Författare Ämne: Och götarna då.. vilka var dom?  (läst 97359 gånger)

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Och götarna då.. vilka var dom?
« Svar #80 skrivet: september 02, 2011, 09:55 »
kopplingen till gjutning är ju lite mer erotisk dessutom :)

Utloggad Jotuni

• Stammis
  • Antal inlägg: 356
« Svar #81 skrivet: september 08, 2011, 23:09 »
kopplingen till gjutning är ju lite mer erotisk dessutom :)

Ok. Viste inte detta (min svenska är dålig som du kan se :-D)

Om Hreidgotaland hittade jag att hreiðr = 'nest, home' 
hrėiðr = 'nest, ball'.
http://www.nordicnames.de/w/index.php?title=HREID

Om Jylland är samma som Hreidgotaland, så skulle detta betyda goternas näst och hemma i Jylland, eller hur?

Det finns Norra Gatt mellan fastland Gotland och Fårö. Vet inte om det finns Södra Gatt någonstans.

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #82 skrivet: september 10, 2011, 18:12 »
Ett problem är kanske att vad det verkar så är Kattegatt inte ett ord från Norden.

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #83 skrivet: september 11, 2011, 15:46 »
Gatt kanske inte kommer från "nordiskan", men det finns ju en  del ord med gatt i svenskan iallafall.., tex gatt, spygatt, skivgatt..Men vad menar du att Kattegatt kommer från, och vad menar du att det betyder?? ???

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #84 skrivet: september 11, 2011, 22:52 »
"Gatt" (i bl a spygatt osv) är ett sent lånord från holländskan (tidigast belagt i svenskan 1763). "Kattegatt" är också holländska, "Katthålet" i betydelsen ett smalt inlopp.

Utloggad tty

• Gode
« Svar #85 skrivet: september 11, 2011, 22:55 »
Det finns Norra Gatt mellan fastland Gotland och Fårö. Vet inte om det finns Södra Gatt någonstans.

Norra Gattet är norra inloppet till Fårösund. Södra Gattet är södra inloppet till Fårösund.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #86 skrivet: september 11, 2011, 23:02 »
Jag har läst någonstans att ”gatt” betyder: strupe.  Någon annan som läst samma sak?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #88 skrivet: september 11, 2011, 23:10 »
Svenska gata har samma betydelse och mest troligt samma ursprung. Det blir mao ett höna-ägg resonemang. 

Betydelsen strupe har jag också hörr. Bestämt i en teori om Kainu/Kajana som skulle ha samma rot. Men var jag läst detta minns jag inte.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

• Gode
« Svar #89 skrivet: september 12, 2011, 00:56 »
Svenska gata har samma betydelse och mest troligt samma ursprung. Det blir mao ett höna-ägg resonemang. 

Kan du förklara vad du menar? Gata och gatt är mycket riktigt troligen besläktade, men har olika ursprung och olika betydelse.
Det finns många liknande fall. Orden "fä" och "pekuniär" har också samma ursprung, men det ena är ett gammalt nordiskt ord och det andra är lån från latinet, menar du att det också är ett "höna-ägg resonemang"?

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #90 skrivet: september 12, 2011, 01:28 »
tty

min ordbok är förvisso gammal men den borde stämma.

Både gatt och gata betyder smal passage, eller öppning.

Gatt: lty el hol, hål, öppning, smal sjöled.

Det är väl just vad en gata är, förutom sjöled. Eller det dialektala gat eller gatt för den delen, som aldrig avser väg.

Höna-ägg betyder att vi kan förvänta oss att holländska och svenska och danska har så pass lika ordförråd att vi med språkvetenskap som bas inte kan säga om holländarna tog efter skandinaver eller tvärtom. 

Vi får väl istället lita till källorna som ju klart verkar peka på att det är en holländsk term.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jotuni

• Stammis
« Svar #91 skrivet: september 12, 2011, 18:00 »

Norra Gattet är norra inloppet till Fårösund. Södra Gattet är södra inloppet till Fårösund.

Ok. Tack. Jag googlade foton av Södra Gattet  :)

Södra Gattet finns ändå inte på kartan. Tydligen de lokala kallar sundet Södra Gattet fast det finns inte på kartan.

Utloggad Jotuni

• Stammis
« Svar #92 skrivet: september 12, 2011, 19:14 »

Betydelsen strupe har jag också hörr. Bestämt i en teori om Kainu/Kajana som skulle ha samma rot. Men var jag läst detta minns jag inte.

Det finns flera teorier om kainu/kajana, men om kainu har något att göra med strupe, har jag inte hört om.

Men jag har en teorin om strupe.

