Författare Ämne: Maja Hagermans nya bok  (läst 21364 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #20 skrivet: september 19, 2011, 15:22 »
Tja, lite grann...  Vet inte hur många besökare som kom upp till oss när vi grävde i Gamlis i somras och berättade att de hade läst Majas bok och tyckte att den var fantastiskt bra.

Jag ska helt klart läsa den.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #21 skrivet: september 19, 2011, 23:28 »
Jag med,  vill ändå passa på Supergeten att säga att så här långt håller jag med dig!  Det är så sällan vi är överens att jag inte ville försätta tillfället att påpeka detta! ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #22 skrivet: september 19, 2011, 23:33 »
Jag med,  vill ändå passa på Supergeten att säga att så här långt håller jag med dig!  Det är så sällan vi är överens att jag inte ville försätta tillfället att påpeka detta! ;D

Trevligt! :)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #23 skrivet: september 20, 2011, 21:06 »
Håller på att läsa boken nu. Har bara kommit knappt halvvägs, så jag ska inte kommentera boken än kanske, men det verkar lovande. Maja har helt klart ägnat stor möda åt att försöka förstå och förmedla det som arkeologer och geovetare har sysslat med där uppe i Uppland under flera år.
Sen är jag lite svag för Majas smått poetiska ådra kombinerat med ett stilla lugn i berättelsen, det har hon visat prov på i TV-produktioner också. Det skapar intresse, tycker jag, på ett sätt som varken Dick Harrison, Mats G. Larsson, Jan Guillou eller Herman Lindqvist kommer i närheten av. Som exempel på denna språkskicklighet skulle jag kunna citera några meningar från prologen i "Försvunnen värld":

Citera
Verkligheten överträffar dikten, sägs det. Jag vet inte. Men verkligheten visar sig ofta vara annorlunda än hur diktaren vill ha den. Och det tycker jag är spännande. Fakta skaver som sandkorn i musslan. Tvingar berättaren att linda pärlemor kring små grå fynd, ta hjälp av sin föreställningsförmåga, söka i djupet av sin erfarenhet och långt in i sin egen fantasi.

Ganska snyggt uttryckt, eller hur?

/Mats


Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #24 skrivet: november 01, 2011, 21:21 »
Maja Hagerman är helt klart en duktig författare. Kanske skulle hon ha tillnamnet Grammaticus som Saxo? Hon är väldigt bra på att knyta ihop dåtid med nutid på ett intressant sätt som tex:
Citera
Hur började Sverige? Den frågan har jag alltid tyckt var konstig. Vårt land är en federation, riket uppstod när många små bygder fann en ordning för att gå samman. Det började inte på en plats utan i olika landsdelar, på samma sätt som våra dagars EU inte heller började i Bryssel.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #25 skrivet: november 01, 2011, 22:45 »
Maja Hagerman är helt klart en duktig författare. Kanske skulle hon ha tillnamnet Grammaticus som Saxo? Hon är väldigt bra på att knyta ihop dåtid med nutid på ett intressant sätt som tex:

Jag skulle vilja bemöta en sådan mening med en motfråga: vilket land startade inte på det sättet..? Jag finner ett sådant konstaterande i klass med, "ja, vatten är ofta blött". ;)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #26 skrivet: november 02, 2011, 00:43 »
Våra dagars EU började i det heliga Rom - den eviga stad; basen för det Romerska imperiet, det heliga tysk-romerska kejsardöme och senare ax-makterna Tyskland, Österrike och Italien. Det spolar väl i grund och botten Majas exempel på tanken om "det själv-organiserade samhälle", byggt på ideen/teorin att en rad perifera enheter - "under tidens lopp" - organiserar sej ikring lokala och sen regionala centra, varefter dom tänkas att ha 'förenats' i större, nationella enheter. Det förutsätter att kungadömen, kejsarvälden och imperier skulle ha uppstått på samma vis - vilket tyvärr bestrids av historiska fakta... 

