet, man fick förenkla en "riktig" kretensisk dans för att skådespelarna skulle klara av att genomföra den vid inspelningen.

/Mats

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2011, 11:49 »
Ja, i England ser det ju ganska annorlunda ut; de har en mer levande folklig danstradition. Frågan är väl hur gamla danser som polska och snoa är?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2011, 12:47 »
På svensk mark inte äldre än 1600-talet.
Skulle man plocka in något riktigt nordiskt ålderdomligt i dansväg i en sådan här filmproduktion så vore det kanske färöisk kvaddans.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvaddans
http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8sk_k%C3%A6dedans

Såg på den danska länken att det finns ett sådant folkdanslag i Köpenhamn, kanske de kan göra en insats här?

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2011, 18:12 »
Efter några tittar på Youtube så tycker jag ju kvaddans verkar allt för trevligt för att inte återupptas i sverige, allsång och logdans i kombination med en historisk touch!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hugo F

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Vikingatida midsommarfirande
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2011, 10:18 »
De europeiske midtsommer- tradisjonene har mange fellestrekk fra førkristen tid!
Bålbrenning ved sjø, vann, elver, kilder,åser,-mot ånder,samle hellige urter, ungdommer hopper over bål, kvad, ringdans, lyktgubbar, finne frø fra blomstrende magisk bregne, fruktbarhetsdyrking,sende blomsterkranserer ned elv osv.

Hva med Balders bål? Har den historien tilknytning til midtsommer?