En strupe vore Kvarken i Bottenhavet. På finska det heter Merenkurkku, Sjöstrupe. En annan strupe finns mellan Kola och Norra Rysland. På ryska det heter Gorla som på svenska är Strupe. På holländska kartan det nämns Kettekones.

Kanske Kattegat har något att göra med strupe. Det finns städer Helsinborg och Helsingör i Öresund och Kiel i Tyskland vems namn är av ordet som betyder hals. Helsingland ligger mellan Södra Kvarken och (Norra) Kvarken. Kanske Helsingland fått namnet efter de två Kvarkerna, dvs struperna.

Tydligen de urgamla struperna har blivit översatt till andra språk.

De kan ju vara mera struperna i Norden och omkring Östersjön som jag har inte hittat. Om du vet någon...

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #93 skrivet: september 12, 2011, 19:23 »
Hirtshals på norra Jylland är ju vid själva infarten till Kattegatt – och i halsen finns ju själva strupen? :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Castor

• Veteran
  • Antal inlägg: 864
« Svar #94 skrivet: september 12, 2011, 19:54 »
Och så finns ju Ringhals på andra sidan Kattegatt.  :)

Utloggad Jotuni

• Stammis
« Svar #95 skrivet: september 12, 2011, 21:36 »
Carl Thomas och Castor, tack.

Svenska Ortnamnslexikon skriver om Ringhalsverket. Ortnamn var Halsen i 1652.

SEO har detta: "Efterleden är hals, här i betydelsen 'udde, näs'". Jag undrar...

Hirtshals och Ringhals har en gemenskap. De har små vik med smal öpning till havet.

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Och götarna då.. vilka var dom?
« Svar #96 skrivet: september 12, 2011, 22:02 »
Gatt har ju betydelsen 'lopp' som i 'utlopp' - 'avsmalnande gång'. Fiskens 'gattfena' ligger just framom 'gattet' - vilket benämner det utlopp fiskens avföring passerar på väg ut...

När man seglar söderut förbi Läsö och närmar sej inloppet till Östersjön har man tre olika 'gator' att välja på. Det ena 'gattet' efter det andra. Men en enkel palatering från G till K kan an alltså tänka sej att det som enligt svenska wikipedia varit 'sjömännens jargong' ursprungligen varit 'gatt-i-gatt'. Man behöver givetvis inte holländsk eller lybsk hjälp för att förklara det - även om det hjälper. Dom nautiska begreppen från Skagerak och Östersjön kan givetvis ha äldre rötter än Hansans eller holländernas skeppskartor från medeltidens slut.

Annars är sammanfallet mellan ortsnamnen med hals/strupe och gatt intressant.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Kattegat
http://snl.no/gatt/hull,_%C3%A5pning
http://snl.no/gatt/akterende_p%C3%A5_skip 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Jotuni

• Stammis
« Svar #97 skrivet: september 12, 2011, 22:19 »
Gatt har ju betydelsen 'lopp' som i 'utlopp' - 'avsmalnande gång'. Fiskens 'gattfena' ligger just framom 'gattet' - vilket benämner det utlopp fiskens avföring passerar på väg ut...

När man seglar söderut förbi Läsö och närmar sej inloppet till Östersjön har man tre olika 'gator' att välja på. Det ena 'gattet' efter det andra. Men en enkel palatering från G till K kan an alltså tänka sej att det som enligt svenska wikipedia varit 'sjömännens jargong' ursprungligen varit 'gatt-i-gatt'. Man behöver givetvis inte holländsk eller lybsk hjälp för att förklara det - även om det hjälper. Dom nautiska begreppen från Skagerak och Östersjön har nog äldre rötter än dom holländska skeppskartor från 1700-talet.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Kattegat

Av de tre "gatorna" är två bälter. Tydligen de är ena bälter i betydelsen sund i världen som ligger mellan Kattegatt och Östersjön. Det finns ingen förklaring varför de kallas bält?

Utloggad 123hopp

• Stammis
  • Antal inlägg: 377
« Svar #98 skrivet: september 13, 2011, 16:17 »
"Bełt" ("ł uttalas som "w" i engelskan) i nordslaviska språk är en vattenyta, vilken är ständigt fylld med vågor. Det kan vara en vattenyta där två olika vattenmassor kommer i kontakt och blandas ihop. Kanske fanns ett liknande ord i protogermanska språket? 

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #99 skrivet: september 13, 2011, 23:00 »
God ide. Finska språkforskaren Erik Snellman påstår att proto-finska och proto-germanska haft samma ursprung. Det kan möjligen vara en ledtråd - också i det här fallet...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”