Kungadömet började givetvis med en familj - som sen förökandes och spreds och blev till högadel, lågadel, bönder och allmoge  - som en och samma stam. Vid sida om en annan stam - från samma rot - vilken fick utveckla en en stam - med grenar, kvistar och blad - i landet näst intill. Uttryck som 'söta bror' och 'lilla bror' finns sen gammalt i korrespondenser mellan svenskar och norrmän, respektive svenskar och danskar - vilka under all historisk tid varit ordnade som tre separata kungadömen. Den 'självordnande' statsform - baserad på 'lokala hövdingar' och 'småkungar' är enbart en lös hypotes. Kungariket Sverige blev inte till vid en slump 'synkrona initiativ' - från Hedemora till Bollmora - lika lite som EU blev till genom parallella initiativ som närmast slumpmässigt råkade utvecklas under samma decennier i Liege, Lille och Livorno.

Den federala systemet hör imperierna till. Svealand var aldrig någon 'federation', like lite som Götaland eller Finland. Att man under 500-talets störiga folkvandringar fick en allians mellan Götar och Svear - som på 1200-talet kom infatta Finnarna -  handlar om att samla TRE gamla kungadömen (kronor) till ett, stort kungadöme - för att bättre överleva under påvens direktiv och domen. Initiativet till 1200-talets monarki, Tre Kronor, kom också från det centrala Rom - inte Luleå och Limhamn...     
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #27 skrivet: november 03, 2011, 20:18 »
Jag skulle vilja bemöta en sådan mening med en motfråga: vilket land startade inte på det sättet..? Jag finner ett sådant konstaterande i klass med, "ja, vatten är ofta blött". ;)

Ska jag tolka det som att Sveariket inte började i Uppsala och det som idag är Uppland, Supergeten?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #28 skrivet: november 03, 2011, 23:00 »
Boreas, på vilka arkeologiska fynd/ historiska källor bygger du ditt påstående på??

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #29 skrivet: november 04, 2011, 14:56 »
Kodstycke: [Välj]
Initiativet till 1200-talets monarki, Tre Kronor
osv.

Boreas, jag läser dina inlägg med stort intresse men här tycker jag det svävar iväg. Jag skulle liksom föregående inlägg också efterlysa referenser.

Enligt Wikipedia finns Tre kronor tydligt belagt from 1330-talet. Liknande symboler kan ha funnits hos folkungaättens kungar på 1200-talet. Dess bakgrund tycks vara oklar.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #30 skrivet: november 04, 2011, 16:30 »
Ska jag tolka det som att Sveariket inte började i Uppsala och det som idag är Uppland, Supergeten?

Det låter väl som en tokig tolkning?
Varför skulle inte Sveariket ha kunnat funnits i GU - och sedan ingått i en sammanslagning av krafter som ledde fram till Sveriges bildande?
Vad var Sveaväldet från början? Antagligen ett fåtal familjer, som samarbetade, som sedan samrabetade med andra som sedan... osv. Detta gäller väl alla "välden".

Min fråga är denna: vilken annan stat har inte haft en sammanslagning av olika krafter som grund för sitt bildande? Jag anser att hennes påstående är konstigt.
Precis som jag finner vissa svenska historikers påståenden om att svensk historia och kultur minsann formats av andra kulturer, religioner osv... Jag vill då fråga - vilken annan kultur har INTE formats av andra kulturer?

Dessa saker är märkliga. Jag förstår ärligt talat inte vad man vill ha sagt med att ofta poängtera detta.

"Vattnet är blått. Och blött."
- jaha?

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #31 skrivet: november 04, 2011, 20:52 »
Vad var Sveaväldet från början? Antagligen ett fåtal familjer, som samarbetade, som sedan samrabetade med andra som sedan... osv. Detta gäller väl alla "välden".
Här är nog du och jag inne på samma linje Supergeten (tror jag). Jag tror att Sveariket började med att flera landsdelar gick samman i ett förbund och valde en gemensam kung för att bli starkare tillsammans. Det började inte på en plats utan i olika landsdelar, på samma sätt som våra dagars EU inte heller började i Bryssel. Jag tror inte Sveariket började i Gamla Uppsala och att endast folket kring denna plats kallades svear och att dessa sedan erövrade andra delar av det som senare skulle bli Sverige.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #32 skrivet: november 04, 2011, 21:47 »
Boreas, på vilka arkeologiska fynd/ historiska källor bygger du ditt påstående på??

