Författare Ämne: Ale stenar & arkeoastronomi  (läst 8784 gånger)

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Ale stenar & arkeoastronomi
« skrivet: juli 09, 2005, 20:40 »
Var vid Ale stenar nyligen och möttes då av denna info. skylt.

Vid samma tillfälle kunde man även lyssna på en kille (arkeoastronom?) som hade en kort förevisning om Ale stenars funktion som kalender???.
Tyvärr hann jag inte lyssna klart på vad han hade och säga. Hade annars varit ett bra tillfälle för en diksussion kring just arkeoatronomi. Har någon annan fått möjlighet att ta del av deras teorier och tankar. Är själv skeptisk.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2005, 21:13 »
Jag gissar att det är Bob G Lind du menar. Jag är inte Så bekant med arkeoastronomi förutom att jag vet att det inte brukar ses som särskillt seriöst. Ett argument som talar emot Linds teorier brukar vara att skeppet är rekonstruerat så att stenarna inte står på samma ställe som det gjorde under bronsålder/järnålder.

Edit: Ändrade läken till en som fungerar.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2005, 17:18 »
En artikel till som tar upp Bob G Linds teorier om Ale stenar: http://www.vof.se/folkvett/20022ale.html

Edit: Ändrade även här läken till en som fungerar.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2005, 20:20 »
Jag fick just veta att den mobiltelefonguide som satts upp i samarbete mellan Historiska museet, Riksantikvarieämbetet och företaget Instant infotainment har vandaliserats av någon på plats så att man inte ska kunna se vilket nummer man ska ringa.

Eftersom denna guide är helt befriad från arkeoastronomiska teorier ligger det nära till hands att misstänka att någon av de "troende" har utfört vandalismen.

Hursomhelst: om ni åker till Ales stenar och vill höra guiden, ring 0771-272700 och tryck in koden: 1201, så får ni lyssna ändå! ;)

/Henrik

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2011, 10:57 »
Vilken som helst samling fasta punkter kan användas för att bestämma en kalender. Där har Bob Lind rätt men för övrigt svävar han ut. Kyrkan skötte kalendern och tog över den från kungen som följde Hästen /Pegasus liksom sydliga kulturer gjort då i 1000 år.  Redan Bibeln följde stjärnorna som en relativ fast punkt i universum medan månen var en stegare
BH

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2011, 11:02 »
Vilken som helst samling fasta punkter kan användas för att bestämma en kalender. Där har Bob Lind rätt men för övrigt svävar han ut. Kyrkan skötte kalendern och tog över den från kungen som följde Hästen /Pegasus liksom sydliga kulturer gjort då i 1000 år.  Redan Bibeln följde stjärnorna som en relativ fast punkt i universum medan månen var en stegare
BH
sorry URL föll bort
www.catshaman.com/18srad2.htm

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2011, 13:17 »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2011, 14:25 »
Varför får jag en känsla av att de verkligen kommer att tycka att de hittat bevis för släpandet av stenarna? Och daterat till bronsåldern, förstås.

Om Wladyslaw vet jag inget, men det hade ju inte gått att trumfa ihop gräddan av svenska arkeologer för den här undersökningen.

/Mats

Utloggad matfrisk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2011, 20:52 »
Wladyslaw Duczko var docent i arkeologi i Uppsala innan han fick professur i Polen. Han är en mycket respekterad forskare. Det är genant.

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2011, 12:10 »
Är professor  Wladyslaw Duczko   ett känt namn? 

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/kaseberga/article1495447/Nya-utgravningar-vid-Ales-stenar.html

"Det har daterat den till år 720 före Kristus. "
Jag välkommar en exakt modern datering. Där jag finner dateringen plausible och jämför med "Hästens era" som finns indikationer på i Leirfald och Pegasus förekom i grekisk symbolik vid denna tid. Å andra sidan vi kanske behöver mystik omkring de famösa stenarna. Obs! att Lunds domkyrka i sin tid ägde Hästen/ Ale Stenar och var ledare av kalender och astronomi där vi fortfarande har vårdagjämning som början på kyrkoåret
catshaman

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #10 skrivet: juni 20, 2011, 12:59 »
Jag tror att det föreligger ett modernt feltänk när det gäller fenomen som arkeoastronomi; vi tror kanske att man inte kunde vara duktiga matematiker, eftersom man inte har byggt några maskiner, men matematikens funktion torde enligt mitt förmenande haft en rent rituell funktion och magisk innebörd. Det är likadant med runorna. Skriftspråk och matematik användes helt enkelt inte på samma sätt då som det gör idag.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ale stenar & arkeoastronomi
« Svar #11 skrivet: juli 19, 2011, 18:33 »
Jag blir lite undrande när jag läser tidningsreferatet. Här verkar det inte som om man gör utgrävningen på den plats Bob Lind har menat är uppsläpningsvägen. Det verkar som om de kan göra godtyckliga utgrävningar utanför skeppet:
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1513154/Utgravning-vid-Ales-stenar-har-inletts.html