Författare Ämne: Markradar ger bredd  (läst 3459 gånger)

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Markradar ger bredd
« skrivet: maj 29, 2011, 10:16 »
Biskopens "trolldom" och Stonehenge igen
Katolska kyrkan vågade inte ta i hedna saker ens med tång. Därför drar jag en del slutsatser om Roskildebiskop Absalon som rev templen på Rygen runt 1269. Inom hans eget stift fanns en mäktig stencirkel Birkende gård av samma storlek som från England bekanta Avebury en knapp mil från Kalundborg. Biskopen var en krigare som tillsammans med brodern Esbern Snare for runt på mission runt Östersjön och skaffade Danmark lydriken. Esbern lät bygga den ståtliga kyrkan med 5 torn i Kalundborg och byggde ut hamnen medan Absalon byggde Köpenhamn. Kyrkan syns över hela Nordvästsjälland och man förstår om inte krigsherren ville ha konkurrens och en god del av Birkende blev förmodligen fyllning i Kalundborgfjorden.
Thorkild Ramskogs undersökning visar att där funnits 250 stenar om 3 till 5 ton i tre rader varav 100 i yttre ringen. Självklart var det svårsmält runt 1970 då tekniska hjälpmedel som markradar inte var påtänkt ens. Därtill faller det utanför dansk "historisk tid" som börjar först med Ansgar och det kunne väl icke fängsla A.P.Möller heller? … som en möjlig finansiär. http://www.catshaman.com/18srad2.htm … Birkende gårds Avebury
Publiceringar om Stonehenge har tills nu varit ointressanta kuriosa detaljer där man hängt upp sig på astronomi och stenteknologi. I Norden har vi mängder av megaliter där det för det mesta är självklarheter att nordborna sökt teknologi och idéer långt utanför den egna gärsgårn och mycket tidigare än Stonehenge. Begränsningar sitter i betraktarens bakhuvud där de flesta icke kan tänka sig att forntiden hade vidare vyer ock kunskap om Gamla Världen från Nordkap till Sahara. Megaliternas former skvallrar om en världsvid spridning av idéer. Engelsk arkeologi känns ofta provinsiell och samma företeelse har vi på närmare håll .
Arkeologin har oftast en rudimentär uppfattning om sten-bronsålderns intellektuella överbyggnad De senaste utgrävningarna visar att sannolikt har det förekommit gigantiska möten vid Stonehenge där folk från alla håll och kanter kommit samman att dela idéer och handla. Fynden av stora engelska bronsyxor i Skåne kanske härrör från dessa möten. Man får dra paralleller till mykenska kulturens "wanax" som delade kvartalen. Symboliken i bronser bestod fram till folkvandringstiden av halvmånar dvs. tiden och mångudinnan var ledare under säsongen http://www.catshaman.com/18srad2.htm
Ny teknik skapar ett genombrott i arkeologin: Det är slut med tiden då Phil Time Team kommer med 6 -10 teorier om dagen. Den nya markradarn lovar tredimensionell vy över underjorden ned till normal fyndnivå. Maskinen kan undersöka stora fält där exempelvis domarringar ofta har gett motstridiga analyser. Vid Stonehenge får man numera bilden av en stor internationell mötesplats. Gravfynd har redan tidigare visat på band till kontinenten: http://www.catshaman.com/17aveny.htm
Vår egen "Riksgrop" på Birka behöver bringas ned på markplanet. Långt innan riks-begreppet var etablerat ville man se ett mäktigt Svearike. Verkligheten talar för sakta framväxt av lokala centra och en stor del av Norden utvecklade samma språkbruk "lingua franca" inom allmän förvaltning på samma sätt som i Mellanöstern (där har det medfört att lingvisterna dragit förhastade slutsatser om indoeuropéer ett akademisk begrepp!!! )
Jag skulle önska att arkeologin integrerade hällristningar i betraktelserna under dess period. Jag skulle önska att man slutade se mäktiga hierarkier innan det finns folkunderlag. Jag skulle önska mer gränsöverskridande. Jag skulle önska att man använde de forna "kolonierna" England, Tyskland, Östersjö. länderna som källor. Själv har jag till max läst på om Söderns gamla kulturer. Kulurens rötter sitter i detaljerna.
28 maj 2011 Catshaman