1. Volupaa
2. Rigstula
3. Gutasagan
4. Vavtrudnesmål
5. Gylfaginning
7. Ynglingatal...

Ny fråga: Vilka fynd och/eller källor bygger Maja sitt påstående på?!

Citera

Hur började Sverige? Den frågan har jag alltid tyckt var konstig. Vårt land är en federation, riket uppstod när många små bygder fann en ordning för att gå samman. Det började inte på en plats utan i olika landsdelar, på samma sätt som våra dagars EU inte heller började i Bryssel.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #33 skrivet: november 04, 2011, 22:28 »
Här är nog du och jag inne på samma linje Supergeten (tror jag). Jag tror att Sveariket började med att flera landsdelar gick samman i ett förbund och valde en gemensam kung för att bli starkare tillsammans. Det började inte på en plats utan i olika landsdelar, på samma sätt som våra dagars EU inte heller började i Bryssel. Jag tror inte Sveariket började i Gamla Uppsala och att endast folket kring denna plats kallades svear och att dessa sedan erövrade andra delar av det som senare skulle bli Sverige.

Jag tror att det fanns svear innan sveariket... Jag tror att begreppet svear har haft olika innebörder genom historien.
Men, problemet med mycket av det vi pratar om är väl att saker inte är statiska, och att de fragment av historien vi ser ofta handlar om slutskeenden/lösryckt del av en process.

Sålunda kan man hävda att man har rätt i om man hävdar att en viss sak varit grunden för något, men då har man i regel alltid valt att skal bort något annat.
Maja har ju rätt när hon hon skriver som hon gör - det betyder dock inte att sveariket inte kan ha uppstått i GU. Eller någon annanstans.

Jag är nyfiken på om hon har något exempel på där det inte varit olika förbund som ligger till grund för en statsmakt.

...hon säger "gått samman" allltså? Menar hon att det inte fanns något tvång hos någon sida i detta sammangående då..?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #34 skrivet: november 05, 2011, 00:57 »
För att utveckla stabila kulturer - och snart omsider civilisationer - behövs socialt stabila och kulturellt homogena samhällen. Källornas  'kungar och folkslag" beskrivs som genetisk såväl som kulturell enhet. Uttryck som  'från samma rot', alternativ 'ätt' eller 'stam' - identifierar alltid en homogen etnicitet. I den gamla kulturs polygami kunde kungen och hans söner se till att alla distrikt och gårdar blev befolkad med deras ättlingar - varför dom snabbt kom vara av samma 'stam', 'slag' eller 'ras'.

I en naturlig tradition skulle den äldsta av dessa familjer ha företräde - i kraft av sin högre ålder, slik sagorna berättar. I så fall kom dom första immigranter som etablerade sej i området att bilda en familjen varifrån man kunde befordra förgreningar, alltså nybyggare, till det eller de landområde(n) man råkade befrukta och befolka. När man talar om olika 'ätter' så finns dom i var sitt kungarike. Här utvecklades en regional nivå - s.k. 'hus' (adelshus/adelsskap) - varifrån man får heradshövdingar, bönder/torpare och allmoge.

Så kan man alltså utveckla ett folk eller en 'folkstam' - ikring ett gemensamt epi-centrum, där biologisk reproduktion binds till en tradition av ekonomisk produktivitet och kulturell utveckling. Av flera orsaker fordrar detta en agnastisk monarki. Såframt en sådan tradition växt fram över flera faser och epoker - från fader till första son - kan man faktisk förklara hur man kan uppfatta Asarna som en ursprungsgrupp från paeolitisk tid - varifrån 'den första yngling' föddes, den gång lantbruket började erövra södra Skandinavien, Svealand och Mälardalen... 

