Författare Ämne: Vem och hur är en forskare?  (läst 2087 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vem och hur är en forskare?
« skrivet: juni 13, 2011, 14:06 »
I en bra föreläsning om vad bildade bör veta om universum delger oss astronomen Marie Rådbo en 9-årings syn på vem en forskare är:

Citera
Jag föreställer mig en forskare som en helt vanlig människa. Men jag tror att det skall vara en han. Han kan vara i vilken ålder som helst och ha vilken hårfärg som helst, men han har skägg. Han klär sig som vanliga människor.
Jag tror han äter mycket grönsaker och fisk. Han har aldrig något roligt.

Robin 9 år   


http://urplay.se/158561

Så, vem är egentligen forskaren? Hur skall en forskare vara? Vad finns det som är gemensamt för de flesta forskare? Vilka myter finns det om forskare?

Kul att höra åsikter både från professionella forskare och andra.



Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vem och hur är en forskare?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2011, 16:22 »
Jag tillhör själv forskarna (och har faktsk skägg liksom min chef,Sven Lagman).
Myter om forskare: Vi kan se exempel från serien "Tintin och faraos cigarrer" Det ser vi en bild med en hel rad balsamerade egyptologer, alla är män, alla utom en har skägg. I serien presenteras även den tankspridde, flintskallige forskaren Calcul.
Gemensamt för forskare är nog en nyfikenhet och en vilja att lägga ner tid och energi föt att försöka hitta svaren på gåtorna.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vem och hur är en forskare?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2011, 16:57 »
Men, och här är den stora frågan, har du aldrig nåt roligt?  ;D

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vem och hur är en forskare?
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2011, 21:20 »
När man kommer in en forskares tjänsterum är det fullt med papper, böcker och pärmar i ett oöverskådligt kaos.

Jag känner inte så många arkeologer men har träffat några, senast var det studenttjejerna som guidar i Uppåkra. Undrar varför där inte fanns några studentgrabbar?

Min stereotyp är att kvinnliga arkeologer ofta är vältränade och brinner för sitt yrkesval. Männen i branschen, jag har TimeTeam, som referens, gillar att ta några pints efter dagens grävningsjobb och är mer korpulenta.

Den ansvarige arkeologen för Uppåkra bär en Indiana Jones hatt, åtminstone i pressen.

Har en kvinnlig kollega på jobbet, som sadlade om från arkeologi till IT men hon passar inte in i min stereotypvärld.

Nere i Foteviken råder det en skäggkultur, har jag noterat som besökare.

En kul grej om ett arkeologiforum, säger jag som lekman, är att man kan få vänta i flera år på svar på frågor tills att alla källor har kontrollerats och de senaste fynden har undersöks och blivit rapporterade.