Författare Ämne: Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning  (läst 5863 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning
« skrivet: mars 05, 2011, 20:29 »


Uploaded with ImageShack.us

Detta är en rekonstruktionsritning över Gullbergs Fäste så som det bör ha sett ut runt år 1600.  Yttermåtten är ca 70 X 70 meter.

Till hjälp har jag haft en bra ritning gjord av Erik Dahlberg som ritade av de vallar och murar som fanns på platsen när han skulle bygga Skansen Lejonet, en Dansk medaljong som visar Gullbergs Fäste, uppgifter från samtida brev och berättelser samt till mindre del rester av Gullbergs Fäste som fortfarande är synliga i terrängen, jag har också haft nytta av mina kunskaper om borgar från denna tid. Det som gav mig idén att göra detta arbete var den bild av GF jag fann på Carta Marina genom arkeologiforum.

Vad jag vet är detta den första rekonstruktionsritningen som är gjord över Gullbergs Fäste.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2011, 23:49 »
Kul att du fick ut nåt av kartan! :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2011, 23:57 »
Ja, den fanns ju i två ”versioner”. Den äldre visar GF endast som en ringmur , den yngre visar en ringmur med ett stenhus inom sig. Jag tog kontakt med en man i Göteborg som guidar på Skansen Lejonet, han berättade att det fanns en ritning som Erik Dahlberg gjort på de murar och vallar som fanns kvar där då han skulle bygga Skansen Lejonet – och jag fick tag i en kopia på den ritningen.

Så, tack för kartorna - och känn dig som deltagare i denna rekonstruktion!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2011, 11:00 »
Vilken fantastisk rekonstruktion du har gjort! Tack för den Carl Thomas.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2011, 13:05 »
Jag har gjort denna rekonstruktionsrotning i Sketchup. Ni kan ladda ned Sketchup gratis från Google. Sketchup är ett 3D program. Ritningen är alltså tredimensionell. Vill någon ha filen så maila mig. Ni kan då vända och vrida på teckningen och se den från alla håll, zooma in och ut som ni vill.

Sketchup är ett enkelt program att lära sig, inga svårigheter alls att lära sig grunderna och själv göra enklare tekningar. Allteftersom man ritar lär man sig allt mer avancerade saker. Jag byggde en verkstad, en carport och en vedbod i somras i en länga 12 X 6 meter, Jag ritade den först, planka för planka och regel för regel i Sketchup, fick fram virkes åtgången exakt och hade mycket lite spill när allt var klart.

Går att hämta här: http://sketchup.google.com/

Vill man bara kunna titta, men inte rita, så hämta denna fil istället: http://sketchup.google.com/intl/en/download/gsuviewer.html

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2011, 13:22 »
Tusen tack för tipset, Carl Thomas.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gullbergs Fäste - Rekonstruktionsritning
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2011, 16:02 »
Ingen orsak, det är ett jättebra och mycket användbart litet program som man kan ha väldigt stor nytta av!

Bara en sådan sak som att få till ett rätt perspektiv i egna handteckningar kan man göra på några sekunder i detta program.

Man kan rita upp en utgrävning med exakta mått, rita in fyndmaterial på rätta djup, osv - och allt väldigt enkelt.

På minrekonstruktion ovan ser ni att jag använt Google Eart som underlag. Man kan alltså lägga in ett foto som grund och sedan "rita av" fotot.

t.ex. Fotografera ert hus alla sidor. Lägg in dessa bilder i Sketchup, montera ihop bilderna kant i kant - och ni kan sedan "gå" runt ert hus och titta på det - i exakt den skala ni vill ha det.

Thomas
Historia är färskvara.