När Svealands jordbruksområden utvecklas - av svear, typ jord- och lantarbetare - var den kultur och kulturtradition som bildade Sveariket redan utprövad. I Danmark utvecklas en parallell befolkningsgrupp av kontinentala jordbrukare. F¨r denna utveckling behövs en etnisk och kulturell tradition, vilket aktualiserade en agnatisk odal, en tradition man hittat bland såväl neanderthaler som dom första, moderna människor. En växande kultur, typ kungarike/nation, fordrar att vitala samhällsfunktioner, ekonomiska traditioner och kulturella kunskapsbaser omhändertagits kontinuerligt - över ett större antal generationer. Än vidare fordrar en civil utveckling att rättigheter och skyldigheter får gå i arv - på båda sidor om genus-perspektivet.


 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #35 skrivet: november 05, 2011, 01:22 »

...hon säger "gått samman" allltså? Menar hon att det inte fanns något tvång hos någon sida i detta sammangående då..?

Man behöbver inte tvång för att etablera et nytt kungadöme - eller tre - på ett kontinent som sträcker sej från Biskaya till Beringstredet - och ligger naket, kärvt och kallt  - och tomt för människor. Då behövs främst härdighet och ihärdighet, kreativitet och produktivitet. Det är från dessa dom allra första migranter man får söka ursprunget till dom historiska ätte-grenarna från Pertuna och Asgård - kallad götar, vänder, svear och danskar.  8)

När dom första lantbrukarnas etableras - som kungliga linjer, konstitutioner och folk - fortsätter deras nevöer och kusiner att driva sina fisketorp och skär-gårdar. Bland dessa s.k. götarna har man redan en likartad konstitution - troligen baserad på Gotland - som efter istiden gjort tun och torp ikring Mordens alla åar, älvar, kobbar och skär.

En tredje ätt - av skogsbönder/fjällbönder (pastoralister) har tydligen fått heta vaner eller vender. Spå av nära band till götar, daner och svear ses av 'vendernas' relation  till det forntida Vendsyssel, medan Alvhem/Älvsyssel och norra sidan Vänern beskrivs som 'vaner' - liksom folket öster i "Vanaheim hin mikla"  också kallad 'Vendland' och "Stora Svitjod" - på den orientala sidan av Östersjön. Dom 'vendiska' språk kallas numer finsk-ugrisk eller uralska.

Dom litterära källorna har fortfarande kvar legender från denna 'pionertid'. Numer kan man läsa sägnernas förklaring på dom stadier som startade Nordens äldsta kulturer - och med Voluspaa och Vavtrudnesmål kan man även läsa in sej på den skandinaviska naturen just efter "Fimbulvintern"  - som då låg 'öde och tom' så 'gröna lökar ej kan spira'. I dag berättar kvartiär-geologin att Fenno-Skandia blev renskurad, polerad och tvättad av massiva glaciärer jämte megaton med grus och vatten, mellan LGM och yngre Dryas. Om man törs läsa våra äldsta källor så beskriver dom faktisk hur en liten familj (asarna) var dom ända som överlevt Fimbullvintern - varifrån dom olika ätter förgrenade sej som 'monarkier efter Wothan/Wodin/Othin/Oden/Rig/Nor/Njord/Frej - vilken man i Vendland/Kvenland/Finland benämnde som Väinömöinen, Okko, Perun eller Pär.

Dessa tre ätter gjorde sina respektive förgreningar - men befolkade tidvis samma områden. Likväl har om bevarad kulturella särdrag efter deras ätt, språk, kulturtraditioner och kompetensutveckling inom dom olika typer näringsverksamhet, konst- och hantverkstraditioner vi känner till från dom fiskare, fjällbönder och lantbrukare som befolkat NV Europa sen istidens slut. Under eller omedelbart efter folkvandringarna fusionerar götar och svear - under ett gemensamt riksråd, med dom-are, hov-godar, val-män och val-kyrior i Uppsala, medan kungafamiljens egen sätesgård fått ligga kvar där den första svealänning, Yngve-Frej, en gång hade ältat fröet till den stam som kom växa till ynglingaättens symbolska livsträd - av svenska män och kvinnor. Som överhuvud i den första familj bland Svealands lantbrukare blev Yngve-Frejs äldsta son hans naturgivna arvtagare. Därmed utvecklades Gamla Sigtuna till säte för den kärnfamilj varifrån alla gamla svenskar anses härstamma - via dom ättelinjer som med hertigar och härtiginnor årligen utgick från och samlades i Uppsala...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #36 skrivet: november 05, 2011, 09:37 »
Lysande! :)
...och det är den senare fusionen jag pratar om.


