Författare Ämne: Krumsvärd på drift?  (läst 3386 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Krumsvärd på drift?
« skrivet: maj 30, 2011, 19:31 »
Hammarlöv och Västra Vemmerlöv i Trelleborgs kommun är två byar med intressanta fynd bla. från bronsåldern. Bönderna i trakten har tydligen plockat ihop egna samlingar vilket man kan läsa i en artikel från 2006.

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article493378/Historien-finns-i-byns-mylla.html

Kan man bygga egna samlingar på detta sätt?

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Krumsvärd på drift?
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2011, 20:31 »
Jag har två frågor till er experter som jag hade kunnat formulerat tydligare.

Om jag hittar ett krumsvärd på min åker har jag ingen anmälningsplikt utan kan ta med det hem och sätta upp på väggen? Detta är lite märkligt med tanke på tråden om skattjägare på Gotland och rättegången men så ser kanske lagstiftningen ut.

Är det ingen arkeolog som bryr sig på instutitionen i Lund och åker ner till Västra Vemmerlöv och frågar bönderna var de har gjort sina fynd. Låter för mig som ett par dagars jobb och några telefonsamtal med tanke på att krumsvärd inte är vanliga fynd och att det skrivits om det i tidningen.

Jag är kanske naiv.
Thomas I

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Krumsvärd på drift?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2011, 00:10 »
Krumsvärdet behöver inte vara ett nytt fynd. Det kan ha hittats innan krav på inlösen kom till.

Men visst är kontext och proveniens intressant hur som helst.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Krumsvärd på drift?
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2011, 09:19 »
Så kan det givetvis vara. Tack!

Det måste dock vara effektiv arkeologi att göra som amatörforskaren i artikeln gjort och prata med folk i området och se vad de har samlat på sig under åren.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Krumsvärd på drift?
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2011, 15:42 »
Även min farmors granne i Heda i Östergötland hade en imponerande samling fornfynd från åkern. Han hade tydligen ingen tanke på att anmälla - och nu är han död sedan måna år.
Hur många värdefulla fynd som finns gömda hos privatsamlare är väl en öppen fråga. Sedan finns väl ett antal omrörda fynd (ej ädekmetaller) som saknar vetenskapligt intresse.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Krumsvärd på drift?
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2011, 18:34 »
Min pappa är från jordbrukarsläkt uppe på Bjärehalvön där man hittade kilovis med stenyxor ute på min farmor och farfars magra en hektarsjordbruk.
 
Det är nog många gamla fynd som finns i hemmen på olika gårdar i Sverige och jag hoppas på att arkeologer och studenter kan lämnat lektionssalarna och prata med folk med lokalkännedom. De vet ofta var fynden har hittats.

Thomas I