Sen kan det väl vara värt att betänka hur stor makt fria män/bönder har haft i Sverige långt in i "modern" tid - detta bör (?) kunna ses som en tradition av ett samhälle där kungamakten nog varit stor, men knappt vatten värd om han inte haft alla med sig.
Ett samhälle och en kungamakt som krävt samarbete, eller "och så vräka"...

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #37 skrivet: januari 27, 2012, 21:28 »
Maja Hagerman, journalist och författare till den uppmärksammade boken ”Försvunnen värld” har utsetts till nya hedersdoktorer vid historisk-filosofiska fakulteten.

http://www.uu.se/nyheter/nyhet-visning/?id=1458&area=1%2C3%2C13%2C16&typ=pm&na&lang=sv&fromSiteNodeId=40866
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #38 skrivet: januari 28, 2012, 16:16 »
Hon har gjort många bra produktioner, och "Försvunnen värld" är utan tvekan en noggrant genomarbetad sammanställning av de omfattande undersökningarna vid nya E4:an. Hon har gjort sin läxa. Jag läste boken med stor förväntan för någon månad sedan. Texten är som vanligt (när det gäller Maja) välskriven med många bra funderingar och väldigt få faktafel (om ens något).

Däremot tycker jag figurmaterialet lämnar en del övrigt att önska. Bilder återger perspektiven från antingen en decimeters avstånd eller 10000 meters höjd, men vyerna däremellan saknas, om ni förstår vad jag menar. Fina bilder på föremål, och bra småskaliga kartor som visar landhöjningens förlopp. Men det som saknas är planritningar över de olika platserna, typ gravfältskartor och kartor över de forna byarna, så man kan se hur husgrunder låg osv. Torsberget och Vaxmyra är exempel på sådana platser där någon form av översiktsplaner hade varit på sin plats. Eftersom dessa översikter saknas, så får Maja ett jättejobb att försöka få läsaren att orientera sig. Det blir mycket tal om "huset som låg lite avsides", "graven på krönet", "husgrunden i norrsluttningen" osv. (här inte ordagrant citerat, men typ så). Det tynger faktiskt ned texten en del, och ställer krav på läsarens spatiala förmåga. Vartefter man läser så riskerar man att glömma bort vad som skiljer platserna åt (och hon refererar ofta bakåt till redan beskrivna platser), man har ingen riktig bild framför ögonen.

Vet inte om dessa typer av figurer är avsiktligt utelämnade av Maja. Kanske är hon rädd för att boken skulle få en tråkig "nördprägel" med sådana figurer. Men jag tror ändå att om Maja nu ska skriva "riktiga" arkeologiböcker så måste hon nog ordna in sig i leden. Folk som är vana vid populära arkeologiska framställningar, som exempelvis fornlämningsskyltar, tidningen Populär Arkeologi, eller turistiska guider som t.ex. "Arkeologi i Skaraborg" är faktiskt ganska inkörda på att tolka sådana här planöversikter, och förväntar sig nog ofta sådant.

Men bortsett från detta, som sagt, en mycket läsvärd bok.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Maja Hagermans nya bok
« Svar #39 skrivet: januari 31, 2012, 15:35 »
Kodstycke: [Välj]
Initiativet till 1200-talets monarki, Tre Kronor
osv.

Enligt Wikipedia finns Tre kronor tydligt belagt from 1330-talet. Liknande symboler kan ha funnits hos folkungaättens kungar på 1200-talet. Dess bakgrund tycks vara oklar.

Läste någonstans att symbolen med de tre kronorna kan ha syftat  på de tre vise männen som uppvaktade Jesusbarnet.
Ju äldre desto bättre.